Home Intermodal Criza containerelor maritime –Anul Nou Chinezesc ar putea fi soluția?

Criza containerelor maritime –Anul Nou Chinezesc ar putea fi soluția?

Criza containerelor maritime –Anul Nou Chinezesc ar putea fi soluția?

Criza de containere care a dus la creșteri record ale ratelor de transport maritim se află într-un moment pivotant odată cu Noul An Chinezesc, potrivit unui raport al Container xChange.  Disponibilitatea echipamentelor începe să se îmbunătățească în huburi cheie pentru exporturi, cum ar fi Shanghai.

Atunci când armatorii au redus capacitatea de transport de pe piață anularea de voiaje pentru a face față scăderii drastice a volumelor în prima jumătate a anului 2020, ca urmare a perioadelor de lockdown, a făcut ca echipamentele să rămână în porturi din partea opusă a lumii. Însă volumele au crescut în a doua jumătate a anului chiar și cu 30%, ceea ce a dus la o penurie de echipamente în cele mai importante zone de export.

Astfel, indexul disponibilității containerelor Container Availability Index -CAx al Container xChange în Shanghai a scăzut la 0,13 pentru containerele de 40’ în decembrie și la 0,08 pentru containerele hi-cube, orice indicator sub 0,5 fiind interpretat drept deficit. Aceste valori sunt echivalentul a minus 75%, respectiv 83% comparativ cu echipamentele disponibile în primul trimestru din 2020. În prezent, indexul arată un trend pozitiv – 0,34 pentru containerele de 20’ și 0,37 pentru containerele de 40’, Container xChange considerând că acesta ar putea reprezenta un punct important în rezolvarea acestei crize odată cu apropierea anului nou.

“Cu o creștere de 37.5% pentru 40HCs și chiar 200% pentru 40’ în ianuarie față de decembrie 2020, Indexul Disponibilității Containerelor arată în final un trend pozitiv pentru expeditorii și forwarderii aflați în căutare de echipamente în Shanghai”, spune David Amezquita, director data insights al Container xChange.

Container xChange punctează faptul că o repoziționare agresivă a containerelor goale în China și producătorii de containere care lucrează la capacitate maximă chiar și în perioada Noului An Chinezesc care începe pe 12 februarie, ar putea reprezenta momentul pivotant în cee ace privește disponibilitatea containerelor goale. Qingdao, un alt port chinez important a atins un index de 0,5 ceea ce înseamnă un echilibru între cerere și oferă.

Analizând și alte porturi importante din Asia, Container xChange a raportat o îmbunătățire a disponibilității echipamentelor în ianuarie față de luna decembrie a anului trecut. Comparativ cu decembrie, disponibilitatea de containere standard a crescut cu 58% în Singapore, 35% în Nhava Sheva și 54% în Port Klang.

Noi anulări de voiaje în perioada Anului Nou Chinezesc

Expeditorii și clienții finali au motive de îngrijorare în continuare. După ce la începutul lui ianuarie toate datele indicau că în acest an numărul de voiaje anulate de către liniile maritime pe perioada Noului An Chinezesc este mult mai mic decât în anii trecuți, situația pare să se schimbe.

Atât Maersk și MSC, membri ai alianței 2 M, dar și CMA CGM, membru al Ocean Alliance au anunțat că anulează o serie de plecări către Nordul Europei, în această perioadă.

Maersk și MSC au în plan să anuleze trei plecări anunțate deja, în săptămânile 5-7, incluzând o navă reprogramată pentru săptămâna următoare, menținându-se rezervările existente.

Și CMA CGM va avea trei voiaje anulate în aceeași perioadă, compania motivând că acestea sunt necesare din cauza “încetinirii cererii pe perioada Noului An Chinezesc”.

Rămâne de văzut ce impact vor avea aceste măsuri asupra clienților finali și dacă criza lipsei de echipamente este aproape de soluționare sau se va intensifica și dacă și alți armatori vor anula voiaje și câte.