Home Logistics Depozitare Constanţa, Alba și Timiș, puncte cheie pentru mărfurile transportate rutier

Constanţa, Alba și Timiș, puncte cheie pentru mărfurile transportate rutier

Constanţa, Alba și Timiș, puncte cheie pentru mărfurile transportate rutier

Piaţa industrial și logistică din România a crescut exponenţial atât din punctul de vedere al dinamicii dezvoltărilor industriale cât și al intensităţii transportului naţional de marfă. Potrivit agenţiei de consultanţă imobiliară Colliers International, Bucureștiul și judeţele Constanţa, Alba și Timiș generează aproape un sfert de cantitatea de mărfuri transportate pe cale rutieră la nivel naţional.

Specialiștii Colliers au analizat cum se situează judeţele din România comparative cu media naţională de 4,1 milioane tone de mărfuri încărcate/descărcate pe judeţ pe an, iar topul a fost alcătuit folosind o medie a bunurilor încărcate și descărcate pentru perioada 2015-2017 – care oferă cele mai recente date disponibile la nivel judeţean.

Având în vedere că în 2018 volumul mărfurilor transportate a crescut doar cu 4% comparativ cu 2017, este puţin probabil ca acest clasament să fi suferit modificări semnificative. Clasamentul este dominat de București (fără Ilfov), cu o intensitate de 2,5 ori peste media naţională. Calculele iau în considerare numai  cantitatea de mărfuri încărcate într-un judeţ și descărcate în altul, fiind singurele date disponibile pe plan regional; este de remarcat faptul că în 2018, din cantitatea totală de transporturi rutiere de marfă de 230 milioane tone, cantitatea transportată la nivel naţional era de peste 180 de milioane de tone, de peste 3 ori mai mare decât cea a importurilor/exporturilor care sunt diferenţa până la 230 milioane tone.

Cele mai puternice centre logistice

Cele mai puternice centre logistice la nivel naţional, pe lângă București, sunt Constanţa, Alba și Timiș, urmate de Prahova, Ilfov și Cluj. Bucureștiul și aceste 6 cele mai active judeţe din punct de vedere logistic – care sunt de cel puţin 1,5 ori peste media judeţeană în ceea ce privește mărfurile transportate – reprezintă împreună o treime din transportul naţional de marfă (măsurat prin cantitatea de mărfuri încărcate/descărcate aici), în timp ce 7 dintre cele mai puţin active – aflate mai jos de jumătate din media judeţeană – totalizează doar aproximativ 6% din total. Acestea din urmă sunt Vaslui, Giurgiu, Brăila, Ialomiţa, Vrancea, Covasna și Sălaj.

„Pe termen lung, ne așteptăm ca actualele centre logistice să se consolideze, deoarece au crescut atât de mult având o poziţionare strategică, au consolidate economia locală și, astfel, s-a și creat o tradiţie în acest sens. Totuși, subliniem că în regiunea Moldovei nu există un centru logistic puternic, însă ne așteptăm ca acest lucru să se schimbeîn câţiva ani, mai ales dacă se vor materializa planurile actuale de construire a unei autostrăzi care leagă Iași de Târgu Mureș”. – Laurenţiu Duică, Director Industrial Agency în cadrul Colliers International Romania