Home Logistics Comerț international Brexit prin ochii unui broker englez de declaraţii vamale

Brexit prin ochii unui broker englez de declaraţii vamale

Brexit prin ochii unui broker englez de declaraţii vamale

Brexit rămâne în continuare un subiect care, alături de războiul comercial China- SUA și nu numai, reprezintă unul din factorii care creează incertitudine în economia globală. Deși prelungirea cu șase luni a termenului până la care Marea Britanie poate decide condiţiileîn care va părăsi Uniunea Europeană, hard Brexitul a fost evitat momentan, această posibilitate nu a dispărut, iar scenariul devine tot mai probabil. 31 octombrie se apropie cu pași repezi, iar companiile care derulează activităţi comerciale cu Marea Britanie își strâng centurile de siguranţă și se pregătesc pentru varianta unei aterizări forţate, fără vreun acord.

Specialiștii estimează că pentru schimburile comerciale între Uniunea Europeană și Marea Britanie după Brexit vor fi necesare aproximativ 400 de milioane de declaraţii vamale, dublul numărului de declaraţii de care toate celelalte ţări din UE au nevoie pentru a face comerţ cu alte state non-UE.

“Ca urmare a nesiguranţei create de Brexit, am primit un număr ridicat de cereri din partea clienţilor în ultima perioadă” spune Alin Muntean, Operations Manager George Baker (Europe).

George Baker este unul dintre cei mai importanţi brokeri independenţi de declaraţii vamale din Marea Britanie, cu peste 37 de ani de experienţă în domeniu. În plus, compania oferă și soluţii de transport –transport intermodal, transport în regim de grupaj, dar și FTL cu flota proprie de camioane sau serviciul de transport express just-in-time, precum și servicii logistice, prin cele trei depozite din Marea Britanie și o reţea de depozite în principalele ţări europene.

Prin cei 42 de parteneri la nivel european, grupul britanic deservește 23 de ţări. Pentru că încă la de la înfiinţare, unul dintre principiile de creștere ale George Baker a fost diversificarea serviciilor oferite clienţilor, compania și-a extins în ultimii ani operaţiunile și în restul Europei, deschizând în 2017 o filială în România, la Timișoara și, recent, o altă filială în Olanda, la Rotterdam.

Pregătiri pentru Brexit

Pentru George Baker Shipping, Brexit reprezintă atât o oportunitate cât și un risc. Datoriă faptului că Brexitul va produce întârzieri atât în ceea ce privește procesarea actelor, cât și pe șosele, provocarea noastră este să reducem cât mai mult aceste întârzieri, iar schimbarea principală pe care o aduce Brexitul va fi la nivel tehnologic. Tocmai de aceea am făcut investiţii în tehnologie și modernizarea sistemelor informatice pentru a ne sprijini cât mai bine partenerii actuali” declară Alin Muntean. Guvernul britanic a introdus anumite proceduri vamale simplificate, TSP (transitional simplified import procedures) pentru a facilita schimburile comerciale, însă nici la acest capitol lucrurile nu sunt clare.

“În acest moment se vehiculează că importatorii trebuie să fie afiliaţi unui broker vamal, să aibă sediu și VAT în Marea Britanie, dacă doresc să rămână în continuare importatori direcţi. Pentru companiile de transport, un prim pas de pregătire pentru Brexit este să obţină un număr EORI (n.red. Numărul de Înregistrare şi Identificare a Operatorilor Economici), iar apoi, în funcţie de specificul activităţii, să aplice pentru procedurile vamale simplificate”.

Soluţia “short sea”, alternativă la transportul rutier

Un pas important în pregătirea pentru Brexit pe care îl face Grupul George Baker este și dezvoltarea unei conexiuni short sea între Portul Felixstowe, acolo unde se află unul dintre depozitele companiei din Marea Britanie, certificat pentru o varietate de regimuri vamale speciale și portul Rotterdam.

“Din acest punct de vedere suntem unici și foarte norocoși. Am deschis recent un birou lângă portul Rotterdam care urmează să dezvolte traficul de mărfuri între Rotterdam și Felixstowe. Cum dezvoltăm și tehnologia, sperăm să putem realiza operaţiunile de vămuire a mărfurilor pentru clienţii noștri direct din Felixstowe. Astfel am reduce substantial timpul cu operaţiunile vamale. Pentru importatorii / exportatorii români, soluţia rămâne una mixtă, o combinaţie între o soluţie intermodală până la unul din porturile din Europa, ori transport pe șosea până în Belgia/Olanda, după care soluţia “short sea” explică operations manager-ul George Baker (Europe).

Dezvoltarea de soluţii personalizate în România

În ceea ce privește piaţa din România, compania se va concentra în următoarea perioadă pe identificarea companiilor care vor avea nevoie de serviciile specialiștilor grupului, cu preponderenţă companii care derulează activităţi comerciale cu Marea Britanie.

“Preţurile practicate pe piaţă, dar și modalitatea plăţilor ne-a determinat să fim oarecum precauţi în România. În următoarea perioadă vom studia nevoile clienţilor din România și vom dezvolta soluţii personalizate pentru aceștia. În același timp încercăm să angrenăm furnizori, atât în România cât și în ţările vecine.” – Geroge Baker, Operations Manager Europe