Home Intermodal În 2021 liniile maritime ar putea avea profituri de 100 de miliarde de dolari

În 2021 liniile maritime ar putea avea profituri de 100 de miliarde de dolari

În 2021 liniile maritime ar putea avea profituri de 100 de miliarde de dolari

Într-o perioadă în care o creștere procentuală de trei cifre a tarifelor pentru transporturile spot ale containerelor maritime a devenit o obișnuință, agenția de consultanță maritimă Drewry preconizează că în 2021 profitul liniilor maritime ar putea ajunge la 100 miliarde de dolari.

Potrivit cele mai recente ediții a raportului Drewry Container Forecaster, liniile maritime de containere vor înregistra un EBIT de 80 miliarde de dolari în acest an, față de estimarea inițială de 35 miliarde dolari, iar dacă ratele de transport vor depăși nivelul așteptat pentru restul anului, EBIT ar putea atinge 100 miliarde de dolari.

În 2018, McKinsey publicat un raport despre transportul maritim containerizat și profitabilitatea sa în ultimii 20 de ani și remarca faptul că între anii 2011 și 2016 profitabilitatea a fost extrem de redusă, ROI-ul mediu al industriei fiind mult mai mic comparativ cu costul mediu al capitalului.

Se așteaptă ca volumele să crească în continuare, având în vedere că urmează vârful de sezon în trimestru al treilea, urmând ca per total 2021 să se încheie cu o creștere anuală de aproximativ 10%. ”Anul viitor vom vedea în continuare o creștere a volumelor, dar probabil doar pe jumătate la fel de puternică, pe măsură ce  cheltuielile consumatorilor se vor îndrepta spre servicii, pe măsură ce restricțiile legate de Covid vor fi ridicate,” se menționează în raportul publicat pe 5 iulie.

Principala schimbare a previziunilor Drewry vine din perspectiva privind ratele de transport și rentabilitatea. Tarifele pentru transportului unui container au atins noi recorduri în al doilea trimestru al anului, ca urmare a creșterii prețurilor spot, dar și a celor contractuale. “În prezent este dificil de spus când se va atinge vârful ratelor de transport, întrucât agravarea blocajelor și a întreruperilor lanțurilor de aprovizionare continuă să alimenteze creșterea prețurilor.”

2022 – problemele continuă

Pentru 2022, previziunile arată că profitul liniilor maritime va scădea cu puțin mai mult de o treime ca urmare a reducerii ușoare a ratelor de transport și a costurilor în creștere, care pot rămâne mai mari pentru mai mult timp, liniile maritime având blocate nave charter pentru o perioadă îndelungată. Chiar și în aceste condiții, și rezultatele din 2022 ar reprezenta o performanță uluitoare conform standardelor istorice.

Din păcate, analiștii Drewry sunt mai puțin optimiști cu privire la identificarea unei soluții pentru a remedia blocajele de lanțurile de aprovizionare și consideră că piața se va confrunta cu o capacitate insuficientă pe termen mediu. Evenimentele din portul Yantian, din sudul Chinei și blocarea Canalului Suez demonstrează fragilitatea ecosistemului de transport maritim și provocarea care vine din încercarea de a construi mai multă reziliență.

“Întreruperile pe partea de capacitate au devenit principalul motor al creșterii ratelor de transport maritim și acestea rămân în topul sensibilității în prognoza noastră. Drewry consideră că productivitatea redusă a porturilor va continua până în 2022.”

Drewry estimează că 16% din capacitatea globală (sloturile disponibile pe piață) s-ar fi pierdut anul acesta ca urmare directă a productivității portuare reduse, după ce anul trecut aceasta s-a redus cu 11%.