Home Automotive Industria auto: cum a arătat piața în 2019 și perspectivele pentru 2020?

Industria auto: cum a arătat piața în 2019 și perspectivele pentru 2020?

Industria auto: cum a arătat piața în 2019 și perspectivele pentru 2020?

ACEA (Asociația Europeană a Producătorilor de Vehicule) a publicat cel mai nou raport de piață cu privire la industria auto europeană și globală în 2019 – înregistrări de vehicule noi, producție și schimburi comerciale, dar și perspectivele pentru anul 2020 în contextul crizei coronavirus.

În 2019, activitatea economică în Uniunea Europeană și-a continuat trendul ascendent, înregistrând o creștere constantă, dar moderată de 1,5%. Acesta a fost cel de-al șaptelea an consecutiv de creștere economică. Însă, pentru 2020 și 2021, perspectiva economică s-a schimbat dramatic, odată cu izbucnirea pandemiei COVID-19 care a forțat țările europene să aplice măsuri drastice de izolare și închidere a economiilor pentru a reduce numărul de infectări.

Cererea globală, lanțurile de aprovizionare, producția industrială, piața muncii și comerțul internațional au fost grav afectate. Potrivit celor mai recente estimări ale UE, PIB-ul ar urma să se contracte cu 7,4% în 2020, urmând ca în 2021 să crească cu 6,1%, presupunând că pandemia poate fi controlată și să relaxarea măsurilor de prevenție se va putea face treptat. În România, după o creștere a PIB de 4,1% în 2019, cifrele UE arată o contracție de 6% pentru acest an.

După ce în 2019, Uniunea Europeană a înregistrat cea mai mica rată a șomajului din ultimii 10 ani, de 6,7%, în 2020 această cifră ar urma să crească laa 9% și apoi să scadă la 7,9% în 2021.

Înregistrarea de noi vehicule de pasageri

Piața europeană de vehicule de pasageri, care reprezintă 24,2% din piața globală, a înregistrat o creștere de 0,4% în 2019, vânzarea de vehicule noi rămânând sub 18 milioane unități. Creșterea pieței a fost sprijinită de cererea mare din Ucraina (+17,6%), Belarus sau Kazakhstan. Țările din UE au înregistrat o creștere de 1,2% a vânzărilor de noi vehicule. Piața din Rusia a scăzut cu 2,7% în 2019, în timp ce declinul pe piața din Turcia a fost de 20,4% ca urmare a creșterii dobânzilor la împrumuturi.

În afara Europei, în 2019 s-au înregistrat scăderi ale vânzărilor: piața din SUA s-a contractat cu 3,2%, piața din Japonia cu 1,8% comparativ cu 2018, iar vânzările din China au scăzut cu 8,9% până la 21,2 milioane unități.

“Perspectivele pentru 2020 par triste, din cauza pandemiei COVID-19 și a măsurilor luate pentru a controla răspândirea virusului, acestea având un impact uriaș asupra vânzărilor de automobile în următoarele luni,” se arată în raportul ACEA.

Producția de automobile

Deși vânzările de vehicule au crescut ușor în 2019, producția de automobile a scăzut cu 4,6% până la 18,5 milioane unități, contracția fiind atribuită fluxurilor comerciale nevaforabile și reducerii stocurilor. În afara pieței UE, în Ucraina situația s-a îmbunătățit ca urmare a unei creșteri a cererii ăn ultimele lunii ale anului, producția crescând cu 12,5%. În Turcia însă, producția a scăzut cu 4,1%, iar în Rusia cu 0,9%.

Producția de vehicule pentru pasageri a scăzut și în SUA cu 7,2% în 2019, iar în China cu 9%, fiind produse 20,7 milioane vehicule.

Uniunea Europeană a rămas al doilea cel mai mare producător de automobile, crescându-și cota globală de piață de la 20,5% în 2018 la 21,3% în 2019.

Export și import de automobile

Uniunea Europeană a exportat 5 milioane de vehicule de pasageri în 2019, cu o valoare de 124 miliarde euro, o scădere de 2,3% comparativ cu 2018. În aceeași perioadă, importul de vehicule a crescut cu 15,6%, cu o valoare de 53 miliarde euro. Industria auto a contribuit cu 71 miliarde euro la balanța comercială a UE.

Impactul COVID-19 asupra industriei auto în Europa

Potrivit ACEA, până în prezent locurile de muncă a peste 1,138 milioane lucrători din industria auto din Europa au fost afectate de închiderea fabricilor ca urmare a crizei curente, din totalul de 2,6 milioane locuri de muncă directe în industria auto producătoare la nivelul UE. Această cifră se referă doar la oamenii angajați direct de către producătorii de automobile, camioane, vehicule comerciale ușoare sau autobuze, impactul în lanțul de aprovizionare extins al industriei automotive fiind mult mai mare.

13,8 milioane europeni lucrează în industria auto (direct și indirect), reprezentând 6,1% din totalul locurilor de muncă la nivelul UE.

În România, au fost afectate cel puțin 20.000 de locuri de muncă în industria auto ca urmare a pandemiei COVID-19.