Home Intermodal Ce se întâmplă cu traficul de containere în regiunea Mării Negre în 2022?

Ce se întâmplă cu traficul de containere în regiunea Mării Negre în 2022?

Ce se întâmplă cu traficul de containere în regiunea Mării Negre în 2022?

Volumele de containere prin porturile din România, Bulgaria și Georgia vor crește în 2022 ca urmare a războiului din Ucraina și a situației geo-politice actuale, arată o analiză a companiei de consultanță Informall BG. La nivelul regiunii Mării Negre, având în vederea reducerea traficului de containere în Ucraina, volumele vor suferi scăderi importante. 

Volumele de containere prin Portul Constanța sunt estimate să crească cu 10% în acest an, ca urmare a containerelor de tranzit din Ucraina atât pentru export, cât și pentru import. De asemenea, creșterea volumelor pe ruta Trans-Caspică contribuie la intensificarea traficului de containere prin portul Constanța.

Mai mult, portul Poti din Georgia are planuri de a deveni noul hub regional de containere pentru exportatorii din Asia care transportă mărfurile pe Middle Corridor către țări din UE, Turcia și Ucraina. Cel puțin 3 operatori multimodali au lansat servicii feroviare pe ruta Trans-Caspică de la începutul războiului întru Rusia și Ucraina.

Vassiliy Vesselovski CEO Informall BG declară: “Sancțiunile impuse țin în tensiune sectorul logistic din Rusia. Astfel, vedem schimbări fundamentale pe rutele maritime și intermodale care conectează Asia de Sud-Est și Europa.

Traficul de marfă pe calea ferată din și către Europa se îndepărtează de opțiunea de tranzit prin Rusia. Câțiva exportatori chinezi deja nu mai folosesc ruta Trans-Siberiană prin Rusia, folosită în mod tradițional de mulți ani pentru a livra produsele chinezești către UE. Sancțiunile UE impuse operatorului feroviar deținut majoritar de statul rus au subminat capacitatea de a furniza un serviciu predictibil și eficient pentru expeditorii chinezi, ceea ce i-a determinat să se îndrepte că rute precum cea Trans-Caspică.”

Traficul de containere din Ucraina – scădere de 85%

Potrivit datelor Informall BG, pentru 2021 traficul de containere, pline și goale, a atins 3,1 milioane TEU, incluzând Ucraina cu un trafic anual de puțin peste 1 milion TEU. Datele arată că 50% din volumele de import proveneau din regiunea Asiei în perioada de dinaintea războiului.

Alexander Khromov, project manager Informall BG explică: “Porturile maritime din Ucraina sunt blocate de peste 5 luni și dacă vor continua să fie închise, la finalul anului 2022 traficul de containere în Ucraina va scădea cu 85%”.

Suspendarea serviciilor maritime către porturile rusești din Marea Neagră va duce la o reducere a volumelor de mărfuri containerizate în Rusia cu aproximativ 30%. Estimarea se bazează pe faptul că o parte considerabilă din rutele comerciale din Rusia sunt încă active cu acele țări care nu susțin  sancțiunile împotriva Rusiei.

Având în vedere contextul actual, la finalul anului 2022 Informall BG estimează că traficul de containere în regiunea Mării Negre va scădea cu 35%, până la puțin peste 2 milioane TEU.
Alianța 2M formată din Maersk și MSC va fi cea mai afectată, având în vedere că este responsabilă pentru transportul a jumătate dintre containere în regiune, conform datelor de anul trecut.