Sistemul RO e-transport și impactul în lanţul de aprovizionare
La 1 iulie 2022 va intra în vigoare Sistemul RO e-transport, prin care statul va monitoriza transporturile intracomunitare de marfă.
Ce este RO e-transport? Potrivit ANAF, “sistemul RO e -Transport reprezintă ansamblul de principii, reguli şi aplicaţii informatice care permit monitorizarea transporturilor de bunuri cu risc fiscal ridicat pe teritoriul României și permite autorităţilor competente determinarea potenţialelor puncte de deturnare din sau în lanţul de aprovizionare, pe baza codului UIT, cod unic generat de către sistem. În baza UIT se identifică bunurile aferente fiecărei relaţii comerciale care face obiectul transportului de bunuri cu risc fiscal ridicat.” În categoria de bunuri cu risc fiscal ridicat intră, printre altele, legumele, fructele, băuturile alcoolice, materialele de construcţii, îmbrăcămintea și încălţămintea.
Altfel spus, cu ajutorul RO e-transport, statul va putea monitoriza nu doar transportul achiziţiilor locale cu risc ridicat, ci toate transporturile de bunuri riscante fiscal, chiar și al acelora care doar tranzitează România. Scopul principal, potrivit ANAF, este acela de a crește gradul de colectare a impozitelor și taxelor datorate bugetului de stat, precum și prevenirea și combatere comerţului ilicit de bunuri. Sistemul va utiliza date și informaţii deţinute la nivelul instituţiilor sau autorităţilor publice cu atribuţii în domeniul transportului rutier și va fi interconectat cu celelalte sisteme informatice existente la nivelul Ministerului Finanţelor, Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală sau Autorităţii Vamale Române.
Codul UIT devine obligatoriu. Pe ce documente se folosește?
Utilizatorii sunt obligaţi să pună la dispoziţia operatorului de transport rutier codul UIT aferent bunurilor transportate, direct sau prin intermediul organizatorului transportului, după caz, până cel târziu la prezentarea vehiculului în punctul rutier de trecere a frontierei la intrarea în România sau la locul de import, respectiv la punerea efectivă în mişcare a vehiculului, după caz. Codul UIT este înscris în mod obligatoriu pe documentul de transport, lizibil şi fără ştersături sau adăugări.
Potrivit lui Mihai Petre, International l Commerce Director și Danielei Neagoe, Senior Manager, Comerţ International, Asistenţă Fiscală și Juridică, un aspect important de punctat este că, în cazul transporturilor interne cu titlu oneros, documentul de transport este scrisoarea de transport tip CMR, conform prevederilor legislaţiei privind transporturile rutiere.
“Agenţii economici ar putea să analizeze oportunitatea de a emite un CMR electronic, ţinând cont de faptul că România a aderat la Protocolul adiţional privind scrisoarea electronică de însoţire (eCMR), la Convenţia referitoare la contractul de transport rutier internaţional de mărfuri pe șosele (CMR), prin Legea 29/2019.
În schimb, pentru transporturile efectuate cu flota proprie nu se completează CMR, ci un aviz de expediţie sau document similar (de exemplu, aviz de însoţire).”
Nerespectarea prevederilor ordonanței constituie contravenţie (dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni), fiind sancţionate cu amenzi care pot ajunge la 100.000 lei în cazul persoanelor juridice (începând cu 1 iulie 2022).
Cine are obligaţia de a declara în Sistemul RO e-Transport transportul de bunuri cu risc fiscal ridicat?
- destinatarul înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorul înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
- beneficiarul din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat;
- furnizorul din România, în cazul tranzacţiilor interne sau al livrărilor intracomunitare de bunuri cu risc fiscal ridicat, după caz;
- depozitarul, în cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri.
