Home Intermodal Top 15 porturi din Europa în primele trei trimestre din 2021

Top 15 porturi din Europa în primele trei trimestre din 2021

Top 15 porturi din Europa în primele trei trimestre din 2021

Primele 9 luni din 2021 au adus o creștere puternică a volumelor de containere pentru porturile situate în jumătatea inferioară a clasamentului celor mai importante 15 porturi la nivel european, relevă o analiză realizată de către Theo Notteboom, Profesor în Economie Maritimă și Portuară pentru Port Economics.

Porturile care au suferit pierderi de volume importante (de două cifre procentuale) în 2020 au revenit puternic în 2021. Le Havre (+49%) și Barcelona (+30,5%) au înregistrat cea mai puternică creștere în primele 9 luni din 2021. Le Havre a fost inițial puternic afectat de greva națională franceză din decembrie 2019 și ianuarie 2020 și de o scădere a fluxurilor de marfă din Asia în primul semestru 2020, dar portul francez a recuperat în 2021 volumele pierdute, ajutat de congestia din alte porturi importante din Nordul Europei.

Genova a înregistrat de asemenea o creștere importantă în primele trei trimestre ale anului 2021, chiar dacă noul terminal din apropiere, de la Vado Ligure (administrat de aceeași autoritate portuară) a atras o parte din volumele sale, limitându-i potențialul de creștere.

Pireu, cel mai important port din Grecia, deținut de Cosco și portul Gdansk din Polonia, sunt doi concurenți importanți în clasamentul porturilor europene de containere. În 2021 însă, doar Gdansk a reușit să crească volumele. Pireu riscă să piardă locul 4 în clasament în fața portului Valencia în acest an.

Portul Sines, cel mai mare port al Portugaliei, a manipulat 1,6 milioane de TEU în 2020 (+13%), recuperând parțial scăderea traficului de 19% din 2019. În primele nouă luni ale acestui an, volumele de containere prin portul portughez au crescut cu încă 22,5%.

Pierderi de volume în 2020

Cele mai mari 15 porturi din UE au manipulat în total 74,3 milioane TEU în 2020. Aproape toate cele 15 porturi au înregistrat o revenire puternică a activității în a doua jumătate a anului 2020, reducând astfel pierderile totale de volume pentru 2020. Cu toate acestea, cele mai multe porturi din top 15 au înregistrat rezultate negative în 2020, deși pierderea de volume a fost mult mai mică decât în ​​timpul crizei financiare din anul 2009. Însă, au fost remarcate diferențe considerabile între porturi.  Unele precum Valencia, Algeciras și Bremerhaven înregistrând o scădere modestă, în timp ce altele au avut o scădere de două cifre a volumelor, respectiv Le Havre, Barcelona, ​​Marsaxlokk și Genova.

Portul Anvers a fost singurul port principal din top 10 din Europa care a avut o creștere a volumelor în 2020 (+1,4%). Celălalt port de containere belgian, Zeebrugge, a manipulat 1,8 milioane TEU (+7,7%) ca urmare a volumului suplimentar generat de terminalul Cosco Shipping Ports.

Gioia Tauro și Sines, ambele gestionând fluxuri semnificative de transbordare, au încheiat, de asemenea, 2020 pe un trend pozitiv. Gioia Tauro a înregistrat o creștere puternică de aproximativ 27%, deoarece Terminal Investment Limited (TiL) a devenit proprietarul integral al Medcenter Container Terminal (MCT), după ce a achiziționat pachetul de 50% din acțiuni de la Contship Italia în 2019. Această mișcare și-a avut efectele cu mai multe fluxuri de containere ale MSC direcționate prin Gioia Tauro.

Germania versus Benelux

Porturile din Germania nu au reușit să aibă rezultate pozitive în 2020.  Bremerhaven a reușit să limiteze scăderea la doar -1,8%, în timp ce Hamburg a fost din nou lovit puternic în 2020 (-7,9%). Primul a revenit în primele nouă luni ale acestui an, cu o creștere de două cifre, în timp ce Hamburg a trebuit să accepte o creștere modestă de 2,4%. Diferența dintre Rotterdam și Anvers a crescut în Q1-T3 2021, Rotterdam depășind Anversul în termeni de creștere a TEU, în ciuda faptului că ambele porturi se confruntă cu criza lanțurilor de aprovizionare. Problemele de congestionare a porturilor din porturile învecinate au susținut creșterea masivă a Zeebrugge. Autoritățile portuare din Anvers și Zeebrugge se află într-un proces de fuziune pentru a forma Portul Antwerp-Bruges în 2022. La ratele actuale de creștere, traficul lor combinat de containere în 2021 va rămâne cu aproximativ 0,8 milioane TEU sub volumele înregistrate de Rotterdam.

Cum arată top 15 porturi din Europa în primele trei trimestre din 2021, după volumele de containere manipulate?

  1. Rotterdam
  2. Anvers
  3. Hamburg
  4. Pireu
  5. Valencia
  6. Algeciras
  7. Bremenhaven
  8. Gioia Tauro
  9. Barcelona
  10. Le Havre/Rouen
  11. Marsaxlokk
  12. Genova
  13. Gdansk
  14. Zeebrugge
  15. Sines