Grupul Bosch: peste 88 miliarde euro cifră de afaceri în 2022
În ciuda situației macroeconomice dificile, Bosch, furnizorul de tehnologie și servicii, a reușit să își crească vânzările și rezultatul în exercițiul financiar 2022. Conform cifrelor preliminare, Grupul Bosch a generat vânzări totale de 88,4 miliarde de euro.
Vânzările au crescut cu aproximativ 12% față de anul precedent, sau cu aproximativ 10 % după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. EBIT (câștigurile înainte de dobânzi și impozite) din operațiuni a ajuns la 3,7 miliarde de euro. Marja EBIT din operațiuni se așteaptă să fie de aproximativ 4%.
„Exercițiul financiar 2022 s-a dovedit dificil și a demonstrat încă o dată că Bosch este o companie rezilientă și, în același timp, posedă o putere de inovare extraordinară”, a declarat Dr. Stefan Hartung, președintele consiliului de administrație al Robert Bosch GmbH, cu ocazia prezentării cifrei de afaceri preliminare a companiei.
„Într-un context care rămâne dificil, ne asigurăm oportunitățile de creștere la nivel mondial prin investiții specifice și ne extindem prezența internațională. Dorim să oferim oamenilor din întreaga lume „Tehnică pentru o viață” și, astfel, să aducem o contribuție semnificativă societății – de la sisteme de încălzire favorabile mediului și economisirea energiei la mobilitatea sustenabilă”.
Recent, Bosch a anunțat investiții de aproximativ 950 de milioane de euro pe parcursul a zece ani într-un centru de inginerie și producție în Suzhou, China. Centrul va crea soluții și produse de mobilitate în domeniile electrificării și automatizării, care vor fi special concepute pentru a răspunde cererii de pe piața locală.
În același timp, Bosch contribuie la consolidarea statutului Europei ca locație de înaltă tehnologie: „Un prim exemplu este extinderea fabricilor noastre de plăcuțe semiconductoare din Dresda și Reutlingen”, a declarat Hartung. „Până în 2026, plănuim să investim încă 3 miliarde de euro în activitatea noastră de plăcuțe semiconductoare – de asemenea, ca o contribuție la contracararea penuriei de cipuri în sectorul mobilității.”
De asemenea, Bosch intenționează să se concentreze mai mult pe extinderea afacerii sale la nivel global, în locuri precum Egipt, India, Mexic, Statele Unite ale Americii și Vietnam.
Soluțiile de mobilitate, cea mai mare creștere a vânzărilor în 2022
„În ciuda penuriei de semiconductori și a unei economii slabe, toate sectoarele de activitate au reușit să își crească vânzările”, a declarat Dr. Markus Forschner, membru al consiliului de administrație și director financiar al Robert Bosch GmbH.
Cu 52,6 miliarde de euro, cel mai mare sector de activitate, Soluții de mobilitate, a generat din nou cele mai mari vânzări în 2022. Creșterea de 17% a vânzărilor a ajuns la 12% după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar.
„Vestea bună este că vânzările noastre au crescut astfel mai repede decât producția de automobile”, a declarat Forschner. Cu toate acestea, Bosch nu se poate declara mulțumită de profitabilitatea sa: marjele au fost împovărate de creșterile de costuri de-a lungul întregului lanț de aprovizionare, precum și de investițiile inițiale pentru transformarea activității de mobilitate a companiei, a spus el.
Sectorul de activitate Tehnologie industrială a înregistrat o creștere a vânzărilor de 14 procente, până la 6,9 miliarde de euro. După ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, creșterea vânzărilor a fost de 11 procente. Potrivit lui Forschner, cumpărarea HydraForce și achiziția Elmo reprezintă repere importante pentru activitatea Bosch în domeniul tehnologiei industriale.
Sectorul de activitate Bunuri de larg consum a reușit să crească treptat vânzările, în ciuda reticenței semnificative a consumatorilor de a cumpăra electrocasnice și scule electrice, a declarat Forschner. Acesta și-a majorat vânzările cu 2%, până la 21,5 miliarde de euro. După ajustarea pentru efectele cursului de schimb valutar, această cifră crește la 3%.
Pe de altă parte, în sectorul de activitate Tehnologie pentru construcții și energie, creșterea a reflectat cererea ridicată și neschimbată de tehnologie pentru locuințe și clădiri eficiente din punct de vedere energetic. Forschner a raportat că vânzările au crescut la 7 miliarde de euro. După ajustarea efectelor cursului de schimb valutar, creșterea de 15 procente se ridică la 13 procente.
„Îmbucurător este faptul că toate regiunile și-au crescut vânzările cu două cifre”, a spus Forschner. „Am înregistrat o creștere deosebit de puternică în a doua jumătate a anului 2022”.
America de Sud, regiunea cu cea mai mare creștere pentru Bosch
În Europa, vânzările s-au ridicat la 44,8 miliarde de euro. Creșterea de 8% se ridică la 10 procente după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. „Creșterea în Europa a fost afectată mai puternic decât în celelalte regiuni de războiul din Ucraina și de consecințele acestuia”, a declarat Forschner.
În America de Nord, vânzările au crescut cu 25%, ajungând la 14,3 miliarde de euro, ceea ce face ca aceasta să fie a doua cea mai mare creștere a vânzărilor din toate regiunile Grupului Bosch. Creșterea a fost de 11% după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. Forschner a raportat că dezvoltarea afacerilor Bosch cu soluții de încălzire și climatizare a fost deosebit de încurajatoare.
În America de Sud, vânzările s-au ridicat la 1,8 miliarde de euro. Astfel, vânzările de acolo au crescut mai rapid decât în orice altă regiune – cu 30 sau 21% după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar. După cum a subliniat Forschner, „economia puternică a fost un factor cheie în această creștere”.
În Asia-Pacific, creșterea vânzărilor a fost de 12 procente, sau 8 procente după ajustarea efectelor cursului de schimb valutar, vânzările ridicându-se la 27,5 miliarde de euro. Potrivit lui Forschner, regiunea a beneficiat de o creștere puternică în India. În schimb, modificările aduse de China politicii Covid-19 au atenuat evoluția afacerilor în această țară la sfârșitul anului.
Evoluția numărului de angajați în 2022: aproximativ 18.000 de angajați în plus
La nivel mondial, aproximativ 420.300 de persoane lucrau în cadrul Grupului Bosch la data de raportare 31 decembrie 2022. Aceasta înseamnă cu aproximativ 18.400 de persoane mai mult decât în anul precedent, așadar o creștere de aproximativ 4%. În Germania, numărul de angajați a crescut cu 2.600, ajungând la 133.400. „Aproape jumătate din această creștere totală a fost în rândul angajaților din cercetare și dezvoltare”, a declarat Forschner. Numărul de angajați din acest domeniu a fost de 84.800 – dintre care 44.000 sunt dezvoltatori de software.
Perspective pentru 2023: redresarea economică globală își pierde din avânt
Bosch anticipează o încetinire economică și se așteaptă ca producția economică globală să crească cu mai puțin de 2% în anul în curs. „Climatul de afaceri global reflectă deja greutățile economice”, a declarat Forschner. „Creșterea ratelor dobânzilor pune presiune pe investiții, în special pe activitatea de construcții și a consumului privat”. În Europa, această situație este agravată de creșterea accentuată a costurilor energiei, chiar și după scăderile recente.
În China, pe de altă parte, în urma abandonării politicii sale de „zero-covid”, este posibil să înceapă un proces de redresare odată ce valurile masive de infectare se vor fi diminuat. Potrivit lui Forschner, Bosch resimte o încetinire economică în sectoare importante și se așteaptă la o presiune continuă asupra costurilor în lanțurile valorice. În același timp, trebuie să se aloce o sumă semnificativă de capital pentru a finanța creșterea tehnologiilor viitoare. „O companie inovatoare precum Bosch trebuie să facă investiții inițiale importante”, a declarat acesta.
Pe parcursul anului 2023 Bosch își propune să crească vânzările și să își îmbunătățească în continuare profitabilitatea. „Suntem pe drumul cel bun pentru a atinge marja noastră țintă pe termen lung de cel puțin 7 procente”, a declarat Forschner.
„În acest context tulburat din punct de vedere economic, vom menține un echilibru – între menținerea profitabilității și a puterii noastre financiare, pe de o parte, și investiții și posibile achiziții, pe de altă parte”.