Home Intermodal Numărul transporturilor din porturile de pe Dunăre crește, dar numai cu nave mici

Numărul transporturilor din porturile de pe Dunăre crește, dar numai cu nave mici

Numărul transporturilor din porturile de pe Dunăre crește, dar numai cu nave mici

Ca urmare a conflictului Rusia-Ucraina, plecările de nave pentru mărfuri vrac și mărfuri generale, care pot transporta cereale, din porturile fluviale din Ucraina, dar și din porturile românești de la Dunăre, au crescut cu 53% comparativ cu luna aprilie, până la 1,8 milioane de tone (dwt) în mai 2022, fiind utilizate în special nave de marfă generală cu capacitate mică.  

Cu toate acestea, volumul total este prea mic pentru a compensa pentru pierderile înregistrate de Ucraina. Capacitatea combinată a navelor de marfă vrac și de marfă generală din Ucraina a scăzut cu 92% față de nivelul din anul trecut (10 milioane dwt) la sub 1 milion dwt, potrivit raportului Commodities at Sea al S&P Global Market Intelligence.

Transportul produselor agricole ucrainene pe calea ferată către porturile din România este costisitor și necesită timp. Punctele de trecere a frontierei feroviare au o capacitate, iar infrastructura feroviară din Ucraina cu ecartament de 1.520 mm se interconectează mai degrabă cu Rusia decât România, unde ecartamentul este de 1.435 mm.

De asemenea, în timp ce construirea de silozuri temporare de-a lungul graniței cu Ucraina pentru a crește volumul exporturilor prin porturi alternative, cum ar fi porturile fluviale pe Dunăre, care utilizează transportul pe căile navigabile interioare, reprezintă o soluție tot mai populară, ar fi dificil de observat vreo schimbare semnificativă pe termen scurt. Va dura luni de zile pentru a procura echipamente, a construi și a face silozurile operaționale.

Potrivit lui Daejin Lee, Lead Shipping Analyst la S&P Global Market Intelligence, „volumul exporturilor de cereale din Ucraina în timpul sezonului de recoltare a cerealelor la Marea Neagră, începând cu al treilea trimestru, va fi destul de limitat și este de așteptat deficitul global de cereale, în special grâu, să continue pe termen scurt. Această problemă a lanțului de aprovizionare va rămâne principalul risc de creștere a inflației alimentare în următoarele luni.”