Home Logistics Green Logistics Trenduri care vor defini logistica în 2021

Trenduri care vor defini logistica în 2021

Trenduri care vor defini logistica în 2021

Logistica joacă dintotdeauna un rol semnificativ în menţinerea economiei globale în mișcare, dar în 2020 a fost în prim-plan. Care sunt aici însă în 2021 tehnologiile și trendurile care vor defini acest domeniu?

Covid-19 a accelerat impactul unor tendinţe care, în cele din urmă ar fi transformat total modul în care trăim și lucrăm, comprimând anii în luni. Iar transformarea este abia la început. Din acest considerent, am realizat o listă a tendinţelor care își vor pune amprenta în supply chain, logistică, transport, comerţ internaţional și direct sau indirect, vor avea un impact asupra noastră, a tuturor.

Și mai multă agilitate…

“Companiile lipsite de valoare sunt distruse de criză. Companiile bune supravieţuiesc. Companiile extraordinare sunt îmbunătăţite de crize,” declara la un moment dat Bob Swan, CEO Intel. Într-o manieră concisă aceasta este definiţia “agile”, unul dintre cuvintele cheie ale anului 2020, în special în ceea ce privește lanţurile de aprovizionare. Și dacă este ceva ce am învăţat din 2020 este că trebuie să ne adaptăm, repede și tot mai des. Și în 2021, agilitatea, capacitatea de adaptare va continua să definească supply chain-urile globale.

Trendul agile în supply chain management a făcut trecerea de la metodele mai tradiţionale, cu focus pe familiaritate, către capacitatea de adaptare rapidă la schimbări intempestive . Odata cu dobândirea agilităţii, companiile pot face faţă dezastrelor naturale sau pandemiilor, lipsei de materii prime sau blocajelor de tot felul. Iar managerii responsabili cu lanţurile de aprovizionare și logistica pot previziona și identifica potenţiale probleme și soluţii, răspunzând mai rapid blocajelor din producţie, livrare sau celor apărute la furnizori.

Distribuţia la temperatură controlată este un subiect “fierbinte”

0data cu demararea campaniei de vaccinare împotriva Covid-19 pe întreg mapamondul, distribuţia la temperatură controlată este un subiect care a depășit cercul restrâns al celor din logistică și transport. Managementul lanţurilor de aprovizionare reprezintă o sarcină cu provocări în mod obișnuit, însă adaugând componenta de temperatură controlată și menținerea unei trasabilităţi riguroase, complexitatea crește.

2021 va fi anul în care vom vedea o creștere importantă a popularității și a nevoii de platforme și tehnologii care oferă monitorizare completă de la recepţie la livrare, de la furnizori terţi la distribuţie, respectând cerințele și conformitatea produselor.

Potrivit lui Dave Williams, Președinte Peli BioThermal, lider global în furnizarea de soluţii de ambalare pentru industria farmaceutică și medicală, influenţa Covid-19 va persista și, în unele cazuri, va avea un efect pe termen lung. Printre acestea se numără: reîntoarcerea la vaccinurile ce necesită refrigerare, însemnând o infrastructură cu temperaturi de 2-8°C, astfel că depozitarea și transportul se fac mult mai ușor, dar și o rată mai mare de adopţie a soluţiilor logistice externalizate pentru lanţurile de aprovizionare ce necesita temperatura controlată. “Furnizarea de expertiza end-to end va reduce complexitatea in aceste lanţuri de aprovizionare prin standardizarea a cât mai multe secţiuni” explică Dave Williams.

Automatizarea este rege… sau regină

Faptul că automatizarea se află printre trendurile ce definesc logistica în 2021 nu este o surpriză. Acesta este un subiect care de află pe agenda de business a companiilor de ani de zile. Cu toate acestea, deși în 2020 au fost destul de puţine dezvoltări tehnologice pe acest segment, pandemia a accelerat nevoia pentru automatizare în centrele de distribuţie și depozitele logistice. Modul în care muncim s-a schimbat radical, iar tehnologia trebuie să susţină schimbarea, mai ales în depozite, unde WFH nu este o opţiune. Regulile de distanţare socială se păstrează și în 2021, iar automatizarea și robotica vor deveni competenţe de bază în multe industrii. Piaţa de automatizare în logistică era evaluată în 2020 la 52,19 miliarde de dolari și, potrivit agenţiei americane de cercetare de piaţă Mordore Intelligence, aceasta va atinge în 2026 valoarea de 104,23 miliarde de dolari, înregistrând o creștere anuală de 12,42%. Emergenţa IoT și a sistemelor de reţele conectate ajută companiile din varii industrii să performeze într-o multitudine de sarcini de lucru și contribuie la îmbunătăţirea eficienţei operaţionale cu margini de profit uriașe. IoT, de exemplu, ajută industria logistică să planifice, monitorizeze și crească nivelul de siguranţă în operaţiunile zilnice. Un exemplu concludent ar fi trasabilitatea end-to-end astfel încât consumatorii să poată urmări procesul de livrare de la depozit la ușa casei, iar managerii să poată monitoriza livrările, reducând furturile.

Sustenabilitatea devine “must have”

Un alt trend important în supply chain management este dezvoltarea conceptului de logistică verde. Pe lângă beneficiile importante pentru consumatorii finali și mediu, aceasta oferă avantaje din punct de vedere al eficienţei de cost și crește loialitatea consumatorului faţă de marcă. Un sondaj international efectuat de către furnizorul 3PL Coyote Logistics  în parteneriat cu compania de cercetare de marketing Martec a relevat faptul că 81% dintre companii au declarat că în sustenabilitate mai mult decât o făceau în urmă cu trei ani. În plus, respondenţii au declarat că lanţurile de aprovizionare joacă un rol crucial în aceste eforturi. Practicile și operaţiunile sustenabile reprezintă acum o așteptare normală a clienţilor și partenerilor, iar astfel de iniţiativa trebuie prioritizate, cu atât mai mult cu cât 84% dintre respondenţi ar lua o decizie de achiziţie pe baza practicilor de sustenabilitate ale mărcii.

Companiile multinaţionale globale utilizează indicatori cheie de performanţă pentru a urmări eficienţa programelor de sustenabilitate: eficienţa combustibilului (69% dintre respondenţi), emisiile de CO2 (60%), utilizarea de combustibili alternativi (52%), competenţele angajaţilor în ceea ce privește sustenabilitatea(48%) și vechimea flotelor (46%).

Omnichannel 2.0

Cu toate că abordarea omnichannel clasică, de tipul vânzării produselor pe cât mai multe canale proprii, cum ar fi magazine fizice, aplicaţii sau website-uri, este utilizată de retaileri de mulţi ani, în 2021 schimbarea vine din trecerea către vânzarea pe marketplaceuri, cum ar fi Amazon, eBay, Etsy, eMag sau Zalando. Odată cu declinul vânzărilor în magazinele fizice și, în anumite cazuri, închiderea definitivă a acestora, retailerii, producătorii și mărcile, în general, trebuie să își centreze eforturile către zona digitală. Tot mai multe mărci vor vinde atât pe canale deţinute de alte entităţi, cât și pe propriile canale. Dezvoltarea unei strategii omnichannel sănătoase și o prezenţă unitară pe platforme deţinute de terţi, dar și proprii le va oferi consumatorilor o experienţă de cumpărare pozitivă și opţiunea de a interacţiona cu o marcă în maniera în care își doresc și cum le este mai la îndemână.

Gratificare instantanee, livrări tot mai rapide

Pe măsură ce priorităţile si comportamentele consumatorilor se schimbă, la fel se întâmplă și cu opiniile acestora asupra ceea ce înseamnă un serviciu excepţional. Având în vedere că 2020 a fost anul când WFH a devenit norma, așteptările consumatorilor în ceea ce privește timpii de livrare au crescut. Potrivit raportului realizat de PwC – Global Consumer Insights Survey 2020, aproape 90% dintre clienţii finali sunt acum dispuși să plătească pentru livrarea în aceeași zi sau chiar mai rapidă. Lanţurile de aprovizionare diverse le vor permite retailerilor să deţină agilitatea necesară pentru a ţine pasul cu standardele de aprovizionare și să poată livra produsele corecte către clienţii potriviţi la timpul potrivit. Este important ca retailerii să aibă deja configurate procese de logistica si management al stocurilor smart pentru a putea oferi opţiunea de “livrare instant”.