Home Asociatii Asociațiile europene reacționează la prevederile Master-Planului de Transport

Asociațiile europene reacționează la prevederile Master-Planului de Transport

Asociațiile europene reacționează la prevederile Master-Planului de Transport

Asociația Europeană pentru Transport Intermodal (EIA), Asociația Europeană de Transport Feroviar (ERFA) și Asociația Internațională pentru Transport Public (UITP) au transmis o scrisoare deschisă autorităților române, prin care atrag atenția asupra prevederilor cuprinse în Master Planul General de Transport.

Reprezentanții asociațiilor europene își exprimă îngrijorarea cu privire la închiderea unei părți importante a infrastructurii de transport feroviar (peste 30%), așa cum este specificat în Master Plan. Decizia autorităților române este, din punctul de vedere al reprezentanților asociațiilor, una surpinzătoare, având în vedere progresul pe care sectorul feroviar l-a înregistrat în ultima perioadă (lucrări de infrastructură, investițiile în noile linii de metrou,etc.).

Membrii EIA, ERFA și UITP atrag atenția asupra obiectivelor UE privind mobilitatea și dezvoltarea economică, menționate în  Raportul de transport al Comisiei Europene din 2011, și obiectivele climatice din cadrul UE, politici la care România s-a angajat să adere, și pentru a căror îndeplinire sectorul feroviar reprezintă o soluție importantă.

În document se face referire și la cifrele financiare și economice inexacte prezentate atât în Master Plan, cât și în contractul de consultanță care stă la baza acestuia, și se menționează  existența fondurilor UE, care pot fi absorbite de către Guvern și utilizate pentru modernizarea rețelei feroviare.

Totodată, Guvernul României ar trebui să aibă în vedere și cele două priorități ale UE „Locuri de Muncă și Creștere Economică”, pentru care CE și Banca Centrală acordă până la 300 de miliarde de euro pentru investiții publice și private, și „Pachetul Energie-Schimbări Climatice” care va primi de asemenea finanțare europeană.

Reducerea infrastructurii feroviare va reduce mobilitatea călătorilor și a mărfurilor și va duce la izolarea și împovărarea regiunilor și comunităților mai mici, creșterea poluării și a traficului în orașele mari, și la scăderea securității transportului. De asemenea, Guvernul trebuie să fie conștient de faptul că sistemul feroviar oferă beneficii majore asupra dezvoltării economice și sociale atât la nivel național, cât și la nivel regional.

În încheierea scrisorii deschise, membrii asociațiilor europene își arată disponibilitatea cu privirea la realizarea unei întâlniri cu oficialitățile din România, acționarii din sectorul de transport feroviar, reprezentanți ai Comisiei Europene și alte asociații din domeniu, pentru a discuta soluțiile pentru refacerea sectorului feroviar român.