Home Logistics Depozitare Biofresh Banat – cum aduci legume eco pe rafturile marilor magazine?

Biofresh Banat – cum aduci legume eco pe rafturile marilor magazine?

Biofresh Banat – cum aduci legume eco pe rafturile marilor magazine?

Doi antreprenori au pornit în căutarea gusturilor și calităţii de altă dată și au creat un business ce aduce pe piaţă legume 100% bio – ferma Biofresh Banat.

BioFresh Banat este un start-up în agricultură demarat în urmă cu doi ani de către Adrian Dumitrescu și Nicoleta Cioca în zona de vest a ţării, mai exact în localitatea Sat Chinez, judeţul Timiș.

Iniţial, aici se cultivau roșii cherry, vinete, castraveţi, ardei, vinete sau plante aromatice. Începând cu acest an, producţia s-a diversificat, adăugându-se și salată, spanac, conopidă sau broccoli. Cea mai mare parte a legumelor se comercializează prin marile lanţuri de magazine, dar și prin colaborări cu magazine tip băcănii, la nivel local, deși volumul este încă destul de mic pe acest canal de distribuţie. Pentru acest an, compania are o creștere estimată a vânzărilor de peste 60% faţă de 2019, însă, provocarea cea mai mare nu o constituie neapărat creșterea producţiei ci mai degrabă desfacerea produselor la preţuri care să permită continuarea activităţii.

Agricultura ecologică are costuri mult mai ridicate decât cea tradiţională, lucru care nu este întotdeauna înţeles. Pe lângă costul ridicat al inputurilor organice, dăunătorii pot provoca pagube importante fiind mult mai greu de combătut, iar productivitate a plantelor crescute organic este mult mai mică decât cea a celor cultivate în mod convenţional.

Adrian Dumitrescu, co-fondator BioFresh Banat, ne-a vorbit despre cum înveţi să cultivi legume ecologice, care este direcţia de mers a companiei și lecţia învăţată din acest an atipic.

Intermodal&Logistics: De ce un business in agricultură? Unde se indreapta acum BioFresh Banat, în al doilea an de activitate?

Adrian Dumitrescu: Agricultura…pentru ca independent de condiţiile de piaţă și de evoluţia tehnologiei, este un domeniu ce nu are cum să își piardă din importanţa sa în economie. Înainte de a începe acest business am trecut pe hârtie cele mai bune opţiuni din punct de vedere al finanţării și mi-am dat seama că oportunitatea unei finanţări cu ajutorul fondurilor europene nu putea fi ratată – eu și asociata mea am ales în consecinţă să dezvoltăm acest proiect de sere și ţinând cont că ne doream ca proiectul nostru să aibă și un impact pozitiv asupra sănătăţii comunităţii, am ales nișa legumelor ecologice. În acest al doilea an de activitate, nu regretăm că am ales această nișă de piaţă, chiar dacă rezultatele prognozate de noi nu sunt realizate, iar potentialul de desfacere real al fermei a fost undeva la aproximativ 50%. Ne-am dat seama unde am greșit și ne gândim la noi strategii de dezvoltare pentru 2021-2022.

Intermodal&Logistics: Care sunt provocările în colaborarea cu reţelele IKA? Ce planuri aveţi în ceea ce privește livrarea direct către consumatorul final?

Adrian Dumitrescu: In colaborarea cu marile lanţuri avem două provocări majore: prima este legată de preţul de vânzare, iar a doua de logistică, ţinând cont că este necesară  livrarea legumelor până la depozitele logistice propria acestor lanţuri. Avem spatii propria de depozitare, procesare si ambalare. În ceea ce privește produsele “fresh”, acestea sunt recoltate, ambalate și livrate către depozitele lanţurilor în 24h. Cel mai greu de organizat este transportul de la ferma noastră spre depozit. Dacă în plin sezon lucrurile sunt mai simple, în sensul în care putem contracta câte un camion pe fiecare livrare și utilizăm și mașinile proprii, în afara sezonului, când cantităţile livrate sunt mult diminuate, devine extrem de greu și costisitor să trimitem aceste cantităţi mici către destinaţii situate la peste 500 km de fermă. Din lipsa “resurselor umane” nu am abordat încă livrarea directă la clienţi, dar intenţionăm să testăm și acest segment în 2021.

 

“Consider că este extrem de important să stai foarte aproape de partenerii tăi, să nu fii expus pe o singură modalitate de desfacere a produselor și să te adaptezi cât mai rapid la dinamica din jurul tău”Adrian Dumitrescu co-fondator BioFresh Banat.

Intermodal&Logistics: Produsele au un ambalaj care iese în evidenţă. Care au fost criteriile pentru alegerea acestuia?

Adrian Dumitrescu: Partenera mea, cu un foarte mare entuziasm, a căutat încă din sezonul trecut o variantă de ambalaj care să se potrivească perfect produselor pe care le comercializăm. Din toate opţiunile evaluate, cartonul îndeplinea aproape toate condiţiile căutate de noi, fiind o resursă sustenabilă, regenerabilă, 100% reciclabilă, dar și biodegradabilă. Evident că aspectul scoate în evidenţă

Produsul, dar pe de alta parte, anumiţi consumatori preferă în continuare plasticul pentru că oferă o vizibilitate totală a produselor. Din acest motiv, pentru că a trebuit să ne adaptăm acestui “input” am fost nevoiţi să păstrăm și varianta veche de ambalare, în plastic. Sunt convins în schimb că preferinţele consumatorilor vor evolua în timp și vor aprecia din ce în ce mai mult ambalajele cât mai prietenoase cu mediul înconjurător.

Intermodal&Logistics: Care sunt planurile de dezvoltare ale companiei?

Adrian Dumitrescu: Aveam încă din 2019 un plan de dezvoltare a capacităţilor de producţie pentru următorii ani și nu l-am abandonat, dar l-am ponderat la condiţiile actuale. Ne-am asigurat astfel pentru 2021 un potenţial de creștere a suprafeţei cultivate cu încă 4 ha, dar vom decide la începutul anului viitor daca vom investi sau nu în acest teren. Ceea ce ne-am propus cu siguranţă este abordarea a cel puţin unei pieţe externe, ţinând cont de poziţia noastră la graniţa de vest a României și accesul facil la autostradă. Sperăm să identificăm un collaborator cu care să reușim să ducem produse ecologice românești pe rafturile magazinelor din alte tări.