Home Asociatii profesionale Pe cine avantajează lanţul scurt de aprovizionare?

Pe cine avantajează lanţul scurt de aprovizionare?

Pe cine avantajează lanţul scurt de aprovizionare?

Proiectul de modificare a legii privind comercializarea produselor alimentare (Legea 321), retrimis la mijlocul lunii mai către comisia de agricultură, cu termen de o lună de zile pentru un raport suplimentar, agită spiritele în rândul marilor reţele de retail și al asociaţiilor reprezentative ale acestora.

Potrivit propunerii legislative, hipermarketurile și supermarketurile vor fi obligate să comercializeze produse proaspete din lanţul scurt de aprovizionare, locale și regionale, în proporţie de 51%. Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România – AMRCR , între ai cărei membri de regăsesc Auchan, Billa, Carrefour, Cora, Kaufland, Lidl, Mega Image, Metro, Penny, Profi și Selgros, este principalul contestatar al acestui proiect de lege. „Conceptul de «aprovizionare pe lanţul scurt» adoptat de către Comisia de Agricultură nu reprezintă deloc o garanţie nici pentru consumatorul român că va avea acces la produse românești într-o pondere mai mare – dar la preţuri egale sau mai mici – și nici pentru producătorii români că vor fi apăraţi de concurenţa unor producători externi. Dimpotrivă, apare riscul ca, de exemplu, producătorii bulgari să devină mai atractivi pentru magazinele din sudul României și cei din Ungaria pentru magazineledin vestul ţării”, declară reprezentanţii asociaţiei. Deși intenţia cu care a fost elaborat acest proiect de lege este admirabilă și teoretic menită să sprijine și încurajeze distribuţia în supermarketuri a produselor românești, companiile producătoare sunt în pericol de a fi înlăturate de pe piaţă prin instituirea unei cote obligatorii, indiferent de performanţă. Unul dintre contra-argumentele  retailerilor aduse acestei legi este faptul pe rafturile supermarketurilor o proporţie semnificativă a produselor fresh sunt deja de provenienţă autohtonă. În cazul Kaufland România, peste 50% din sortimentaţie este produsă în România. Produsele de panificaţie sunt 100% fabricate în România, 90% din sortimentul de ouă sunt de producţie autohtonă, peste 60% din numărul de articole din sortimentul de miere sunt din România. În ceea ce privește lactatele: numărul articolelor românești din magazinele Kaufland a crescut în ultimii ani cu peste 15%/an. Kaufland România atrage atenţia că o astfel de propunere legislativă, prin care „Comercianţii persoane juridice autorizate să desfășoare activităţi de comercializare pentru produse alimentare au obligaţia ca, pentru categoriile: carne, legume și fructe, să achiziţioneze aceste produse în proporţie de cel puţin 51% corespunzător fiecărei categorii, provenite din lanţul alimentar scurt, așa cum este definit în Politica Agricolă Comună a Uniunii Europene. Prin excepţie, în lunile de iarnă, decembrie-februarie legumele și fructele din import pot reprezenta maximum 70% din oferta, pe fiecare categorie, a comercianţilor menţionaţi”. Trebuie să fie însoţită de un plan de implementare concret, cu un calendar și termene de aplicare realiste și aplicabile. Retailerul atrage atenţia asupra faptului că acest demers legislativ ar determina o nesiguranţă pe piaţă și nu ar rezolva problemele de fond ale agriculturii autohtone, lipsa infrastructurii adecvate de producţie și de depozitare, fiscalizarea și controlul sectorului de producţie (de exemplu controlul pesticidelor), lipsa asocierii între producători, lipsa unei strategii naţionale cu privire la combaterea efectelor meteo.