Home Intermodal Ce se întâmplă în China, nu rămâne în China! Carantina din Shanghai creează noi probleme de aprovizionare la nivel global

Ce se întâmplă în China, nu rămâne în China! Carantina din Shanghai creează noi probleme de aprovizionare la nivel global

Ce se întâmplă în China, nu rămâne în China! Carantina din Shanghai creează noi probleme de aprovizionare la nivel global

Pe 5 aprilie 2022, autoritățile din China au decis să extindă carantina limitată impusă anterior la nivelul întregii metropole Shanghai. Astfel, cei 26 de milioane de locuitori ai orașului au intrat în carantină generală, iar Shanghai a devenit cel mai mare oraș care a intrat în izolare de la începutul focarului de COVID-19.

Portul Shanghai, cel mai mare port din lume, a fost și el afectat de aceste măsuri, iar efectele asupra transportului maritim containerizat s-au făcut resimțite. Astăzi, 20 aprilie 2022, potrivit datelor Marine Traffic, 800 de nave au ajuns în portul chinez în ultimele 24 de ore. Numărul total al navelor din port se ridică la 1.919 unități, alte 442 de nave fiind programate să ajungă în Shanghai în următoarea perioadă.

Politica “zero Covid”, aplicată de China, provocă congestii în porturile sale și amenință lanțurile de aprovizionare globale. Carantinarea orașelor și oprirea activităților de transport către și din porturi sau a celor de producție cauzează congestionarea porturilor. Potrivit datelor furnizate de platforma bazată pe inteligența artificială Windward, numărul de nave port-container care așteaptă să intre în porturile din China astăzi este cu 195% mai mare decât era în luna februarie a acestui an.

Deși portul a rămas, în cea mai mare parte, deschis în această perioadă, ca urmare a regulilor foarte stricte impuse transportatorilor rutieri, descărcarea și încărcarea mărfurilor din port se efectuează cu dificultate. Astfel, numărul containerelor blocate în terminale crește, iar congestia se accentuează.

Șoferii care intră în portul Shanghai, aeroport și fabricile rămase deschise, trebuie să facă dovada unui test Covid-19 negativ cu cel mult 24 de ore înainte. Având în vedere că în China se procesează simultan milioane de teste de covid, cerințele impuse de autorități au dus la crearea unui adevărat coșmar pentru companiile de logistică și transport. Unele linii maritime informau că la începutul lunii aprilie au remarcat o reducere cu 30% a eficienței ca urmare a lipsei de camioane și șoferi în port. Freightos într-o notă informativă adresată clienților, în cursul acestei săptămâni.

“Chiar dacă porturile și aeroporturile au rămas deschise, durata carantinei ar putea face ca acesta să fie cel mai mare blocaj logistic de la debutul pandemiei,” declarau reprezentanții companiei de transport Freightos într-o notă transmisă clienților. Astfel, deja multe companii rerutează marfa către alte porturi și puncte de destinație.

“Credem că impactul carantinelor din China la nivel macro va fi important, ceva ce nu poate fi încă cuantificat” declarau pe 14 aprilie analiștii băncii de investiții Bernstein.

Lockdown-urile pun și mai multă presiune pe lanțurile de aprovizionare deja mult împovărate și cresc prețurile de transport. Comparativ cu nivelul pre-pandemic, ratele de transport aerian din Shanghai s-au dublat, iar prețul de transport al unui container pentru export a crescut de până la 500%, arată raportul Bernstein.

Blocajele din supply chain și prețurile de transport record au contribuit deja la creșterea inflației și, cel mai probabil, actuala situație din China va obliga companiile să crească prețurile.

Magnitudinea blocajelor o depășește pe cea din Wuhan

Și, odată ce perioada de carantină se va fi încheiat, volume impresionante de marfă vor trebui să circule. “Este probabil o situație mai rea decât cea din Wuhan de la începutul pandemiei. Vor fi foarte multe comenzi de marfă adunate“, spunea consultantul și expertul în supply chain Jon Monroe, citat de Freight Waves.

De asemenea, expertul în transport maritim containerizat, Lars Jensen de la Vespucci Maritime, explica într-o postare pe LinkedIn că, din punctul său de vedere, nu se întrevede o normalizare a situației în viitorul apropiat în ceea ce privește blocajele în producție și logistică din China.

“Situația lanțurilor de aprovizionare în Shanghai continuă să se înrăutățească. Portul nu mai are capacitate pentru anumite tipuri de bunuri deoarece importatorii nu își pot ridica marfa. Odată cu izbucnirea unui focar de infecție și în Guangzhou, care duce la impunerea de restricții și acolo, impactul asupra exporturilor din China se va resimți tot mai mult.”

Problemele logistice se extind și producția în tot mai multe industrii resimte impactul, exporturile Chinei în aprilie putând fi reduse semnificativ.

Unele voci din industrie avertizează că dacă perioada de carantinare va continua dincolo de luna aprilie, prețurile materiilor prime vor crește și cu 4-5%, iar furnizorii riscă să nu fie plătiți.

Lista albă a companiilor din sectorul de producție

Autoritățile chineze iau măsuri pentru a susține lanțurile de aprovizionare care au fost afectate de măsuri stricte de izolare, inclusiv întocmirea unei „liste albe” a companiilor care pot relua producția și operațiunile.

În cadrul acestui sistem, guvernul va alege întreprinderile din diferite sectoare considerate importante din punct de vedere strategic pentru economie și societate și va aplica derogări de la anumite restricții de izolare.

Comisia pentru Economie și Tehnologia Informației din Shanghai, autoritatea de dezvoltare industrială a orașului, a declarat săptămâna trecută că a ales 666 de companii, în principal din industria auto, de semiconductori și energie, pentru a relua producția.

Autoritățile din Shanghai nu au dat motivele pentru care au ales tocmai aceste companii pentru a-și relua operațiunile. Orașul are aproximativ 50.000 de companii de producție înregistrate, printre acestea aflându-se și cel mai mare producător de cipuri din China, Semiconductor Manufacturing International Corporation, producătorul de automobile de stat SAIC Motor Corp și gigafabrica producătorului de automobile electrice Tesla.

Sistemul listelor albe – deja practicat informal de multe autorități locale – a fost aprobat luni într-o ședință a guvernului central, prezidată de vicepremierul Liu He. Agențiile guvernamentale trebuie acum să stabilească „liste albe” ale companiilor din sectoare cheie precum auto, semiconductori, electronice, fabricarea de mașini-unelte, echipamente agricole, alimente și industria farmaceutică.

Permițând producătorilor cheie să funcționeze cât mai normal posibil, China își propune să reducă impactul măsurilor stricte de izolare care vizează împiedicarea răspândirii variantei Omicron a Covid-19. De exemplu, unii economiști au spus că lockdown-ul din Shanghai, care a început la sfârșitul lunii martie, ar putea reduce PIB-ul lunar al Chinei cu până la 3%.

Rămâne de văzut dacă aceste companii vor putea funcționa în așa-zisul sistem de “buclă închisă”, ce presupune ca muncitorii să nu părăsească incinta unităților de producție până la încheierea carantinei.

Impactul asupra companiilor din Europa

Efectele blocajelor din China se fac deja simțite și în Europa, potrivit Camerei de Comerț a Uniunii Europene din China. Organizația a trimis o scrisoare guvernului chinez în care îndeamnă oficialii să-și revizuiască politicile, argumentând că efectele blocajelor au început deja să afecteze furnizorii europeni.

Un sondaj al Camerei de Comerț Germană din China, efectuat în prima săptămână din aprilie, a constatat că aproximativ jumătate din operațiunile de logistică, depozitare și aprovizionare ale companiilor germane au fost „complet perturbate sau grav afectate de situația actuală COVID-19 în China”, relatează Reuters.

În Europa, capacitatea de transport rămâne o preocupare. „Capacitatea de transport aerian este mult redusă, iar perioada de timp pentru ridicarea comenzilor este de aproximativ 10-14 zile”, spune freight forwarderul Flexport.

„Rutările amânate oferă în continuare o opțiune de transport viabilă dacă timpii de livrare permit acest lucru. Vedem, de asemenea, opțiuni mai ieftine pe piață către hub-uri secundare unde companiile aeriene au zboruri de pasageri regulate.”

Tarifele sunt ridicate, dar stabile ca urmare a  constrângerilor de capacitate. Prețurile combustibilului pentru avioane, exacerbate de timpii de zbor mai lungi pentru a evita spațiul aerian rusesc și ucrainean, au început să scadă, totuși, afirmă Flexport „beneficiile nu vor fi transferate până când piața se va stabiliza”.