Home Logistics Curierat și e-commerce Livrările last-mile, ultima frontieră în eficiența logistică

Livrările last-mile, ultima frontieră în eficiența logistică

Livrările last-mile, ultima frontieră în eficiența logistică

În retail și e-commerce, mai ales odată cu explozia comenzilor online generată de criza COVID-19, livrările pe ultima milă (last-mile delivery) au devenit o binecuvântare, dar și un blestem – clienții sunt tot mai atrași de comerțul online și comandă tot mai mult și mai des, însă logistica din spate poate fi împovărătoare pentru companii și foarte scumpă. Cu toate acestea, rata de adopție și utilizarea cresc exponențial.

 O livrare cu succes este critică pentru o experiență pozitivă a clientului și pentru loializarea acestuia. Iar clientul cere flexibilitate în livrări, mai multă rapiditate, vizibilitate în timp real a statusului comenzii și opțiuni de livrare.

La începutul anului, înainte de apariția coronavirus, Centrul Pentru Cea De-a Patra Revoluție Industrială a World Economic Forum spunea că “nu a existat niciodată un moment de mai mare schimbare pentru ultima milă”. La vremea respectivă, previziunile arătau o creștere a cotei de piață a comerțului online de 20% până în 2023 și 10% creștere anuală pentru livrările pe ultima milă.

Criza COVID-19 a generat o schimbare a comportamentelor de consum, a trendurilor și a accelerat dezvoltarea comerțului online, impulsionând retailerii să identifice noi metode de a răspunde nevoii și cererii clienților și să aducă noi schimbări în modul în care sunt livrate produsele.

  • “Ultima milă“ într-un lanț de aprovizionare se referă la pasul final în livrare, de la centrul de distribuție sau depozit la clientul final. Pe măsură ce comerțul online continuă să crească la nivel global, consumatorii devin tot mai obișnuiți cu perioade de livrare tot mai rapide, astfel că și metodele de livrare din lanțul de aprovizionare al retailerilor trebuie să evolueze. Soluții de livrare pe ultima milă: livrare la ușă: livrări în aceeași zi, livrări în intervale orare programate; livrări în afara casei: PUD, lockere, click&collect, etc.

Ecommerce în era post-covid

Marek Różycki, Managing Partner Last Mile Experts (fost vice-președinte logistică Amazon Europe) și gazdă a postcastului Last Mile Prophets explică ce s-a întâmplat cu livrările pe ultima-milă în perioada pandemiei, cum a fost influențată logistica pe acest segment și ce urmează:

“Volumele au explodat, pur și simplu. În majoritatea zonelor geografice sunt aproape dublu față de volumele normale în această perioadă. România nu face excepție, iar prietenii noștri de la Sameday Courier au avut, probabil cea mai mare creștere, și datorită rețelei lor în creștere de lockere.

Noile procese, legate de “distanțarea socială“ și măsurile de recuperare au creat probleme de capacitate într-o perioadă în care volumele cresc datorită utilizatorilor care cumpără mai mult și diferite lucruri (cum ar fi alimente sau medicamente) sau noi utilizatori se adaugă fluxurilor din e-commerce.

Pe lângă impactul COVID-19, livrările pe ultima milă sunt influențate de problemele tot mai mari cu disponibilitatea forței de muncă, tot mai mulți destinatari și o creștere uriașă a volumelor B2C. Aceste lucruri afectează România mai mult decât alte piețe, din cauza faptului că infrastructura de sisteme de livrare în afara casei – PUDO’s și lockere este relativ slab dezvoltată.”

O strategie pentru livrările last-mile este comunicarea mai bună și mai interactivă cu clienții, astfel încât liniile serviciilor de relații cu clienții să nu fie blocate de telefoane legate de “unde își este coletul“, iar probabilitatea ca livrările eșuate din cauza lipsei codului postal, banilor cash sau a faptului că destinatarul nu se află acasă (mai puțin probabil în perioada de stare de urgență). În realitate, strategiile trebuie făcute acum pentru o capacitate în creștere în 2021.

Top 3 trenduri pe segmentul last-mile delivery conform lui Marek Różycki

  • PUDO’s și lockere – oferă eficiență operațională, opțiuni variate pentru clienți și rate ridicate de livrare cu succes
  • IDM (management interactiv al livrărilor) întrucât permite transportatorilor/curierilor să livreze unde, când și cum prefer destinatarul și să schimbe livrarea conform nevoilor clienților
  • Smart locks – un trend încă emergent, care le permite clienților finali să îți transforma casa, garajul într-un PUDO (punct de acces) personal

Bulgaria și România – piața tinde să devină regională, dar preferințele de livrare sunt diferite

Valentin Georgiev, Managing Director Unimasters Romania, companie ce oferă de peste 10 ani servicii logistice 3PL, 4PL și de e-fulfillment a realizat o analiză a pieței de e-commerce din Bulgaria, a schimbărilor pe perioada pandemiei, dar și a trendurilor și provocărilor viitoare ale livrărilor last-mile.

Piața de ecommerce din Bulgaria este cu câțiva pași în urma celei din România și cu mult mai mulți în spatele celei europene. Nu doar dimensiunea pieței din România, ci și influența unuia dintre cei mai mari retaileri online locali, traficul din orașe și dintre ele, distanța, digitalizarea sunt factori care favorizează “cultura e-comm” și contribuie la dezvoltarea mai rapidă a comerțului online în România.

Există multe diferențe între cele două piețe, însă, curând aceste se vor estompa, piața de comerț online tinzând să devină una regională, tot mai mulți retaileri consideră România și Bulgaria o singură piață, la fel și unii curieri. Cele două țări au în comun nu doar granițe, ci și mentalitate, comportamente, consum și mod de viață cotidian.

Înainte de martie 2020, penetrarea comerțului online pe piața din Bulgaria era de 30%, însă această cifră include și achiziția de servicii online, ceea ce înseamnă o rată de penetrare destul de redusă. În timpul stării de urgență, procentul cumpărătorilor care au făcut achiziții online a crescut, însă este în continuare mai mic comparativ cu România și restul Europei.

Una dintre diferențele notabile între cele două piețe este preferința pentru livrările last mile în afara locuinței a cumpărătorilor bulgari. COD este rege, cu o cotă de piață ce depășește 80%. Serviciul “Click and collect” de la curieri este una dintre modalitățile preferate de livrare. Rețeaua de PUDO și lockere este destul de slab dezvoltată, dar crește constant.

În continuare sunt bunuri care sunt vândute tradițional în magazine fizice, deși sunt disponibile online. Totul vine din obiceiurile oamenilor și pro-activitatea unora dintre producători/mărci care nu cred în e-commerce sau consideră că produselor lor nu se potrivesc pentru comerțul online, fiind prea ieftine sau mici sau clienții lor nu se regăsesc online. Deși încet, și acest lucru se schimbă – comerțul online este viitorul și este inevitabil.
În timpul stării de urgență, în Bulgaria, livrarea la ușă a devenit modalitatea preferată de clienți, însă acesta este un trend temporar. De asemenea, este interesant de remarcat că taxele de livrare nu au reprezentat o problemă pentru clienți, dar și acesta poate fi considerat un trend de moment. Livrarea în termeni de cost, timp și opțiuni posibile va conta întotdeauna pentru clienți.

Mai ecologic, mai ieftin, mai rapid, sigur și pe cât de automatizat se poate – acestea sunt obiectivele și provocările retailerilor în ceea ce privește livrările pe ultima milă. Iar acestea pot fi obținute printr-o constantă optimizare, îmbunătățire a planificării, experiența șoferilor, validarea adreselor, dezvoltarea rețelei de PUDO și lockere, livrări cu biciclete electrice, implementarea de soluții multi-carrier. “Click and collect” va continua să fie modalitatea preferată de livrare pentru clienții din Bulgaria și dau o direcție clară eforturilor de îmbunătățire. În cazul livrărilor la ușă, existența orelor fixe de livrare este vitală pentru eficiența livrării și scăderea numărului de retururi și încercări multiple de livrare.”