Home Intermodal Prețul de transport al containerelor maritime a ajuns la apogeu – +280% față de nivelurile de dinainte de pandemie

Prețul de transport al containerelor maritime a ajuns la apogeu – +280% față de nivelurile de dinainte de pandemie

Prețul de transport al containerelor maritime a ajuns la apogeu – +280% față de nivelurile de dinainte de pandemie

Prețul de transport al containerelor maritime pare să fi atins apogeul. Potrivit datelor companiei de analiză de piață Xeneta, dacă vorbim de contractele pe termen lung, ratele de transport rămân la 112% peste cele de anul trecut și cu 280% mai mari față de iulie 2019.

„Transportatorii s-au bucurat de creșteri uluitoare ale ratelor, determinate de factori precum cererea puternică, lipsa echipamentelor, aglomerația și incertitudinea legată de COVID, timp de 17 din ultimele 19 luni”, a declarat Patrik Berglund, CEO Xeneta. „În iulie au existat mai multe creșteri de prețuri la nivel general, dar semnele sunt clare că există o „schimbare” pe piață.”

Creșterea prețurilor în cazul contractelor pe termen lung pentru transportul maritim containerizat a fost cea mai lentă din ianuarie, reflectând o reducere a ratelor spot. Datele Xeneta arată și o cerere mai scăzută, volumele către și dinspre Europa scăzând cu 3% și, respectiv, 6% în primele cinci luni ale anului 2022.

Se întorc expeditorii către piața spot?

„Acestea fiind spuse, nimic nu este sigur. Porturile din SUA și Europa sunt încă aglomerate, acțiunile industriale pe lanțul logistic se răspândesc la nivel global și, desigur, încă avem amenințarea COVID și impactul acestuia asupra activității economice, în special în China”, a spus Berglund.

Xeneta a constatat că, în condițiile în care ratele spot scad și prețurile pentru contractele pe termen lung sunt ridicate, clienții săi caută să renegocieze contractele și să reducă costurile.

„Clienții noștri, în principal expeditorii cu volume mari, se află acum într-o poziție de negociere mai puternică. Sondajul nostru a arătat că 44% nu se mai simt încrezători în stabilitatea contractelor pe termen lung – din cei 44%, aproximativ 22% au spus că este posibil să aloce volume mai mici doar contractelor mai ieftine, în timp ce 22% au spus că preferă să aloce volumele către piața spot de îndată ce prețurile scad sub ratele obținute prin contractelepe termen lung. Urmează câteva luni interesante”, a afirmat CEO-ul Xeneta.

Indicele XSI al Xeneta a arătat o creștere de 1,9% a ratelor de transport pentru importurile europene în iulie, ceea ce reprezintă o creștere anuală de 62%; pentru exporturi, creșterea a fost de 3,9%, respectiv 92% Y/Y.

„Exporturile din Orientul Îndepărtat au crescut timp de 12 luni, tarifele fiind acum cu 150% mai sus față de anul trecut, cu încă o creștere de 2% în luna iulie (din nou, o rată de creștere mai lentă). Importurile au crescut cu 1,1%, iar acum ratele de transport pentru contractele pe termen lung sunt cu 53% mai mari decât în ​​iulie 2021”, a spus Patrik Berglund.