Home Intermodal Transport aerian Oportunităţi și riscuri în transport și logistică în 2023

Oportunităţi și riscuri în transport și logistică în 2023

Oportunităţi și riscuri în transport și logistică în 2023

Odată cu depășirea pandemiei, industria de transport și logistică încearcă să recupereze pierderile suferite. Totuși, cu un război la care e atentă toată comunitatea internaţională, recuperarea pare a fi de lungă durată. Există totuși transportatori, companii logistice care inovează pentru a face mai ușor faţă noilor provocări.

Într-o discuţie relaxată pentru Intermodal&Logistics, Liviu Sandu, Managing Director DSV Air&Sea, vorbește despre inovaţie, servicii de calitate în freight forwarding, dar și provocările pieţei de logistică în 2023.

 Intermodal&Logistics: Cum alegi un freight forwarder, o casă de expediţie? Care sunt principiile și care ar fi criteriile după care un client ar trebui să facă o evaluare corectă, astfel încât să aibă riscuri minime, dar să își poată optimiza activitatea din punct de vedere operaţional și al costurilor?

 Liviu Sandu: Clientul trebuie să fie în primul rând atent la oamenii cu care lucrează. Este exact ceea ce noi la DSV ne-am propus și reușim: să oferim clienţilor noștri Operational excellence. Având contracte și subcontractori diferiţi, ne putem adresa oricăror nevoi. Dacă un client are nevoie de transport rutier, DSV Road poate răspunde solicitării. Dacă are nevoie de transport aerian, putem răspunde prompt prin reţeaua proprie DSV Air&Sea sau prin agenţii pe care DSV îi folosește la nivel regional, în Europa sau China sau Statele Unite. Acoperim întreaga lume, iar parteneriatele pe care DSV le are la nivel local și global satisfac nevoile clienţilor. Este ca și cum ai veni într-o clinică și ai avea toate cabinetele la îndemână, atât digital – online, unde poţi să iţi accesezi informaţia și poţi să vizitezi și shipmentul pe MyDSV.com, dar și printr-o relaţie foarte deschisă cu operatorul tău de transport desemnat și cu Account Managerul, Sales Managerul, managerul care gestionează portofoliul tău de transport. Acoperim toate serviciile, pentru că oferim atât transport aerian cât și transport maritim, dar și partea de vămuire, prin reţeaua proprie. Nu avem acest serviciu externalizat, iar asta eficientizează și mai mult relaţia cu partenerii noștri. Și în momentul de faţă avem clienţi globali, mari care solicită ca acest serviciu să rămână in-house și care văd avantajele acestuia.

Intermodal&Logistics: Dacă aţi fi un posibil client pentru astfel de servicii, la ce v-aţi uita?

Liviu Sandu: Dacă aș fi client și aș vrea să lucrez cu un freight forwarder, m-aș uita în primul rând la garanţia serviciilor și la optimizare. În momentul în care lansez o comandă de transport aș căuta un cost optim care să reflecte în mod corect valoarea serviciului. Apoi m-aș uita ca marfa mea să fie în mâini sigure. Asta înseamnă că am nevoie de un jucător care să ofere serviciu de asigurare – asigurare cargo, pentru că este foarte important în vremurile astea ca marfa mea să nu fie distrusă sau deteriorată pe perioada transportului. De aceea, jucătorul sau casa de expediţii căreia vreau să-i încredinţez marfa, ar trebui să ofere inclusiv servicii de asigurare cargo. Apoi, m-aș întreba cine sunt oamenii cu care lucrez? Îi cunosc, îmi pot prelua transportul, oferă garanţia unui serviciu pe care mi-l pot îndeplini? Și astfel aș putea să punctez aici că DSV are o echipă formată în ultimii 10 ani din oameni de încredere care administrează serviciile companiilor din piaţă foarte bine. Am avut un NPS (net promoting score) de 8 din 10, ceea ce este foarte bine. Clienţii sunt mulţumiţi. Apreciază oamenii cu care lucrează și modul de colaborare.

Intermodal&Logistics: Comunicare, transparenţă, costuri … Înţeleg că acestea sunt elemente cheie când alegem un partener pentru transportul mărfurilor.

Liviu Sandu: Dacă îmi caut un transportator, mă uit să îmi transporte marfa în siguranţă. Am nevoie de cineva care să fie fair-play, să îmi spună corect informaţiile, ca eu să pot să îmi fac o planificare foarte bună. Noi lucrăm cu foarte multe companii de producţie din România și este nevoie de un planning foarte bun, fără întârzieri pe flux pentru că nu am o informaţie de pe traseu. Sunt clienţi care vor mult mai mult decât un simplu preţ și cred că în 2023 piaţa nu se mai bazează doar pe preţ. Iar rezultatele noastre anterioare, din 2022, 2021, care sunt extraordinare, arată că, iată, în România poţi face bani și poţi livra servicii de calitate, clienţii cer asta.

Intermodal&Logistics: Înţeleg că vorbim de o maturizare a pieţei deja de mai mulţi ani, în care clienţii au înţeles cât de important este să nu se expună la riscuri inutil, bucurându-se poate de un preţ cu un procent X mai mic decât o analiză simplă a costurilor, a preţurilor, dar să se expună la riscuri foarte mari.

 Liviu Sandu: Da, evident. Au fost perioade când piaţa era supusă tuturor acestor riscuri, clienţii fiind interesaţi doar de cost. Încă mai sunt industrii care se bazează foarte mult pe o reducere a costului. Și aici ne referim la zona de retail, unde există o presiune foarte mare pe cost, mai ales pe costul care este asimilat de către end-user, la magazin. Dar sunt foarte mulţi clienţi care sunt în zona de producţie, multe companii industriale care au nevoie de un cost stabil, de aceea fac și aceste licitaţii cu o perioadă mai mare de valabilitate a preţurilor. Au nevoie de servicii care să le asigure și că mărfurile se livrează la timp. Se uită mai departe de preţurile care sunt listate într-un tabel. Contează ca serviciul să fie efectuat corect, transparent, safe și la timp.

Tendințe în 2023

Intermodal&Logistics: Cum se vede 2023? Putem vorbi de niște tendinţe?

Liviu Sandu: În anul 2023 noi vedem o scădere a pieţei și ea se simte chiar în perioada aceasta. În primul semestru, cel puţin al anului 2023, va fi o scădere a transportului aerian și maritim, dar în același timp apar diverse alte oportunităţi de dezvoltare în această zonă. Crește oarecum partea de transport sustenabil, acest green tehnology. De ce? România se află către un bun drum de dezvoltare și acest guvern, nu știu, dacă ’’Ion’’ sau care dintre ei a făcut primii pași spre digitalizare și spre modernizare, dar este clar că partea asta de tehnologie verde se dezvoltă din ce în ce mai mult. Vedem o creștere foarte mare pe importul panourilor solare, ceea ce înseamnă că, în final, România ajunge într-o zonă favorizată de a implementa toate aceste soluţii. Inclusiv eu, acasă mi-am pus panouri solare și pot să spun că sunt foarte mulţumit de modul în care acestea își fac treaba. Cred că în perioada imediat următoare acest sector va fi un sector de booming. Scade o industrie, crește altă industrie. Tot timpul vor fi aceste mișcări.

Pentru clienţi, eu zic că ar fi bine ca ei să se uite în piaţă, să își dozeze eforturile și să urmăreacă atent variaţiile pieţei în 2023, astfel încât să știe foarte bine ce cumpără. Avem soluţii și atunci clientul trebuie să știe ce iși dorește. Ce este mai important, timpul de tranzit, costul, integritatea mărfii? Piaţa este diversificată. Suntem 60 de oameni în DSV Air & Sea, oameni cu care administrăm un portofoliu de 4 sau chiar 5 mii de companii și undeva la o cifră de afaceri de 270 de milioane RON anul trecut, cu un profit operaţional net de EBITDA de 23 de milioane RON. Consider că facem o treabă bună.

Cred că anul 2023 va fi foarte provocator nu doar pentru noi, ca industrie de transport, dar și pentru clienţi în sine, pentru că vor trebui să găsească clienţi pentru mărfurile lor și, în același timp, vor trebui să își aleagă foarte bine furnizorii, ca în final clienţii să fie mulţumiţi că primesc marfă la timp, că primesc toate serviciile care le sunt solicitate sau au nevoie.

Managementul riscului pe piața de logistică

Intermodal&Logistics: La capitolul riscuri unde se situează piaţa în acest an?

 Liviu Sandu: Dacă ar fi să ne uităm în faţă, ceea ce am putea experimenta, în acest an, ar fi în primul rând riscul planificărilor deficitare. Dacă nu am o comandă clar definită împreună cu furnizorul meu din origine sau căruia urmează să îi adresez marfa, aici mă refer in special la importul din China, risc ca la momentul respectiv să nu mai găsesc un spaţiu disponibil pe nava de plecare din data preconizată a fi gata marfa. De aceea este foarte important ca eu să am o planificare foarte bună. Altfel îmi poate fi întârziată livrarea de la origine. Dacă eu mă trezesc mâine că vreau să dau comandă în China și furnizorul dintr-o dată are o marfă gata pe stoc, nu știu dacă aș putea să o transport imediat, pentru că în momentul acela am nevoie de confirmările de spaţiu din China. De ce? Pentru că, în momentul de faţă, serviciile se calibrează la nevoile pieţei.

Dacă nu mai avem atât de multă marfă de transportat în 2023, iar evoluţia pieţei arată o scădere a volumelor, este clar că și armatorii, proprietarii de nave, proprietarii de aeronave vor rări plecările din origine. E ca la zborurile aeriene. Dacă vrei să zbori până în Barcelona, probabil pe timpul iernii vor fi mai puţine zboruri decât pe timpul verii. De aceea tu trebuie să faci o planificare foarte bună la aeronavă, ca să știi că ai cumva biletul sau zborul asigurat. Deci un risc ar fi această întârziere, în cazul în care nu ai o planificare foarte bună a importurilor sau exporturilor.

Intermodal&Logistics: Cum întâmpinăm riscurile de deteriorare a mărfurilor?

Liviu Sandu: Pentru toate riscurile care apar în transportul aerian sau maritim de marfă, există asigurare cargo. Noi recomandăm clienţilor să o acceseze, nu neapărat de la noi sau nu neapărat prin noi, ci și prin diversele companii de asigurare din piaţă. Este important ca diminuarea riscului să se facă și prin aceste asigurări. De ce? Pentru că, iată, cum a fost acum câţiva ani situaţia cu nava MSC Daniela, care a luat foc in Colombo, Sri Lanka iar toţi cei care nu au avut asigurare de marfă au fost solidari la plată cu armatorul, declarându-se General Average. De aceea este foarte important să ai asigurare cargo încheiată pentru marfa ta, tocmai pentru a diminua acest tip de risc.

Un alt risc pe care l-am putea avea în anul 2023 este creșterea incidenţei termenelor de plată. Aici, cumva, clienţii parcă intră într-o vrie, într-o zonă gri, în care au nevoie de niște termene de plată mai mari, termene de plată care nu pot fi susţinute de către noi și de industrie, în general. De ce? Pentru că, la rândul lor, transportatorul, armatorul, proprietarul de aeronavă are nevoie să-și plătească furnizorii sau componentele la timp. Companiile de oil&gas nu știu dacă dau credite pe termen lung pentru cumpărarea de combustibil și atunci e nevoie ca, pe întregul lanţ logistic, toată lumea să fie plătită la timp. O creștere a termenelor de plată reprezintă un risc în toată industria. Noi nu vrem să ajungem într-o zonă în care termenul de plată este crescut artificial de către client doar pentru ca să își poată finanţa afacerea. Finanţarea afacerii se face la bancă și cred că este important ca toţi jucătorii din piaţă să adere la modul acesta de lucru.