Home Logistics Depozitare #LecțiiDinPandemie: Iuliana Bușcă, Head of Industrial Agency Avison Young România

#LecțiiDinPandemie: Iuliana Bușcă, Head of Industrial Agency Avison Young România

#LecțiiDinPandemie: Iuliana Bușcă, Head of Industrial Agency Avison Young România

“Tehnologia și automatizarea devin obligatorii pentru o logistică eficientă. Sisteme WMS in machine learning integrat, vehicule autonome, manipulare cu drone, acestea sunt lucruri pe care ne așteptăm să le vedem într-un viitor nu foarte îndepărtat în mai toate depozitele clasa A din România” spune Iuliana Bușcă, Head of Industrial Agency Avison Young România.

În mod specific, explică aceasta, vedem tot mai multe spații cu temperatură controlată pentru centre de date, mărfuri alimentare și produse farma. De asemenea, pe măsură ce se eficientizează manipularea mărfurilor, ne așteptăm să vedem depozite mai înalte decât media celor existente în acest moment.

Iuliana Bușcă ne-a vorbit într-un scurt interviu și despre lecțiile învățate în pandemie, despre un subiect de care se vorbește deja de o vreme în România, fără a avea momentan rezultate concrete, doar foarte mari așteptări – relocarea unor unități de producție din Asia în România sau despre tendințe pe piața locală de real estate industrial. “Am învățat că adaptabilitatea este cea mai importantă aptitudine a unei echipe, sau companii. În fața adversității, realizezi mai clar ce este important și ce nu – și asta ne-a adus mai aproape de valorile firmei – respectiv focusul pe oameni – atât pe clienți și nevoile lor, cât și pe angajați. Am învățat și că putem face față cu brio unor provocări însemnate.

Pandemia a făcut multe firme (în special vest-europene) să vadă avantajul în a avea producția mai aproape de piețele de desfacere, și România e într-o poziție foarte avantajoasa pentru a prelua producție din Asia – fiind o țară membră UE, cu forță de muncă disponibilă, printre cele mai mici niveluri salariale din Europa, și un climat politic și economic relativ stabil. Astfel de decizii de business se fac în timp, în general, de aceea, momentan nu avem cereri concrete. Ele vor apărea, cu siguranță, în următorii ani, având în vedere și fondurile semnificative ce au fost alocate pentru dezvoltarea infrastructurii. Zona de vest este avantajată, datorită proximității de Europa vestică, dar și infrastructurii deja bune. Și Moldova e posibil să atragă investiții, datorită salariilor mai scăzute, odată cu dezvoltarea infrastructurii.

Ne așteptăm să vedem o intensificare a unor trenduri care sunt deja prezente: comerțul online capătă din ce în ce mai multă amploare, ceea ce duce la o serie de efecte: de la creșterea activității de curierat și, implicit, a spațiilor de depozitare ocupate de curieri, la apariția de unități “last-mile logistics” – adică unități logistice mai mici, situate în interiorul orașelor, de unde curierii pot livra rapid către consumatori. De asemenea, retailerii își dezvoltă rețeaua cu acoperire națională, de unde ne așteptăm să vedem apariția de centre logistice și unități crossdock în orașe secundare și terțiare.”