Home Logistics Cristi Nechita-Rotta, Rottaprint: Termenele de livrare a materiilor prime au crescut de la 2-4 zile la 4 luni

Cristi Nechita-Rotta, Rottaprint: Termenele de livrare a materiilor prime au crescut de la 2-4 zile la 4 luni

Cristi Nechita-Rotta, Rottaprint: Termenele de livrare a materiilor prime au crescut de la 2-4 zile la 4 luni

Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile în România, a înregistrat în 2021 o creștere a exporturilor de 5%, comparativ cu 2020.

Compania exportă produsele din portofoliu pe 13 piețe din afara țării, printre care Germania, Ungaria, Israel, Republica Moldova și alte țări europene. La acestea s-au adăugat în 2021 Croația, Letonia și Marea Britanie.

Într-un interviu pentru Intermodal&Logistics, Cristi Nechita-Rotta, Director General Rottaprint vorbește despre sincopele pe lanțul de aprovizionare și modificări în termenele de livrare ale materiilor prime, planurile de investiții, dar și importanța digitalizării în cadrul companiei.

Intermodal&Logistics: Care sunt principalele provocări logistice cu care se confruntă în prezent industria tipografică?

Cristi Nechita-Rotta: Fără îndoială, cea mai mare provocare a ultimei perioade a fost greva Sindicatului finlandez din industria celulozei și hârtiei, care a dus la blocarea timp de patru luni (ianuarie – aprilie 2022) a firmelor care livrau 40% din producția europeană la unele sortimente de hârtie indispensabile în industria etichetelor.

A fost o situație pe care nu am mai întâlnit-o în cei peste 30 de ani de când activăm pe piața etichetelor, fiind un fenomen care a afectat întreaga industrie europeană de etichete. Acesta s-a adăugat evenimentelor binecunoscute care au afectat toate afacerile în ultimii doi ani.

Greva sindicatului finlandez a avut consecințe directe asupra disponibilității pe piață a tuturor materialelor din care se fabrică etichete. Termenele de livrare a materiilor prime au crescut de la 2-4 zile până la 4 luni. Avem chiar câteva comenzi pentru care furnizorii ne-au confirmat un termen de șase luni pentru comenzi pe care anterior le livrau în 48 de ore.

Din fericire, am reușit să compensăm în cea mai mare parte aceste probleme datorită sprijinului acordat de furnizori, cu care avem parteneriate de lungă durată, a stocurilor constituite anterior și colaborării bune cu clienții, care au înțeles că este nevoie să lanseze comenzile cu mai mult timp în avans pentru a ne ajuta să le obținem materialele dorite.

Astăzi, la mai bine de o  lună de la terminarea grevei, încep să apară semne încurajatoare, dar estimăm că va mai dura până la finalul anului să revenim treptat la situația de anul trecut.

O altă provocare este dată de globalizarea producției materiilor prime, de faptul că la realizarea unor hârtii sau folii se folosesc materiale și substanțe din toate colțurile lumii, ceea ce este o vulnerabilitate în situații de blocaj sanitar, politic sau logistic. Chiar și o firmă care cumpără materii prime doar din Uniunea Europeană este afectată în lanț de o lipsă, de exemplu, a unor substanțe folosite la tratarea hârtiei ce se produc în Asia.

Intermodal&Logistics: Au existat modificări ale portofoliului de produse sau de furnizori ca urmare a blocajelor de pe lanțurile de aprovizionare globale?

Cristi Nechita-Rotta: Până în prezent, nu am fost nevoiți să operăm modificări în cadrul portofoliului nostru de produse. Din 2021 însă, odată cu primele provocări apărute în lanțurile de ofertă, specialiștii Rottaprint caută constant soluții pentru a asigura continuitatea comenzilor și pentru a avea stocuri suficiente în funcție de istoricul de comandă al fiecărui client. Colaborăm în permanență cu furnizorii noștri de materie primă pentru a asigura fluxul de producție. În acest fel avem o viziune de ansamblu asupra întregului fenomen și putem reacționa din timp pentru ca partenerii noștri să resimtă cât mai puțin aceste provocări, având în vedere situația de la nivel mondial.

De asemenea, consultanții noștri mențin în permanență comunicarea cu toți clienții și partenerii Rottaprint și îi informăm în timp util despre potențiale modificări care pot afecta fluxul de comenzi, încercând pe cât posibil diminuarea acestor efecte.

Intermodal&Logistics: Cum s-au tradus creșterea prețurilor de transport, a materiilor prime, energiei electrice în costul final al produselor?

Cristi Nechita-Rotta: Creșterile de preț pe toată linia (materii prime, energie electrică și gaze, transport etc) au avut un impact la nivelul deciziilor de stabilire a prețurilor pentru produsele din portofoliul Rottaprint. Suntem afectați indirect de războiul din Ucraina, ca toate firmele de producție, de faptul ca prețul energiei este în această perioadă de peste trei ori mai mare decât acum 2 ani. Prin urmare, forțați de aceste împrejurări, am fost nevoiți să confirmăm prețul partenerilor noștri doar în momentul lansării comenzii.

Intermodal&Logistics: Cum s-a adaptat Rottaprint tuturor acestor provocări din punct de vedere operațional și strategic?

Cristi Nechita-Rotta: Crizele repetate ne-au forțat sa devenim mult mai flexibili decât ne-am fi imaginat că putem fi. Partenerii logistici, fie că vorbim de depozitare, transport sau distribuție au fost alături de noi în tot acest timp.

În perspectiva ultimelor evenimente, principala preocupare a echipei Rottaprint este să asigure continuitatea comenzilor, chiar și în situația unor disponibilități scăzute a unor materii prime. Suntem pregătiți pentru solicitările viitoare, însă ne îndemnăm partenerii să aibă în vedere și termenul de aprovizionare pentru materiile prime la momentul lansării comenzilor. Prin trimiterea comenzilor mai devreme, ne dorim ca, în situația în care anumite materiale nu vor mai fi disponibile pe moment, să avem timpul necesar pentru a recomanda și variante alternative.

De asemenea, investițiile constante din ultimii ani în echipamente și tehnologii de ultimă oră ne ajută să eficientizăm producția, astfel încât să le oferim clienților noștri soluțiile potrivite nevoilor lor și adaptate provocărilor aduse de criza din piața materiilor prime și nu numai.

Intermodal&Logistics: Ce investiții ați planificat pentru următoarea perioadă pentru securizarea lanțului de aprovizionare și optimizarea operațiunilor companiei?

Cristi Nechita-Rotta: Pe parcursul anului trecut, am derulat investiții de circa 1,5 milioane de euro care au vizat atât dezvoltarea infrastructurii logistice prin achiziția și reînnoirea de utilaje tehnologice de ultimă generație, optimizarea produselor, dar și realizarea producției într-un mod sustenabil cu un impact cât mai redus asupra mediului înconjurător.

Digitalizarea este urgentă și vitală pentru a putea susține volumul de activitate și în același timp pentru a rămâne competitivi cu concurenți din zone mai puțin scumpe. Avem personal angajat dedicat susținerii acestui demers precum și colaboratori externi.

La acest moment, am digitalizat și avem în desfășurare proiecte de digitalizare în mai multe departamente cheie din companie, cum ar fi: resurse umane, financiar, securitate în muncă.