Home Intermodal Transport maritim Comisia Europeana sprijina transportul naval

Comisia Europeana sprijina transportul naval

Comisia Europeana a anuntat recent adoptarea de noi masuri pentru a sustine transportul de marfa pe raurile si canalele din Europa. Barjele constituie una dintre cele mai ecologice si mai putin costisitoare forme de transport, dar in prezent sunt folosite pentru a transporta anual doar 6% din volumul total de marfuri in Europa.

Noua propunere a autoritatilor europene este menita sa valorifice potentialul pana acum neutilizat al celor 37.000 de km de cai navigabile din interiorul continentului. Acest lucru va permite circulatia mai rapida a marfurilor, va incuraja inovatia si va crea noi locuri de munca, contribuind totodata si la dezvoltarea unui sector al transporturilor mai “verde”.

Vice-Presedintele Comisiei Europene responsabil pentru transport, Siim Kallas a declarat “deja 500 de milioane de tone de marfa sunt transportate anual pe raurile si canalele navigabile din Europa. Acesta este echivalentul a 25 de milioane de camioane. Dar nu este suficient. Trebuie sa contribuim la dezvoltarea industriei transportului de marfa pe caile navigabile pe termen lung si la transformarea acestuia intr-un sector cu servicii de inalta calitate. Este necesar sa inlaturam toate obstacolele care impiedica dezvoltarea acestui sector si sa investim in specializarea fortei de munca.” Comisia Europeana propune luarea de masuri in urmatoarele directii:

  • Inlaturarea obstacolelor

Blocaje semnificative ca de exemplu ecluzele, podurile si canalele navigabile dimensionate inadecvat sau legaturi lipsa, cum este cazul conexiunii intre sisteme raurilor Sena si Scheldt, limiteaza dezvoltarea industriei si exploatarea intregului sau potential. Comisia propune imbunatatirea transportului prin modernizarea ecluzelor, podurilor si canalelor navigabile. Noile linii directoare ale proiectelor Connecting Europe Facility si TEN-T ofera noi oportunitati de finantare pentru caile navigabile din

interiorul continentului. Mai mult, caile navigabile interne sunt o componenta importanta in sase dintre cele noua coridoare ale retelei TEN-T.

  • Inovatie si ecologizare

Comparativ cu alte moduri de transport terestru, transportul pe cai navigabile este sigur, eficient din punct de vedere energetic, silentios si fara risc de congestionare. Astfel, Comisia Europeana va propune masuri, incluzand noi standarde pentru motoare pentru a incuraja investitiile in tehnologii cu nivel scazut de emisii si pentru a sprijini cercetarea si inovatia in domeniu.

  • Conexiuni mai bune cu alte forme de transport

Odata cu adoptarea noilor masuri, va deveni o prioritate imbunatatirea legaturilor intre caile navigabile, caile rutiere si caile feroviare, o atentie sporita fiind acordata conexiunilor cu transportul maritim si porturile. Luand in considerare informatiile primite de la Serviciile de Administrare a cailor Navigabile, Comisia va face propuneri pentru a facilita manevrarea marfurilor si a reduce birocratia.

  • Specializarea fortei de munca

Aceasta industrie se bazeaza pe specialisti calificati, iar noile propuneri vor avea ca efect o recunoastere mai larga a calificarilor si carierelor in acest domeniu, imbunatatirea accesului la posturi in industrie si mobilitatea fortei de munca.