Home Intermodal Transportul rutier de marfă în era post-Schengen

Transportul rutier de marfă în era post-Schengen

Transportul rutier de marfă în era post-Schengen

Intrarea României în spaţiul Schengen cu frontierele terestre a adus schimbări notabile în sectorul transportului rutier de marfă, cu efecte directe asupra predictibilităţii și eficienţei livrărilor.

Trei jucători activi din domeniu – Marvicon, NOSTA Group și Euroscan Group – confirmă că eliminarea controalelor la frontiere a produs o diferenţă semnificativă, dar subliniază și limitările actuale care frânează potenţialul de creștere.

Reduceri de timp de până la 12 ore pe rutele terestre

Pentru NOSTA Group, beneficiile sunt clare și cuantificabile. „Eliminarea controalelor au îmbunătăţit timpii de livrare cu minim 8-12 h pentru camioane de 20 tone, iar acest lucru observăm mai ales pe ruta Bulgaria-România, unde compania noastră deţine un important contract de import”, explică Raul Cătineanu, Road Freight Expert NOSTA România.

Și în cazul transporturilor urgente, efectele sunt substanţiale. Acesta transmite că timpii de livrare pentru transporturile speciale, cu express van, s-au îmbunătăţit considerabil cu 15-30% faţă de perioada precedentă și au adus beneficii importante clienţilor, mai ales celor din industria automotive.

Marvicon: planificare mult mai eficientă a camioanelor

Și în cazul transportatorului Marvicon din Oradea, timpii de așteptare la frontieră s-au redus semnificativ, ceea ce a dus la eficienţe și o mai bună planificare a resurselor. “Dacă la frontiera cu Ungaria aveam uneori 7, 8 ore de așteptare, la frontiera cu Bulgaria, am stat și două zile pentru traversare.

Din cauza acestor timpi la frontieră, am pierdut de multe ori programările la încărcare/ descărcare. Nerespectarea acestor programări, genera alţi timpi pierduţi, până cînd se gasea o altă oră liberă pentru încărcare/ descărcare. Uneori, noul slot liber era după 12-24 ore. Acum, timpii de livrare pot fi respectaţă și putem face un planning mult mai eficient al camioanelor,” a declarat Ilie Ilea, General Manager Marvicon.

În cazul Euroscan Group, percepţia este similară în privinţa fluidizării. „Eliminarea controalelor este o decizie foarte bună, putem avea o predictibilitate a timpilor mult mai bună decât înainte, șoferii sunt mult mai relaxaţi și este un mare plus pentru toată lumea”, afirmă Ovidiu Plăcintă, președintele companiei.

Dacă pentru NOSTA Group intrarea în Schengenul terestru a permis ajustarea traseelor, în special pentru transporturile urgente, compania Euroscan Group nu resimte o modificare semnificativă. Reprezentantul companiei transmite că nu s-a schimbat nimic în ceea ce privește modul de planificare, totul depinde de clienţi și de mărfuri, în funcţie de aceste două criterii fiind planificate cursele firmei.

Provocările care persistă

Companiile de transport atrag atenţia și asupra unor dificultăţi care, în ciuda eliminării controalelor la frontieră, continuă să afecteze industria. Raul Cătineanu vorbește despre o problemă structurală: „Infrastructura rutieră deficitară – lipsa centurilor, autostrăzile și drumurile naţionale de calitate slabă – încă afectează timpii de transport, în special în zonele de tranzit către punctele de frontieră.”

De cealaltă parte, Euroscan evidenţiază un alt obstacol: „Cea mai mare provocare rămâne totuși Autoritatea Naţională de Transport din Ungaria, care face abuz după abuz, în special în imediata apropiere de punctele de frontieră. Aceasta ar fi o problemă care trebuie rezolvată urgent”

Perspective pentru 2025: între optimism și incertitudine

NOSTA Group anticipează o creștere a volumelor de transport, dar și presiuni suplimentare asupra companiilor. Compania transmite că dezvoltarea continuă a infrastructurii și integrarea României în Schengenul terestru va duce în viitorul îndepărtat la o creștere a volumelor de transport.

„Presiunea asupra companiilor de transport va crește să își înnoiască flota cu autocamioane hibride, să se alinieze standardelor UE (Green Deal, Pactul Ecologic European).” Potrivit lui Raul Cătineanu, totuși, profiturile nete vor scădea din cauza creșterii costurilor operaţionale (carburant, taxe, salarizare) și a competiţiei accentuate.Deficitul de șoferi va continua și se estimează că lipsa de șoferi profesioniști va rămâne una dintre cele mai mari probleme în viitorul apropiat.

Ovidiu Plăcintă rămâne prudent în privinţa anului 2025: „Suntem rezervaţi în a face estimări pentru 2025, ţinând cont de contextul economic și geopolitic actual, orice se poate întâmpla!” În plus, compania a remarcat deja o tendinţă de scădere în primele luni ale anului: „Până în prezent, în primul trimestru al acestui an se vede o ușoară scădere de volume de marfă, dar sperăm să reintrăm în normalitate curând.”

Ilie Ilea, Marvicon, se arată optimist în ceea ce privește evoluţia pieţei de transport rutier de marfă în acest an: “Cred ca va fi la nivelul anului 2024, dar eu sper să fie puţin mai bună.”

Impactul asupra mediului

Eliminarea controalelor la frontieră pentru transportul de mărfuri optimizează logistica, reduce costurile şi are un impact pozitiv asupra mediului, conform unei analize realizate de Carbon Tool. Înainte de aderarea la Schengen, camioanele de marfă acumulau anual aproximativ 23,5 milioane de ore de aşteptare la graniţe, potrivit unui studiu realizat de Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

Aceste întârzieri au generat consum inutil de combustibil şi emisii de CO2 semnificative. “Cu siguranţă consumul este mai bun, pentru că nu se mai consumă combustibil stând pe loc în trafic, iar calitatea aerului din punctul de frontieră este mult mai bună. Șoferii au același venit indiferent dacă stau în trafic sau fac kilometric dar pentru companie este mult mai bine atunci când camionul este în mișcare”, concluzionează Ilie Iliea, Director General Marvicon

Conform evaluărilor Carbon Tool, eliminarea acestor blocaje are următoarele efecte:

  • ­ Reducerea consumului de combustibil – 35 de milioane de litri de motorină economisiţi, echivalentul necesar pentru 700.000 de maşini timp de o lună. ­
  • Scăderea emisiilor de CO2 – Aproximativ 95.000 de tone mai puţin în atmosferă, cantitate care ar necesita peste 1,5 milioane de copaci pentru a fi absorbită. ­
  • Economie financiară de 53 milioane de euro anual, sumă comparabilă cu combustibilul necesar pentru 100.000 de călătorii dus-întors între Bucureşti şi Timişoara. “Aderarea României la Schengen nu este doar un reper politic, ci şi o victorie pentru sus tenabilitate şi eficienţă economică. Prin reducerea consumului inutil de combustibil şi a emisiilor, facem progrese concrete către un viitor mai eficient pentru industria transporturilor”, a declarat Răzvan Nica, CEO Carbon Tool, potrivit comunicatului.

Aşadar, odată cu eliminarea controalelor la frontieră, România beneficiază de:

  • ­ Reducerea costurilor operaţionale – Economiile realizate echivalează c u bugetul anual de combustibil al unui oraş mic, conform analizei Carbon Tool. ­
  • Eficienţă logistică îmbunătăţită – Timpul mai scurt de livrare reduce presiunea asupra lanţurilor de aprovizionare şi creşte încrederea partenerilor comerciali internaţionali, potrivit studiului UNTRR. ­
  • Un sistem logistic mai ecologic – Diminuarea consumului de combustibil şi a emisiilor CO2 reprezintă un pas semnificativ către sustenabilitate, conform datelor furnizate de Carbon Tool.