3 ani de MARTICO în România
În 2020, în plină pandemie, într-un context economic global cu multe provocări, se înfiinţa MARTICO Rou, filiala locală a MARTICO, una dintre cele mai mari companii la nivel global, specializată în transportul de containere refrigerate.
“A fost ca și cum am asamblat un avion în cădere, încercând să decolăm înainte de a atinge solul. Și am reușit”, spune Cristian Lascu, Managing Director MARTICO România și Global Comercial Director MARTICO.
Filiala din România a pornit la drum cu 2 angajaţi, iar astăzi are o echipă formată din 12 tineri ambiţioși și dornici de dezvoltare și planuri de extindere a portofoliului de servicii. „Echipa și-a dovedit eficienţa în contextul războiului din Ucraina, având experienţă în derularea tranzitelor legate de piaţa din Ucraina, atât la import cât și la export, maritim sau rutier.”
În 2022, compania a înregistrat o cifră de afaceri de peste 10 milioane euro, iar rezultatele de până acum arată că trendul ascendent va continua și în acest an. Activitatea MARTICO Rou este axată pe transportul de reefere, atât import cât și export, însă datorită specificului pieţei locale, s-au dezvoltat mai multe departamente, inclusiv transport rutier frigo- intern și internaţional, transport LCL sau aerian, precum si transport de containere dry, import și export, bulk.
Cristian Lascu explică într-un interviu pentru Intermodal&Logistics cum se prezintă la nivel internaţional piaţa de containere reefer, cum a evoluat businessul MARTICO în această perioadă, de ce piaţa din România nu se dezvoltă la adevăratul potenţial și care sunt planurile de dezvoltare ale MARTICO pe pieţele învecinate.
Efectele inflației asupra segmentului de transport frigorific
Intermodal&Logistics: Ce efecte are creșterea inflației și reducerea consumului asupra segmentului de reefere și a categoriilor de produse importate/exportate la nivel global, dar și în România?
Cristian Lascu: Inflația, ca și fenomen, poate avea mai multe efecte asupra transportului de reefere la nivel global, acest tip de transport fiind folosit preponderent pentru mărfuri perisable, sau care au nevoie de o temperatură presetată pe durata transportului.
În general, fenomenul de inflație duce la creșterea costurilor, atât pentru produse, cât și pentru servicii, inclusiv pentru serviciile de transport. Având în vedere că toate costurile cresc, liniile maritime implicate în transportul de reefere au fost nevoite să facă față tarifelor mai mari din toate segmentele acestei industrii: costuri mai mari pentru combustibil, întreținerea echipamentelor, forța de muncă, precum și toate costurile operaționale din porturile de escală. Aceste costuri neprevăzute și-au pus amprenta pe marja de profit și inevitabil au dus și la creșterea tarifelor de transport maritim, care au trebuit să fie în final suportate de către clienți. Costurile de întreținere a containerelor și cele de producere a acestora au fost, de asemenea, afectate de inflație, odată cu creșterea costurilor de mentenanță și de achiziție a componentelor pentru reparații, ceea ce a afectat per total cheltuielile operaționale aferente acestei categorii de transport.
Inflația își pune amprenta în mod direct și asupra prețurilor și a profitabilității transportului maritim, deoarece poate influența foarte puternic política de pricing a operatorilor din domeniu. Dacă costurile de transport cresc în mod accelerat din această cauză, transportatorii maritimi sunt obligați să își ajusteze política de stabilire a tarifelor pentru a-și menține procentul de profitabilitate stabilit în bugetul lor anual. Această creștere a tarifelor de transport va avea repercusiuni în mod direct asupra producătorilor, distribuitorilor și, în final, asupra consumatorului final.
De asemenea, eficiența lanțurilor de logistică a fost afectată de inflație. Odată cu creșterea costurilor, companiile de transport frigorific au întâmpinat o serie de provocări în menținerea eficienței transporturilor fiind nevoite să analizeze rutele deservite în mod tradițional, ca apoi să încerce optimizarea organizării transporturilor. De asemenea, au explorat noi alternative de transport pentru a putea reduce efectele inflației și a asigura livrarea la timp a mărfurilor perisabile.
Totodată, creșterea inflației și reducerea consumului și-au pus amprenta asupra investițiilor planificate de către operatorii de transport frigorific. Datorită creșterii costurilor, aceștia și-au reorganizat și reanalizat posibilitățile de a investi atât în echipamente, cât și în producția de noi mijloace de transport sau de a diversifica portofoliul de servicii oferite clienților și beneficiarilor transporturilor frigorifice. Aceste creșteri de cost se vor reflecta în dezechilibrul ulterior dintre cerere și ofertă, fapt care este posibil să ducă la o altă creștere de costuri din cauza lipsei de echipament suficient in acest segment de transport.
România nu a fost ocolită de efectele inflației, la fel ca și restul lumii și acest impact a fost vizibil de la segmentul de transport până la cel de consum. Creșterea prețurilor a forțat majoritatea consumatorilor să renunte la achiziția bunurilor de larg consum de care nu au mai avut nevoie urgentă și să se orienteze către satisfacerea nevoilor de bază. Alimentele și produsele perisabile au rămas din fericire pe listele de opțiuni ale consumatorilor. În mod evident, din cauza costurilor de transport ridicate, clienții din domeniul alimentar, de exemplu, s-au orientat către piețe noi, modalități de transport mai ieftine (rutier comparativ cu maritim) pentru a putea satisface nevoile pieței.
Intermodal&Logistics: Care este evoluția ratelor de transport maritim pentru containerele reefer în prezent, după 2 ani cu creșteri record?
Cristian Lascu: Piața transporturilor marítime a fost afectată destul de puternic în ultimii ani de diferite evenimente: declanșarea pandemiei Covid 19, blocarea Canalului Suez în 2021, greva transportatorilor din SUA în 2022, care a dus la un număr record de nave blocate pe coasta de Vest a SUA , dar si de invazia Ucrainei de către Rusia, ceea ce a dus la o evoluție atípică a acestei industrii.
Dacă privim aceste evenimente în mod separat, putem analiza foarte ușor tendința de creștere sau scădere a transportului de reefere pe plan mondial, dar și regional în aceeași măsură. Împreună au declanșat o perturbare masivă a lanțurilor de logistică în ultimii 3 ani, ceea ce a dus la creșterea tarifelor de transport maritim.
Odată cu dispariția acestor evenimente însă, procesul de alocare a containerelor la nivel global s-a restabilizat în mare măsură, iar în acest moment toate porturile din lume dispun de echipamentul necesar pentru derularea exporturilor, echilibrandu-se astfel și balanta dintre cerere și ofertă. O balanță echilibrată este astfel necesară pentru o polítică tarifară eficientă și, în opinia mea, scăderea actuală și accelerată a ratelor va stagna, iar până la final de an, vor rămâne la nivelul actual.
Intermodal&Logistics: Din perspectiva MARTICO la nivel global, care a fost evoluţia transportului de containere reefer în 2022 și în prima parte din 2023?
Cristian Lascu: Deși ultimii trei ani au reprezentat o perioadă dificilă pentru toţi cei implicaţi în transportul maritim, nevoia de mărfuri alimentare a dus la creșterea volumelor derulate de Martico la nivel global. După încheierea pandemiei în 2022, am observat o relansare a relaţiilor comerciale la nivel global, ceea ce a dus la creșterea volumelor MARTICO cu 40% faţă de anul anterior. În 2023, până în luna mai se remarcă deja o creștere cu 30% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut la nivelul birourilor globale MARTICO, astfel că ne vom regăsi din nou în topul companiilor de logistică specializate în transportul de containere frigorifice. Creșterea activităţii firmei este determinată și de noile departamente de transport rutier și aerian, atât la nivelul sediului central, cât și pe plan local.
Transportul de containere reefer în România
Intermodal&Logistics: Cum a evoluat piaţa din România din perspectiva transportului de containere reefer în ultimii ani?
Cristian Lascu: În ultimii 5 ani, evoluţia pieţei de reefere a avut un trend ascendent, dar nu atât de spectaculos pe cât ar fi fost posibil. Acum 3 ani România era unul dintre marii exportatori de carne de miel pe pieţele din Orientul Mijlociu, însă cererea pentru acest tip de marfă este aproape de zero acum întrucât exporturile de animale vii sunt preferate de către importatori. Predominante astăzi sunt exporturile de carne de pui sau componente de porc (carnea de porc nu este acceptată la export din cauza barierelor vamale și comerciale), precum și o serie de alte produse cum ar fi brânza, produsele farmaceutice, ciocolata și dulciurile, până la mărfurile mai atipice, cum ar fi anvelopele de Formula 1 care necesită o temperatură controlată la transport pentru a menţine elasticitatea cauciucului, vitală rulajului la vitezele foarte mari în curse.
Pe segmentul de carne, principala problemă este lipsa de capacitate a abatoarelor de a congela și depozita cantităţi mari de produse până la încărcarea în container, coroborată cu lipsa de depozite frigorifice în port, unde o parte din marfă ar putea fi depozitată o perioadă de timp. De asemenea, costul ridicat al electricităţii împiedică creșterea exporturilor pentru mărfurile congelate, multe abatoare preferând să vândă carne proaspătă pe piaţa locală. Un alt aspect ce împiedică dezvoltarea pieţei de reefere în România, în opinia mea, este că mulţi producători nu se promovează îndeajuns pe piaţa externă, prin participarea la târguri de profil, unde pot semna contracte noi care să ducă la creșterea exporturilor de carne congelată.
Intermodal&Logistics: Sunt clienţii interesaţi de transportul intermodal al containerelor reefer și ce planuri are MARTICO Rou pentru dezvoltarea unui astfel de serviciu în România?
Cristian Lascu: În Europa există o deschidere foarte mare a clienţilor către transportul intermodal al containerelor reefer. De exemplu, una din firmele din grupul MARTICO deţine locomotive și vagoane și operează mai multe rute feroviare în Spania între principalele orașe și porturi, iar acum lucrăm la alte proiecte similare în Europa.
Din păcate, în România, segmentul de cale ferată nu este încă atractiv pentru clienţii ce operează astfel de containere din cauza lipsei de genseturi sau a costurilor ridicate comparativ cu transportul rutier. Numeroși importatori de fructe au încercat să folosească transportul feroviar, chiar pe distanţe scurte, de la Constanţa la București, însă lipsa de predictibilitate și costurile mari de transport i-au determinat să opteze pentru transportul rutier, mai fiabil și flexibil.
La export, situaţia este și mai complicată, întrucat nu există conexiuni intermodale între porturi și locaţiile unde sunt amplasate abatoarele de carne, deci nu există nici o altă variantă decât cea rutieră. Cu siguranţă mulţi clienţi ar fi interesaţi să folosească transportul intermodal, din cauza limitelor de greutate de pe șosele.
MARTICO Romania se află acum în discuţii cu mai mulţi operatori de transport intermodal pentru a găsi o variantă de transport de la Constanţa către principalele centre comerciale din România, dar suntem implicaţi și în alte proiecte pentru a crea o conexiune între portul Rotterdam și centre de distribuţie din Polonia, de unde marfa se transportă până în vestul ţării.
Intermodal&Logistics: Care sunt planurile de dezvoltare ale MARTICO în ţările din vecinătatea României?
Cristian Lascu: MARTICO derulează de mai mulţi ani exporturi de carne și fructe din Serbia, însă folosim ca și variantă de transport portul Koper. Bulgaria este o piaţă interesantă la a cărei dezvoltare lucrăm deja. Având în vedere că cei mai mulţi clienţi sunt din zona Sofia, folosim ca alternativă transportul prin sudul Bulgariei, implícit prin Thessaloniki, ruta fiind mai scurtă decât cea prin Constanţa. Momentan, Burgas și Varna sunt folosite preponderent pentru transporturile containerizate de mărfuri generale, având în vedere specificul acestei zone, din punct de vedere comercial. Moldova este o piaţă nouă pentru noi, dar am început să ne creștem prezenţa, fiind în contact cu exportatorii de fructe, în special de mere. Am exportat prin portul Constanţa numeroase reefere cu mere, iar pe cale rutieră – din Moldova către restul Europei. Pentru Martico aceasta este o piaţă plină de oportunităţi, pe care intenţionăm să o explorăm în strânsă legătură cu biroul din România, care poate asigura logistica necesară pentru cllienţii de aici.