Home Logistics Curierat și e-commerce Piața de curierat în 2024: investiții în rețele de lockere, noi huburi și flote de transport

Piața de curierat în 2024: investiții în rețele de lockere, noi huburi și flote de transport

Piața de curierat în 2024: investiții în rețele de lockere, noi huburi și flote de transport

Pentru piața de curierat anul 2023 a fost marcat de inflație crescută, prețuri mari ale energiei și carburanți, dar și de evoluției mai slabe a comerțului online.

Comerțul online a crescut datorită prețurilor mai mari și nu a volumelor, oamenii fiind mai circumspecți și mai informați, afirmă Miklos Szoboszlay. Division Manager GLS General Logistics Systems Romania.

În perioadele de instabilitate economică, oamenii optează pentru achiziții online într-o măsură mai mare, pentru că văd în asta o soluție de a economisi, transmite Bogdan Udroiu, marketing manager DPD România. 

„Online sunt mult mai simplu de găsit reduceri, promoții, oferte speciale. În 2023 am livrat peste 25 de milioane de colete. Că să vizualizăm această cifră, să ne imaginăm că fiecare locuitor al României a primit mai mult de un colet de la curierii DPD România”, precizează acesta.

Pentru DHL Express, anul 2023 a fost unul cu provocări. Compania transmite că unele dintre acestea s-au atenuat, cum ar fi prețurile ridicate la energie și inflația în creștere, în timp ce altele, precum războiul din Ucraina sau conflictul din Israel, continuă.

În ciuda acestor dificultăți, compania spune că a continuat să ofere servicii stabile clienților din întreaga lume și a continuat investiții substanțiale pentru a consolida rețeaua globală și locală.

„La nivel local ne-am menținut creșterea, consolidându-ne poziția de lider de piață. Principalele volume livrate au fost DHL Time Definite – serviciul Express aerian. Creșteri semnificative s-au înregistrat și pentru produsele DHL Economy Select – serviciul Express rutier economic și cele DHL Express Easy – serviciul dedicat persoanelor fizice, vânzarea fiind făcută atât din sediile proprii DHL, cât și din sedii partenere, sau înregistrând comandă online”, spune Bogdan Enache, Country Managing Director al DHL Express Romania.

În 2023, FAN Courier a urmărit dezvoltarea internațională, efect al creșterii semnificative a comerțului online și a numărului mare de retaileri internaționali care livrează în piața românească sau sunt interesați să-și crească prezența la noi.

În acest sens, compania a investit peste 4 milioane de euro în primul HUB internațional dedicat exclusiv e-commerce-ului, la Arad. Bugetul total de investiții al FAN Courier a fost în 2023 de 35 milioane euro.

„Putem caracteriza anul 2023 că fiind mai bun decât 2022, în ciuda faptului că am avut creșteri importante de costuri, inflație mare și o situație destul de dificilă în apropiere de granițe. În ciuda prelungirii problemelor din 2022, în acest an, lucrurile s-au mai așezat, au fost mai previzibile, astfel că am putut pune în aplicare strategia de investiții planificată și, în plus, am reușit să finalizăm o investiție care nu era în planul inițial: HUB-ul internațional de la Arad.  

Interesul sellerilor internaționali pentru piața românească este o tendință care s-a transformat în certitudine, în 2023. Datele ne arată că, în acest an, creșterea semnificativă a e-commerce-ului a fost susținută puternic de vendorii din afară României care au generat volume cu 20-25% mai mari, față de vendorii locali”, declara Adrian Mihai, CEO și cofondator FAN Courier, într-un comunicat de presă la finalul anului 2023.

Piața muncii în curierat se schimbă

În ceea ce privește cea mai mare provocare pentru 2023, această a fost atragerea forței de muncă specializate. În continuare angajații din zona de blue collar sunt atrași de piețele europene mai dezvoltate și părăsesc România, spune Bogdan Enache, DHL Express România.

„Pe de altă parte, începem să nu mai vorbim de blue collars ca acum 10 ani, deoarece automatizările și sistemele de operare pe care le implementăm de câțiva ani, duc la dezvoltarea unor abilități de operare PC, gestiune, comunicare cu clientul, respectarea unor procese ceva mai complexe. Cel puțin la noi, rolurile clasice de blue collars au început să fie din ce în ce mai mult în zona de clerk/ administrare.

În ceea ce privește atragerea profesioniștilor din segmentul white collars, contează din ce în ce mai mult pachetul per ansamblu oferit de angajator. Dacă în ultimii ani s-a observat în multe industrii preferința pentru pachetul financiar exclusiv, deja se văd efectele pandemiei.

Oamenii sunt mai interesați de un loc de muncă ce oferă stabilitate într-o lume unde vezi restructurări pe fiecare pagină, mai interesați de respectul și eforturile angajatorului către echilibru, dezvoltare, sau implicare în comunitățile din care facem parte.”

DPD a încheiat anul trecut cu peste 300 de angajați, având în prezent 2.500 de angajați în România.

 „Anul 2023 a fost unul dinamic în ceea ce privește atragerea de angajați. În cifre: am angajat peste 300 de curieri și personal pentru manipularea coletelor, iar în prezent avem peste 2.500 de angajați DPD România, inclusiv parteneri în sistem de franciză”, spune Bogdan Udroiu, marketing manager DPD România.

Cum au evoluat prețurile serviciilor de curierat în 2023

Fluctuațiile în industria europeană de transport, la care se adaugă și scumpirile în lanț la materia primă și energie au dus la creșterea costurilor operaționale și s-au repercutat inclusiv asupra tarifelor, pe care companiile de curierat au fost nevoite să le majoreze.

„Ne-am străduit însă că această majorare să fie cât mai mică. Mai precis, tarifele noastre naționale și internaționale s-au majorat cu 10% față de 2022”, transmite Bogdan Udroiu, DPD România.

Compania de curierat DHL Express transmite că în 2023 tarifele de livrare au crescut cu 11,9%, iar pentru 2024 compania a comunicat o creștere de 8,9% a tarifelor.

„DHL Express modifică anual oferta de tarife, luând în considerare inflația, evoluția cursului valutar și alte costuri variabile, cum ar fi costurile referitoare la conformitatea legislației privind măsurile pentru securitatea transporturilor.

 Aceste măsuri sunt actualizate în mod regulat de autoritățile naționale și internaționale din fiecare dintre cele peste 220 de țări și teritorii pe care le deservește DHL Express. Procentul de creștere a tarifelor variază de la țară la țară, în funcție de condițiile locale”, spune Bogdan Enache.

Reprezentanții GLS speră totuși ca acest trend de creștere a tarifelor să se schimbe în 2024, deși livrările la puncte fixe cresc, primordială a rămas livrarea la domiciliu în topul preferințelor destinatarilor.

În ce investesc curierii în 2024?

În 2024 firmele vor continua investițiile în extinderea depozitelor și a hub-urilor existente, dezvoltarea de lockere și a flotei de transport.

Pentru acest an, cele mai mari provocări ale companiilor de curierat vor rămâne în continuare forța de muncă, exigențele tot mai mari ale pieței și ale consumatorilor pentru afaceri sustenabile, pentru o logistică „verde”, precum și eficiența și promptitudinea în livrare.

„Investițiile sunt cel mai bun răspuns, mai ales atunci când mediul de business și întregul context intern și extern este străbătut de fel și fel de provocări. Prin urmare, vom continuă programul nostru de investiții, care implică, pentru anul 2024, extinderea depozitelor și a huburilor existente, inclusiv mutarea unui hub regional într-un spațiu mult mai mare și dezvoltarea rețelei de puncte fixe.

De asemenea, vom susține în continuare extinderea magazinelor online pe piețele din Europa, motiv pentru care suntem preocupați să dezvoltăm soluții de eficientizare a proceselor pe care le implică această extindere”, a declarat Bogdan Udroiu, marketing manager DPD România.

Reprezentanții GLS transmit că pentru 2024 plănuiesc investiți în digitalizare, automatizare care sunt menite să vină în întâmpinarea nevoilor clienților și destinatarilor.

Pentru 2024, DHL are în plan investiții de aproximativ 10 milioane de euro într-o flotă mai verde, prin achiziționarea de mașini electrice pentru livrări și infrastructură de încărcare pentru acestea, investiții în creșterea capacității de transport.

„De asemenea avem în vedere investiții în centrele de distribuție operaționale și în centrele noastre de retail”, spune Bogdan Enache, country managing director DHL.

Și FAN Courier plănuiește să investească în 2024 în achiziția de mașini electrice și în sustenabilitate, precum și dezvoltare tehnologică. Pentru acest an, compania își propune menținerea ritmului de creștere de 15%.

„Pentru 2024, ne propunem o creștere a afacerilor cel puțîn la fel că cea din acest an și spun acest lucru luând în calcul mai multe variabile. Intră în vigoare o serie de modificări fiscale, care, în mod cert, vor avea un impact și asupra noastră, deși vom încerca să-l minimizăm.

Vor urmă, probabil, creșteri de prețuri la combustibili, care, din nou, vor duce la o creștere a costurilor, pe care vom încerca să o acoperim noi cât mai mult, pentru a păstra prețurile serviciilor noastre. Și anul acesta ne-am confruntat cu o creștere a costurilor, că efect al majorării salariului minim, scumpirea combustibililor și a mașinilor.

Calculele noastre au arătat un impact în costuri de 25-30%, însă pentru că aceste creșteri au venit în etape, am ales să absorbim o parte, chiar dacă ne impactează profitabilitatea” explica Felix Pătrășcanu, cofondator FAN Courier. 

FAN Courier își propune că, la finalul lui 2024, să devină liderul pieței de curierat din Republica Moldova, piață pe care a început investițiile în noiembrie 2021, că parte a strategiei de dezvoltare regionale. Investițiile pentru construirea și dezvoltarea rețelei în Republica Moldova se ridică în primii doi ani la 5 milioane euro, pentru 2024 acestea urmând a fi completate cu 3 milioane euro.

Dezvoltarea rețelelor de lockere este un al punct de focus pentru companiile de curierat din România.

DHL are peste 150 de lockere proprii și în parteneriat cu Poșta Panduri, iar pentru 2024 își dorește să crească rețeaua la 200 de lockere

GLS transmite că va atinge peste 1.000 de lockere în 2023. Reprezentanții companiei spun că volumele de import vor crește, iar cele de export depind de capacitatea firmelor românești de a se dezvolta.

DPD România și-a propus să extindă rețeaua de lockere de la aproape 200 la 1.400 de puncte fixe de livrare în toată țara, în 2024.

„În prezent, rețeaua de lockere DPD România înseamnă aproape 200 de lockere (100 în București și 81 în restul țării). Mai precis, vorbim despre 81 lockere interioare și 100 exterioare. Dispunem de asemenea de alte 525 de puncte fixe de livrare. Dintre acestea, 100 sunt oficiile DPD, deservite de personalul propriu, iar restul sunt DPD Shop-uri, rețeaua de magazine partenere.  

DPD România face parte din Geopost, lider în curieratul european rutier. Practic, avem acces la cea mai mare rețea de puncte fixe de livrare din Europa, care cuprinde peste 100.000 de astfel de puncte fixe în 25 de țări europene”, precizează Bogdan Udroiu.