Home Logistics Curierat și e-commerce ecomTIM din culisele comerţului online

ecomTIM din culisele comerţului online

Pe 13 şi 14 martie a avut loc cea de-a treia ediţie a ecomTIM, cel mai important eveniment regional dedicat comerţului electronic. Acest eveniment este „menit să contribuie la creşterea comunităţii de specialitate şi a pieţei de e-commerce din România“, după cum declară organizatorii. Pe parcursul celor două zile, au fost prezentate cele mai noi tendinţe în domeniu, recomandări, opinii inovatoare şi studii de caz ecoTIM oferind informaţii şi instrumente extrem de valoroase pentru dezvoltarea unui business axat pe e-commerce.

Și anul acesta organizatorii evenimentului au adus o serie de speakeri din ţară şi de peste hotare printre care Cătălin Crețu (Director general pentru România al Visa Europe), Daniel Nicolescu (Head of Business Development PayU Goup), Dan Boabeș(fondator și CEO SimPlus), Marius Ghenea (Fondator și președinte FIT Distribution), Claudiu Murariu (Cofondator Padicode), Daniel Enescu (Fondator al Daedalus Group), Lucian Aldescu (CEO DPD România), Alin Gherman (Director comercial DPD România), Olaf Lausen (General Manager Business Development Romtelecom), Laurent Crouet (COO pe Europa al PrestaShop), Lisa Myers (CEO, Verve Search), Elisabeta Moraru (Industry Manager Google Romania), Roberto Gil Del Sol (Founder & CEO reallylatebooking.com), Dorin Boerescu (CEO 2Parale), Andrei Georgescu (Fondator și managing director al White Image – Loyalty Solutions), Alexandru Lăpușan (CEO și cofondator al Zitec).

Ca de obicei, prima zi a fost dedicată conferinţei, unde au fost expuse tendinţele şi specificul pieţei autohtone în materie comerţ electronic, cum se construieşte un brand de încredere în online şi au fost prezentate afaceri de succes din mediul online românesc.

Cea de-a doua zi a ecomTIM a fost cea a workshop-urilor şi au fost abordate subiecte precum promovarea site-urilor în social media, analytics, afiliere, usability.

Evoluţia comerţului online în România

Comerţul online a cunoscut o creştere accelerată în 2012, unele voci susţinând că 2012 a dat startul comerţului electronic în România, evenimentul Black Friday având un rol major în evoluţia pieţei de online din România.

Acest lucru este susţinut şi de studiul efectuat la începutul acestui an de către compania Daedalus Milward Brown, care a relevat faptul că 1 din 10 români care au cumpărat online, au făcut achiziţii cu ocazia Black Friday.

Studiul a fost realizat pe un eşantion reprezentativ de 600 de utilizatori, cu vârste cuprinse între 18 şi 55 de ani, din mediul urban, interviurile au fost făcute cu membrii panelului online Daedalus New Media. „Un prim lucru extrem de interesant care a reieşit din acest studiu a fost faptul că în perioada 2007- 2011 procentul cumpărătorilor online a crescut de la 9 % la 15%, iar într-un singur an, până în 2012 procentul a ajuns la 21%, creşterea fiind accentuată de existenţa fenomenului Black Friday“ a explicat Daniel Enescu, fondator al Daedalus.

În 2012 în ceea ce înseamnă comerţul electronic am asistat la un salt calitativ al pieţei, acest lucru făcându-se simţit atât din perspectiva diversificării produselor pe care românii le cumpără online, cât şi din diversificarea ofertei la nivelul magazinelor online, dar şi la o creştere a nivelului de încredere al cumpărătorilor în ceea ce priveşte comerţul online.

În România, 42,8% dintre cei care au făcut cumpărături pe internet în ultimele şase luni, şi-au plătit online impozitele şi facturile la telefonie, gaze, curent, cablu, astfel că plata utilităţilor este cel mai utilizat serviciu de comerţ electronic. Utilităţile sunt urmate de produsele de îmbrăcăminte şi încălţăminte cu un procent de 38%, pe al treilea loc aflându-se produsele electronice (37%) şi cosmeticele şi parfumurile (34%).

„Plata cu cardul continuă să crească. Estimăm că în 2012 am depăşit 1 miliard de euro plătiţi cu carduri în online, în întreaga lume. În ceea ce priveşte comerţul domestic, plăţile făcute din România la magazine online din ţară pse ridică la valoarea de 250-300 de milioane de euro. Cred în continuare că Black Friday este evenimentul polarizator al atenţiei din offline în online şi este un test important pentru comerţul online şi performanţele sale“ spunea Daniel Nicolescu, country manager PAY U România.

DPD –partenerul magazinelor online

În cadrul panelului Ecosistem de business, Lucian Aldescu, CEO DPD România a susţinut o prezentare pe tema finalităţii experienţei de cumpărare și cum pot magazinele online să ofere plus valoare prin intermediul curierului.

Amploarea pe care a luat-o în ultimii ani comerţul online a determinat diversificarea serviciilor pe acest segment, DPD poziţionându-se ca partener al magazinelor online.

„DPD a înţeles că e-commerce-ul este o nouă oportunitate de dezvoltare. Numărul de expediţii creşte datorită acestui nou segment şi de aceea trebuie să găsim noi soluţii împreună.“

Pentru eficientizarea activităţii companiilor care desfăşoară comerţ online, DPD România a lansat anul trecut serviciul COD International, care facilitează magazinelor de acest tip comercializarea produselor pe pieţele externe din zonă. Acest serviciu permite expedierea de colete pe pieţele internaţionale, cu posibilitatea de plată în sistem ramburs a produselor transportate.

Securitatea transportului a fost un alt subiect abordat de Lucian Aldescu în prezentarea sa. „Securitatea totală a transportului este foarte importantă şi ne concentrăm pe acest aspect de doi ani de zile, mai ales că magazinele online transportă colete cu valori. DPD România asigură acum coletele, valoarea de asigurare începând de la 520 de euro pe colet. De asemenea ne-am concentrat asupra securităţii maşinilor, fiecare autovehicul având montată o cameră video în spate.“

CEO-ul DPD România a subliniat faptul că pentru compania pe care o conduce este extrem de importantă integritatea produselor transportate, fiecare colet fiind verificat înainte de a ajunge la client.

Compania doreşte să implementeze în acest an două sisteme menite să îmbunătăţească timpii de livrare şi calitatea serviciilor oferite clienţilor. Primul sistem se numeşte IDM (interractive delivery message) prin care destinatarul primeşte un mesaj de la firma de curierat în momentul în care coletul este preluat de la expeditor şi un alt mesaj în ziua livrării coletului. Acest sistem a fost deja testat în Anglia şi a reuşit să crească atât performanţele de livrare, cât şi satisfacţia consumatorului. Cel de-al doilea serviciu pe care DPD vrea să îl lanseze anul acesta se numeşte Predict şi permite estimarea orei la care va fi livrat un produs.