Home Companii Logistica asigură profitul CAN-PACK România

Logistica asigură profitul CAN-PACK România

Logistica asigură profitul CAN-PACK România

Inventată în 1935 în Statele Unite ale Americii, doza de aluminiu și-a câștigat treptat statutul de cel mai inovator și sustenabil ambalaj și a fost adoptată cu braţele deschise de către industria berii și băuturilor răcoritoare datorită abilităţii unice de a menţine gustul și calităţile produselor intacte pentru o perioadă îndelungată de timp. În plus, ambalarea băuturilor în doze de aluminiu oferă avantaje logistice și de transport importante comparativ cu ambalajele din sticlă.

„Viaţa” celor mai multe doze de aluminiu care se găsesc pe rafturile supermarketurilor din ţara noastră și din multe alte ţări din lume începe la unitatea de producţie CAN-PACK România, singurul producător de doze de aluminiu din România și din Estul Europei, situată în zona de sud a capitalei, pe Șoseaua Berceni. Aici aproximativ 1.800 de doze de aluminiu ies de pe linia de producţie în fiecare minut sau aproximativ 3 milioane de doze pe zi.

Cu o cifră de afaceri de aproape 80 de milioane de euro înregistrată în 2015, businessul CAN-PACK poate fi considerat profitabil, în condiţiile în care vorbim de produse cu valoare relativ redusă și un cost de fabricare deloc de neglijat. În acest context logistica este văzută în CAN-PACK drept un element cheie care poate genera profit sau costuri. Linia între cele două este foarte fină, iar Cristian Cornea, director general CAN-PACK România şi Robert Igant, Logistic Manager cunosc foarte bine acest lucru. Compania și-a schimbat în urmă cu câţiva ani modelul logistic și a ales să-și internalizeze procesele logistice. Terenul pe care este amplasată fabrica și sediul companiei înglobează și un depozit cu o suprafaţă de aproximativ 2.500 mp, undesunt stocate produsele finite până în momentul livrării către clienţi. „Cred că cel mai interesant aspect de menţionat este că am trecut printr-un proces de schimbare a modelului logistic. Produsele noastre se pretează pentru transportul cu camioane cu remorcă, nu cu semiremorcă așa cum se întâmplă cu majoritatea mărfurilor transportate în România. Am renunţat la ofertele standard pe care le oferea piaţa și am încercat să identificăm parteneri care să fie dispuși să investească, și cu ajutorul nostru, în sistemele de transport de care aveam nevoie și să ne ofere un preţ corect. Pe noi ne avantajează modul acesta de transport al dozelor pentru că încap mai mulţi paleţi și practic la același cost transportăm mai mult”, spune Cristian Cornea.

Transportul se realizează cu ajutorul a patru companii de transport partenere, care au satisfăcut cerinţele producătorului în materie de soluţii de transport și cărora le furnizează business în mod constant pe tot parcursul anului. În prezent, flota CAN-PACK numără 24 de camioane de 20 de tone și de 7,5 tone. „Sunt dependenţi de noi, suntem conștienţi de acest lucru și din fericire le putem furniza volume tot timpul anului.” Și pentru că businessul CAN-PACK este intrisec legat de sezonalitatea pieţei de băuturi, în vârfurile de sezon se apelează și la transportatori de pe bursă pentru a livra comenzile către clienţi. Aproape 40% din producţia de doze de aluminiu a CAN-PACK merge către export. Principalele pieţe sunt Bulgaria, Grecia, Turcia, Republica Moldova, unde transportul se face pe camioane. Un al doilea nucleu de pieţe, dar unde momentan nu există exporturi sunt cele din Vestul Europei, iar mai apoi vorbim de destinaţii îndepărtate precum Nordul Africii, unde se livrează constant, Pakistan, India, Dubai. Pentru aceste destinatii transportul se face pe cale maritimă, iar compania a ales să colaboreze direct cu liniile maritime și nu cu case de expediţii. „Am reușit să obţinem niște preţuri și performanţe excepţionale, care justifică exportul a 300 de milioane de doze. Produsele noastre au volum, dar nu au greutate, iar consumul de combustibil este mai mic, indiferent că vorbim de camioane sau nave maritime, ceea ce este și în avantajul transportatorilor”.

Business cu sezonalitate, provocări constante

CAN-PACK activează pe o piaţă cu o sezonalitate puternică ce își pune amprenta asupra operaţiunilor logistice. „Perioada de vârf pentru depozitare este martie-mai pentru că cererea este inferioară capacităţii de producţie”, afirmă Cristian Cornea. În același timp, producţia de doze pe baza comenzilor primite de la clienţi este un bun indicator al evoluţiei pieţe. Și în 2016 piaţa berii și a băuturilor răcoritoare pare că își păstrează trendul pozitiv înregistrat în 2015, când de exemplu piaţa berii s-a ridicat la 15,8 milioane de hectolitri, 97% fiind de provenienţă autohtonă. „Acum avem un stoc de 100 milioane doze și din câte remarcăm nu o să fie suficiente, dar lucrămdeja la capacitate maximă.” Planificarea cu clienţii dictează întregul flux de producţie al CAN-PACK și invariabil și logistica. O estimare cât mai corectă a volumelor de transport la începutul anului cântărește greu în negocierea cu liniile maritime. Pe baza forecasturilor facem o estimare a capacităţilor de transport, a capacităţii de depozitare, a capacităţii de utilizare a paleţilor, un lucru extrem de important. „De regulă între forecasturi și realitate diferenţele nu sunt prea mari, dar în condiţiile în care dozele de aluminiu ies de pe linia de producţie branduite și sunt destinate unui anumit produs, chiar și o diferenţă de 10% are un impact asupra fluxului de producţie. Acum spre exemplu înregistrăm o creștere a cererii care tinde să depășească în totalitate capacităţile noastre. Lucrăm în regim 24/7, am început producţia pe 2 ianuarie, pentru al doilea an consecutiv am închiriat depozite de la terţi și am stocat produsele în extrasezon”.

Best practices

Creșterea numărului de rânduri de doze de la 12 la 14 sau 15, utilizarea camioanelor cu remorcă ce permit încărcarea a 24 sau 26 de paleţi în loc de 18 cât permite un camion cu semiremiorcă, urcarea containerelor pe tren pentru a fi transportate până în port și de acolo trimise pe vapor către destinaţii îndepărtate precum India sau Pakistan sunt exemple de bune practici care au eficientizat operaţiunile CAN-PACK România. „Ne-am lovit de conservatorismul firmelor de transport, care erau obișnuite să pună 18 paleţi cu câte 12 randuri de doze pe palet. Am ridicat numărul de rânduri de doze la 14 sau 15 și am încărcat 24 sau 26 de paleţi în camioane, ceea ce înseamnă o eficienţă de 30%”, explică directorul general CAN-PACK România. Achiziţia paleţilor de la parteneri din România a fost o alta modalitate de reducere a costurilor și de optimizare a acţivităţilor logistice. „Returnarea paleţilor de la clienţi este o mare bătaie de cap pentru noi, dar în principiu la fiecare 10 camioane care pleacă cu doze de la fabrică, unul trebuie să se întoarcă plin cu paleţi”.

« Problema cea mai  mare este că transportatorii nu sunt obișnuiţi cu conceptul  de delivery on time,  iar timpii de așteptare  la descărcare/încărcare  în continuare în România  nu sunt respectaţi, se așteaptă foarte mult la descărcare la producători. Am avut, spre exemplu,  un camion care a stat  la un client  10 ore la descărcare. » Robert Ignat, Logistic Manager  CAN-PACK România.

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In