Home Intermodal România marchează progrese semnificative în dezvoltarea infrastructurii rutiere

România marchează progrese semnificative în dezvoltarea infrastructurii rutiere

România marchează progrese semnificative în dezvoltarea infrastructurii rutiere

Anul 2025 aduce progrese semnificative în dezvoltarea infrastructurii rutiere din România, cu numeroase proiecte majore aflate în diverse stadii de execuţie.

Investiţiile susţinute din fonduri naţionale și europene, vizează îmbunătăţirea conectivităţii și reducerea timpilor de deplasare, contribuind astfel la dezvoltarea economică a ţării.

În acest context, autostrăzile A0, A1, A3, A7 și A8 reprezintă piloni esenţiali ai reţelei de transport rutier, cu sectoare programate pentru deschidere în cursul acestui an. Pentru anul 2025, bugetul alocat infrastructurii rutiere este de 18 miliarde de lei, din care 16,7 miliarde de lei sunt destinaţi investiţiilor.

Finanţarea provine în principal din Programul Naţional de Redresare și Rezilienţă (PNRR), Programul Operaţional Infrastructură Mare ( POIM), Programul Transport (PT) și alte surse europene. Există posibilitatea suplimentării fondurilor alocate către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), în funcţie de necesităţile derulării proiectelor.

Autostrada A0 – Centura București (100,76 km)

În sectorul sudic (51,19 km), Lotul 3 Bragadiru – Joiţa (17,965 km), executat de asocierea Aktor SA – Euro Construct Trading 98 SRL, a ajuns la un stadiu fizic de 78,35%, cu termen de deschidere în 2025.

În sectorul nordic (49,57 km), Lotul 1 Joiţa – Corbeanca (17,5 km), realizat de asocierea Impresa Pizzarotti – Retter Projectmanagement SRL, se află în etapa de organizare a șantierului, cu termen de finalizare tot în 2025. Loturile 3 și 4 din sectorul nordic, Afumaţi – Pantelimon (8,60 km) și Pantelimon – Glina (4,47 km), se află la stadii de finalizare de 36% și respectiv 39%, urmând a fi deschise circulaţiei în cursul anului.

Autostrada A1 – Sibiu – Pitești (122,11 km)

Un proiect esenţial pentru legătura între centrul și sudul ţării, autostrada Sibiu – Pitești este împărţită în cinci secţiuni. Secţiunea 2 Boiţa – Cornetu (31,33 km), derulată de asocierea Mapa Insaat – Cengiz Insaat, este în faza de proiectare, cu lucrări de construcţie începute pe unele tronsoane. Secţiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,40 km), executată de Webuild SPA – Tancrad va include cel mai lung tunel rutier din România (1.700 m), iar termenul de finalizare este stabilit pentru 2028. Alte secţiuni, precum Tigveni – Curtea de Argeș (9,86 km) și Curtea de Argeș – Pitești (30,35 km), sunt în stadii avansate, cu deschideri programate pentru 2025 și 2027.

Autostrada A3 – Transilvania

Pe A3, secţiunile Nădășelu – Mihăiești (16,80 km) și Mihăiești – Zimbor (13,26 km), realizate de asocierea Spedition UMB – Tehnostrade – Electromontaj, au atins un stadiu fizic de 82%, fiind planificate pentru deschidere în 2025. Secţiunile Zimbor – Poarta Sălajului și Suplacu de Barcău – Chiribiș sunt în diverse faze de execuţie, iar lucrările pe Chiribiș – Biharia (28,55 km) vor începe în mai 2025.

Autostrada A7 – Ploiești – Pașcani (319 km)

Pe A7, Lotul 2 Mizil – Pietroasele (28,35 km) este aproape finalizat, cu un progres de 98,6%, iar Lotul 3 Pietroasele – Buzău (13,9 km) a ajuns la 35%. Între Focșani și Bacău (95,9 km), stadiile lucrărilor variază între 22% și 40%, cu toate secţiunile programate pentru deschidere în 2025.

Autostrada A8 – Unirii (311,24 km)

Autostrada Târgu Mureș – Târgu Neamţ (211,1 km) înregistrează avansuri importante în secţiunile Târgu Mureș – Miercurea Nirajului și Leghin – Târgu Neamţ. Loturile dintre Miercurea Nirajului și Pipirig sunt în faza de licitaţie sau proiectare, cu termene de execuţie stabilite pentru următorii ani. Pentru a garanta respectarea termenelor contractuale și standardelor de calitate, CNAIR și constructorii aplică principiul bunei-credinţe în relaţiile contractuale. Implementarea unor tehnologii moderne și accesare a fondurilor europene au contribuit la îmbunătăţirea calităţii execuţiei și la finalizarea unor sectoare înainte de termen. Această evoluţie pozitivă susţine economia României și asigură dezvoltarea continuă a reţelei de autostrăzi, cu respectarea normelor privind rezistenţa, stabilitatea și durabilitatea lucrărilor.