Home Intermodal Prețurile pentru transportul rutier de marfă ar putea crește

Prețurile pentru transportul rutier de marfă ar putea crește

Prețurile pentru transportul rutier de marfă ar putea crește

Prețurile pentru transportul rutier de mărfuri au înregistrat la nivel european primul an de scădere în 2020, ca urmare a pandemiei. Acestea ar putea crește însă pe parcursul anului 2021.

Potrivit unui nou raport realizat de Transport Intelligence și marketplace-ul digital pentru transport rutier, Upply, ratele pentru transportul rutier în Q4 din 2020 au scăzut cu 1,6%, până la un punct de referință de 1,060 euro sau 1,55 euro/km.

În 2019, prețurile au înregistrat o creștere de 1,5%, iar în 2018 aceasta fusese de 4,4%. Declinul în 2020 s-a datorat în mare parte cererii mai mici pentru transportul de marfă ca urmare a pandemiei. Cu toate acestea, în Q4 din 2020, s-au remarcat semne de revenire a pieței de transport rutier, analiștii avertizând că expeditorii s-ar putea aștepta la o creștere importantă a prețurilor în 2021. Prețul de referință în Q4 2020 a fost de 1,061 euro, în scădere cu 1,2% comparativ cu nivelul anului 2019 și de 1% față de Q4 2019.

Factori care duc la creșterea prețurilor de transport

Reprezentanții Upply declară că anticipează o revenire puternică în 2021, generate de o creștere a cererii pentru transport începând cu Q2 2021. Factorii cheie care trebuie monitorizați sunt prețul combustibilului, creșterea economică în UE și balanța în cererea și oferta de transport rutier.

Alți factori care ar putea contribui la creșterea prețurilor de transport sunt Brexitul, care a adus deja o creștere a prețului pentru transportul rutier chiar și cu 50%, un deficit de șoferi, schimbări structurale ale pieței, cum ar fi declinul modelelor tradiționale de retail și transformarea lanțurilor de aprovizionare în industria automotive. De asemenea, aplicarea reglementărilor Pachetului de Mobilitate 1, contestat de către companiile din Europa Centrală și de Est. Una dintre clauzele contestate vehement este cea referitoare la întoarcerea șoferului acasă la 4 săptămâni, care ar duce la schimbarea modelelor de business ale companiilor de transport din aceste state și ar genera creșterea costurilor la nivelul transportatorilor din CEE cu 1,3 până la 2 miliarde euro.

Evoluția prețurilor pe cele mai importante rute europene

În Q4 2020, expeditorii au plătit un preț mediu de 1,56 euro/km. Prețul diferă în funcție de numărul de kilometri parcurși. Cu cât cursa este mai lungă, cu atât se creează eficiențe de cost, diminuând semnificativ costurile fixe și variabile asociate și scăzând costul per kilometru.

Prețul mediu pe ruta Madrid-Paris a scăzut în Q4 cu 2,3% comparativ cu Q3 2020 și cu 3,1% comparativ cu Q4 2019. Pe ruta de întoarcere, prețurile au scăzut cu 0,5% comparativ cu Q3, însă reprezintă o creștere de 1,1% comparativ cu Q4 2019. Creșterea prețurilor pe ruta de întoarcere compensează pentru prețurile mici pe ruta de plecare. Exporturile din Spania din industria automotive și construcții au fost lovite de pandemie destul de puternic. De exemplu, sectorul automotive a pierdut 20-30% din vânzări pe parcursul anului 2020. Deși au fost semne de revenire, sectorul a pierdut și 6-8% din forța sa de muncă, ceea ce a dus la pierderea capacității de producție. În Franța importurile au scăzut, declinul fiind accelerat de perioada de lockdown impusă la finalul lunii octombrie, începutul lunii noiembrie. Volumul comercial în retail a scăzut cu aproximativ 18% din octombrie în noiembrie, potrivit OECD.

Pe ruta Polonia-Germania, respectiv Varșovia-Duisburg, în Q4 scăderea prețului la transport este atribuită în mare parte revenirii pandemiei. Pe ruta de plecare prețurile au scăzut cu 1,7% comparativ cu Q4 2019, în timp ce pe cea de întoarcere scăderea a fost de 3,2%. Totuși, la nivelul anului 2020, prețurile au rămas ridicate pe această rută, în coiuda circumstanțelor. În medie, pe ruta de plecare în 2020 costul a fost cu 1,2% mai mare comparativ cu 2019, iar pe ruta de întoarcere, din Germania în Polonia, ratele au crescut cu o medie de 2,8%, potrivit raportului TI, aceasta fiind ruta comercială cu cea mai puternică creștere. Industria din Germania a înregistrat o revenire puternică în ultimele 6 luni, importurile și exporturile între Polonia și Germania, rămânând stabile.

Între Germania și Franța prețurile de transport au scăzut ca urmare a încetinirii creșterii economice, atât pentru cursele de plecare, cât și pe cele de întoarcere. După o revenire a consumului în Franța pe perioada verii, în Q4, sezon de vârf, nivelul consumului a fost destul de slab, ceea ce a dus la o scădere a prețurilor de transport rutier pe tur cu 1,5% comparativ cu aceeași perioadă din 2019. Pe retur, prețul a scăzut pentru al treilea semestru consecutiv. Ca rumare a pandemiei, cerințele de aprovizionare ale Germaniei din alte țări din Europa au scăzut, influențând direct importurile din Franța. Cu toate acestea, scăderea prețurilor de transport a fost moderată pe parcursul anului 2020, contracția fiind de doar 0,7%. Pe această rută comercială prețurile de transport ar putea creștere dacă sectorul german de producție continuă să își revină.