Home Companii Statul vinde integral CFR Marfă

Statul vinde integral CFR Marfă

Statul vinde integral CFR Marfă


Ministerul Transporturilor va fi mandatat să vândă integral acţiunile deţinute la CFR Marfă prin licitaţie cu strigare, precum şi pachetul obţinut de stat în urma conversiei datoriilor în acţiuni şi cel rezultat în urma compensării datoriilor companiei către CFR SA.

Prevederile sunt incluse într-un proiect de hotărâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă şi a mandatului Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) pentru implementarea acesteia.

Strategia de privatizare a companiei, prezentată în anexa proiectului, are drept obiectiv principal maximizarea preţului obţinut din vânzarea pachetului de acţiuni deţinut de stat la CFR Marfă, “în scopul creşterii veniturilor bugetare necesare finanţării suplimentare în domeniile prioritare deficitare în privinţa resurselor bugetare”.

Astfel, MTI va fi mandatat să vândă pachetul de acţiuni reprezentând 100% din capitalul social al CFR Marfă prin licitaţie cu strigare, cu criterii de precalificare a investitorilor, precum şi pachetul care va fi deţinut de statul român în urma conversiei datoriilor societăţii în acţiuni şi cel rezultat în urma cesiunii şi compensării datoriilor CFR Marfă către CFR.

Ministrul Transporturilor, Ovidiu Silaghi, a arătat într-o declaraţie remisă vineri presei că MTI se află în “discuţii concrete şi avansate” cu investitori pentru preluarea TAROM şi CFR Marfă.

În luna august, MTI a anunţat că îşi asumă privatizarea CFR Marfă până în luna decembrie a acestui an, obiectiv care va fi atins şi în cazul celui mai pesimist scenariu.

Preţul de pornire a licitaţiei va fi stabilit de către MTI pe baza unui raport de evaluare a CFR Marfă. Garanţia de participare la licitaţie va reprezenta 20% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare, iar taxa de participare la licitaţie pentru investitorii care depun documentele de participare va fi de 5% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni.

Un element esenţial al mandatului MTI este maximizarea preţului care poate fi obţinut, dar şi a primei pe care investitorii ar fi dispuşi să o plătească, peste valoarea de piaţă a companiei, în vederea dobândirii unei poziţii de control total în cadrul acesteia.

Strategia prevede, printre altele, ca MTI să asigure, în procesul de negociere a cadrului contractual, introducerea unor clauze referitoare la îndeplinirea de către CFR Marfă o obligaţiilor de natură strategică şi a celor privind apărarea ţării, care îi revin potrivit legislaţiei în vigoare şi acordurilor internaţionale încheiate conform hotărârilor Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.

Totodată, MTI va solicita CFR Marfă notificarea creditorilor cu privire la posibilitatea modificării structurii acţionariatului ca urmare a privatizării şi va determina CFR Marfă să depună toate diligenţele în vederea obţinerii acordului finanţatorilor externi în cazul prevederii în acordurile de împrumut a unor astfel de clauze sau în contractele de credit externe, contractate direct sau garantate de stat.

Criteriile de precalificare vor fi stabilite prin dosarul de prezentare şi publicate în oferta de vânzare (anunţul publicitar) şi vor consta în experienţă relevantă în domeniul transportului feroviar de marfă şi capabilităţi operaţionale, precum şi financiare, care să demonstreze posibilitatea preluării şi dezvoltării unei noi afaceri.

Comisia de privatizare va avea în componenţă şapte reprezentanţi nominalizaţi din partea MTI şi câte unul din partea Ministerului Apărării Naţionale şi cel al Finanţelor Publice.