Home Studii Crestere de 9% a exporturilor in 2013

Crestere de 9% a exporturilor in 2013

Anul agricol bun, cu valori record din punct de vedere al productiilor si ascensiunea exporturilor, au facut ca in 2013 Romania sa fie una dintre tarile cu cea mai mare crestere economica din Uniunea Europeana.

Deficitul comercial al Romaniei a scazut in primele 11 luni ale anului trecut cu 3,5 miliarde euro, la 5,19 miliarde euro, dupa ce exporturile au avansat cu 9%, iar importurile cu doar 0,4%.

In comparatie cu primele 11 luni din 2012, exporturile au crescut cu 8,2% la valori exprimate in lei (9% in euro), iar importurile au scazut cu 0,3% in lei (0,4% la valori exprimate in euro). Deficitul comercial FOB-CIF s-a plasat astfel la 22,96 miliarde lei (5,19 miliarde euro), mai mic cu 16,08 miliarde lei (3,55 miliarde euro) decat cel inregistrat in aceeasi perioada a anului 2012.

Comparativ cu noiembrie 2012, exporturile au crescut cu 5,3% la valori exprimate in lei (7,7% la valori exprimate in euro), iar importurile au urcat cu 3,9% in lei si 6,1% in euro. Fata de octombrie 2013, exporturile au scazut cu 4% in lei (3,8% in euro), iar importurile s-au redus cu 8,3% in lei si 8,1% in euro.

Deficitul balantei comerciale a fost de 1,73 miliarde lei (389,4 milioane euro), mai mic cu 197,2 milioane lei (38,7 milioane euro) decat cel inregistrat in luna noiembrie 2012.

Germania, principalul partener al Romaniei

Principalii parteneri ai schimburilor comerciale sunt tarile din Uniunea Europeana, schimburile intracomunitare reprezentand 70,1% din exporturi (32,04 miliarde de euro) si 76,1% din importuri (38,72 miliarde de euro).

Cel mai mare cumparator din Uniunea Europeana al produselor „made in Romania” este Germania (cu o pondere in totalul exporturilor Romaniei de 18,8%), urmata de Italia (11,6%), Franta (6,7%), Ungaria (4,9%), Marea Britanie (4,2%), Bulgaria (3,4%), Olanda (3,1%) si Spania (2,4%). Valoarea schimburilor extracomunitare a fost de 11,66 miliarde de euro, principalii parteneri fiind Turcia (5,2% din totalul exporturilor) si Federatia Rusa (2,8%).

In ceea ce priveste importurile, cei mai importanti parteneri intracomunitari, in primele 10 luni ale anului 2013 au fost Germania (18,6%), Italia (11,1%), Ungaria 8,3%), Franta (5,8%), Polonia (4,5%), Austria (4,0%) si Olanda (3,7%). Valoarea schimburilor extracomunitare la importuri a fost de 12,18 miliarde de euro, Federatia Rusa (4,1% din totalul importurilor), China (3,6%) si Turcia (3,4%) fiind principalii furnizori extracomunitari.

Balanta comerciala a Romaniei a inregistrat la nivelul principalilor parteneri comerciali la export, si respectiv, la import, in primele 10 luni ale anului, urmatoarele tendinte:

– deficit comercial in crestere pe relatiile: Ungaria ( -1,790,2 milioane de euro), China (-1.225,1 milioane de euro), Austria (-871 milioane euro), Germania (-809,4 milioane euro), Federatia Rusa (-733,6 milioane euro), Olanda (-413,2 mil. euro), Italia (-313,9 mil. euro) si Spania (-100,0 mililioane euro);

– deficit comercial in scadere pe relatia: Polonia (-1.093,7 milioane euro);

– excedent comercial in crestere pe relatiile: Marea Britanie (+672,2 milioane euro)si Franta (+110,4 milioane euro)

– excedent comercial in scadere pe relatia: Turcia (+562,7 milioane euro) si Bulgaria (+118,9 milioane euro).

 

Industria automotive, motorul de crestere al exporturilor

La nivelul anului 2013, ponderi importante in structura exporturilor si importurilor sunt detinute de grupele de produse: masini si echipamente de transport (41,9% la export si 35,0% la import) si alte produse manufacturate (32,8% la export si respective 30,1% la import).

Industria automotive ocupa un loc tot mai important in economia Romaniei, atat productia de componente, cat si cea de automobile atingand cifre de productie record in 2013. Anul trecut, Dacia si Ford au produs aproximativ 411.000 de automobile in crestere cu 22% comparativ cu 2012, valoarea

de piata depasind 5 miliarde de euro. Odata cu depasirea pragului de 400.000 de unitati produse, Romania a intrat in clubul exclusive al tarilor care au un cuvant de spus in industria auto mondiala.

Aproximativ 90% din productia autohtona ia calea exportului. Cea mai mare piata de desfacere pentru modelul Ford B-Max, produs la Craiova este Germania, cu peste 16.000 de unitati vandute in 2013, urmata de Marea Britanie, catre care au plecat 15.900 si ranta, cu peste 10.000 de unitati.

Anul 2013 a fost unul exceptional pentru Dacia, vanzarile sale ajungand la 429 540 de vehicule, in crestere de 19,3% fata de anul anterior, cand fusese atins precedentul record comercial al marcii.

De la lansarea pe piata europeana, in vara anului 2005, aproape 1,5 milioane de clienti au ales un model Dacia. In clasamentul vanzarilor pe tari, prima pozitie ramane in continuare ocupata de Franta, cu aproape 94 000 de unitati si o cota de piata de 4,3%.