În culisele comerţului online cu DPD România
E-commerce-ul, unul dintre motoarele dezvoltării economice la nivelul Uniunii Europene, este un fenomen care a luat amploare și în România în ultimii ani, evenimente precum „Black Friday” contribuind la popularizarea sa în rândul consumatorilor.
Insă, odată adăugat produsul în coșul virtual și plasată comanda, se pun în mișcare rotiţele bine unse ale unor operaţiuni logistice complexe, menite să-i asigure clientului livrarea produsului corect, la locul și momentul potrivit, companiile de curierat având un rol extrem de important în tot acest proces.
DPD România, una dintre cele mai importante companii de curierat din România, a devenit un partener de încredere al magazinelor online, susţinând dezvoltarea și expansiunea acestora nu doar în ţară, ci și peste hotare, cu servicii dedicate, adaptate nevoilor acestora, cum este de exemplu serviciul de livrări în Bulgaria cu tarif identic cu cel din România.
Despre pregătirile pentru Black Friday și perioada Sărbătorilor de iarnă, comerţul electronic și rolul curierului în procesul de vânzare și relaţia cu e-retailerii, dar și despre evoluţia și dinamica pieţei autohtone de curierat am discutat cu Lucian Aldescu, CEO DPD România.
Intermodal & Logistic: Black Friday este de câţiva ani un subiect „fierbinte” și în România, atât magazinele on-line cât și companiile de curierat pregătindu-se intens pentru această perioadă.Ce a însemnat în cazul DPD pregătirea pentru Black Friday și perioada Sărbătorilor? Ce creștere a livrărilor estimaţi pentru această perioadă?
Lucian Aldescu: În ultimii ani, cea mai mare creștere a volumelor are loc în ultimele două luni ale anului, ceea ce ne obligă să luăm toate măsurile necesare pentru o activitate sigură și eficientă în această perioadă.
De regulă, pregătirile pentru Black Friday și Sărbătorile de iarnă încep chiar din cursul verii. După analiza cifrelor de anul trecut și estimările primate de la clienţii nostri, începem să pentru această perioadă extreme de agitată și să găsim soluţiile potrivite pentru a încheia anul cu succes. Este foarte importantă funcţionarea în parametri optimi a sistemelor și serviciilor IT&C și, dacă este necesar, personalul și flota sunt suplimentate.Creșterea anuală de 30% a comerţului electronic și apetitul consumatorilor pentru cumpărături online în perioada Black Friday și a Sărbătorilor de iarnă determină mărirea cu 40-60% a volumelor în această perioadă. Avem, așadar, toate premisele să așteptăm o nouă creștere la final de 2014.
Intermodal & Logistic: Întrucât în anii anteriori au existat neconcordanţe între timpii de livrare comunicaţi de către magazinele online și timpii reali de livrare, pentru perioada Black Friday aţi adoptat de comun acord cu clienţii dumneavoastră un sistem prin care clientul final să primească o estimare corectă a datei de livrare? Care este numărul maxim de colete pe care DPD îl poate procesa într-o zi?
Lucian Aldescu: Amploarea tot mai mare a fenomenului Black Friday reprezintă o adevărată provocare atât pentru magazinele online, cât și pentru curieri, gestionarea neeficientă a acestui eveniment putând aduce prejudicii atât financiare, cât și de imagine. Avem discuţii cu clienţii din zona B2C și încercăm, împreună, să facem estimări de timpi și volume astfel încât clienţii finali să beneficieze de cele mai bune servicii. DPD a lansat anul trecut DPD Predict – un serviciu de prealertare a clienţilor prin sms sau e-mail, prin care și-a propus informarea cât mai precisă a destinatarului în privinţa intervalului orar de livrare. Predict este un serviciu foarte util mai ales în acestă perioadă, volumul zilnic de colete livrate ajungând chiar și la 25.000 pe zi, cu 60% mai mult decât cele 15.000 dintr-o zi obișnuită.
Intermodal & Logistic: Au existat sau intenţionaţi să derulaţi campanii de comunicare către clienţii finali în ceea ce privește rolul curierului în procesul de vânzare și în relaţia cu magazinele on-line?
Lucian Aldescu: Avem deja o campanie de comunicare, începută încă de anul trecut, când am semnalat problema modalităţii de plată și a neintroducerii complete a datelor de destinaţie a coletelor. Indiferent de volumul de livrări dintr-o zi anume, curierii sunt adesea puși în dificultate în condiţiile în care peste 90% dintre clienţi plătesc cash la livrare și, într-o pondere destul de mare, nu completează toate datele de livrare. Problema acordării restului sau a identificării adresei de livrare pot fi evitate prin plata cu cardul bancar și prin completarea corectă și completă a AWB-ului, inclusiv a codului poștal. Astfel, capacitatea zilnică de livrare crește, timpii de livrare se îmbunătăţesc și toată lumea este mulţumită.
Intermodal & Logistic: Ce pondere din totalul coletelor livrate de către DPD România ocupă livrările internaţionale? Estimaţi o creștere a expediţiilor internaţionale, ca urmare a expansiunii magazinelor on-line și peste graniţele ţării?
Lucian Aldescu: Consumatorii încep să se orienteze în număr tot mai mare către e-commerce, fapt care determină apariţia de noi magazine online și alinierea marilor retaileri la acest trend. Posibilităţile de dezvoltare sunt imense, comercianţii începând sa se adreseze tot mai mult pieţelor externe. Creșterea din primul semestru s-a datorat în aproape egală măsura atât livrărilor naţionale, cât și celor internaţionale și avem încredere că cele din urmă vor continua să crească. În acest moment 30% din livrări sunt internaţionale.
Intermodal & Logistic: Având în vedere achiziţiile și fuziunile care au avut loc pe piaţa de curierat în 2014, cum credeţi că se va modifica dinamica acestei industrii în 2015? Care este impactul comasării acestor jucători asupra pieţei?
Lucian Aldescu: Această structurare a pieţei va determina un grad de competitivitate mai mare între jucători, fapt care va conduce și la creșterea bugetelor de investiţii. Se va pune accent pe calitatea serviciilor oferite clienţilor, care de altfel sunt marii beneficiari ai acestor schimbări din piaţă.
