Home Industrii Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în zece ani

Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în zece ani

Transportul rutier de marfă din România a crescut cu 69% în zece ani

România a înregistrat cea mai mare creștere a transportului rutier de marfă din Uniunea Europeană, potrivit unei analize Colliers pe baza datelor Eurostat. În 2023, companiile de transport și logistică au raportat aproape 29 de miliarde de tone-kilometru transportate pe șosele, cu 69% mai mult decât acum zece ani, de peste trei ori peste media europeană. Piața de real estate industrial s-a extins și ea considerabil, crescând de aproape cinci ori în ultimul deceniu și urmând să atingă aproximativ 8 milioane de metri pătrați în 2025. Cu toate acestea, lipsa autostrăzilor și a căilor ferate moderne rămâne un obstacol major în calea dezvoltării sectorului logistic din România, notează specialiștii Colliers, subliniind necesitatea continuării investițiilor masive în infrastructură.

„Aproape 29 de miliarde de tone-kilometru de mărfuri transportate rutier în România se apropie de nivelul Ungariei, dar este de peste șase ori mai mic decât al Poloniei. Cu alte cuvinte, deși România a înregistrat cea mai rapidă creștere a transportului rutier de mărfuri din Uniunea Europeană, diferența față de economiile regionale similare rămâne semnificativă. Raportat la dimensiunea populației și a economiei, volumul ar trebui să fie cel puțin de două ori mai mare decât cel al Ungariei și să ajungă la aproximativ jumătate din volumul Poloniei. Pentru a reduce acest decalaj în următorii 10–15 ani, România trebuie să continue construcția de autostrăzi și modernizarea rețelei feroviare, mai ales acum, când economia internă este presată să compenseze slăbiciunile altor sectoare și să pregătească următoarea perioadă de creștere”, explică Victor Coșconel, Partener Head of Leasing Office & Industrial Agencies la Colliers.

După ani cu inaugurări record de autostrăzi, perioada 2025–2026 se anunță cu un ritm mai lent al construcțiilor și inaugurărilor. Această încetinire ar putea tempera expansiunea pieței spațiilor logistice și investițiile în proprietăți industriale, care au crescut puternic în ultimii ani, avertizează Colliers. În același timp, datele Eurostat arată că peste 77% din transporturile rutiere de marfă din România sunt realizate pe plan intern, unul dintre cele mai ridicate procente din Uniunea Europeană. Acest fapt reflectă, cel puțin parțial, nivelul relativ scăzut al exporturilor României.

Din cantitatea totală de mărfuri transportate în România, doar 54% sunt transportate rutier, sub media UE de 78%, potrivit datelor Eurostat care acoperă doar transportul terestru (continental). În schimb, România are o pondere ridicată a transportului pe căi navigabile interioare, în special pe Dunăre, care reprezintă aproximativ 20% din totalul mărfurilor transportate în țară, al doilea cel mai ridicat procent din UE. Colliers notează că această diversificare a modurilor de transport reprezintă un avantaj, însă nu poate compensa lipsa infrastructurii moderne în zonele-cheie ale țării. Consultanții Colliers subliniază că, deși diversificarea este un punct forte, ea nu poate înlocui infrastructura modernă în regiunile critice ale României.