Home Stiri Raport Transport Intelligence: Prețuri în creștere pentru transportul rutier de marfă în Europa

Raport Transport Intelligence: Prețuri în creștere pentru transportul rutier de marfă în Europa

Raport Transport Intelligence: Prețuri în creștere pentru transportul rutier de marfă în Europa

Potrivit indexului tarifelor pentru transportul rutier de marfă, elaborat de către Transport Intelligence, în Q3 2021 prețul pentru transportul rutier a atins niveluri record în Europa. Această creștere a tarifelor a fost generată de o combinație de factori printre care creșterea economică, blocaje ale lanțurilor globale de aprovizionare, costuri în creștere și capacitare redusă. Pentru prima dată IRU s-a alăturat Ti și Upply pentru a realiza acest raport.

În Q3 2021, indicele de referință al tarifelor pentru transportul rutier de marfă a fost de 107,6 puncte, cu 3 puncte mai mare comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut.  Q3 este al cincilea trimestru consecutive de creștere a prețurilor la transportul rutier de marfă, acestea fiind cu 4% mai mari comparativ cu Q2 2020. Pentru finalul anului, apreciază experții, nivelul prețurilor de transport va crește, pe măsură ce cererea crește, iar capacitatea rămâne redusă.

Lipsa de capacitate, deficitul de șoferi duc la creșterea prețurilor de transport

Pe măsură ce sectoare precum retailul și producția în Europa au înregistrat o creștere abruptă a cererii către finalul Q3 2021, lipsa de capacitate de transport rutier de marfă a devenit tot mai pregnantă pe piață. Aceasta a fost resimțită cu precădere în Marea Britanie, unde lipsa de șoferi calificați de vehicule comerciale grele a dus la lipsă acută de marfă pe rafturile supermaket-urilor, precum și la blocaje severe în portul Felixstowe.

Lipsa de șoferi nu este o problemă doar în Marea Britanie. Potrivit rezultatelor sondajului IRU privind lipsa șoferilor în industrie, în Spania, deficitul de șoferi de camion ar putea ajunge la 10,2% în 2021, în creștere de la 7% în 2020. Lipsa actuală este estimată a fi între 40.000-50.000 de șoferi în Franța și crește la 65.000 în Germania.

Inflația, resimțită în costurile operaționale ale transportatorilor

În plus, Europa înregistrează o inflație generalizată. Potrivit datelor de la Ti și IRU, prețurile la motorină în Germania sunt cu 38,5% mai mari decât în aceeași perioadă din 2020, în timp ce Marea Britanie (+26,6%), Spania (+25,2 %), Franța (+23,5%) și Italia (+20,6%) au înregistrat de asemenea prețuri semnificativ mai mari.

„Am observat o creștere constantă a prețurilor pentru transportul rutier în ultimele 6 luni, conform indicelui Upply Freight. Dezechilibrul dintre o cerere dinamică de transport și o ofertă limitată de lipsa de șoferi le permite transportatorilor să-și mărească tarifele. Această creștere de 5% pentru ultimele 15 luni ar trebui să fie confirmată la sfârșitul anului 2021 și începutul anului 2022. Din punct de vedere al unui operator de transport, această majorare este necesară pentru a acoperi creșterea costurilor de funcționare și de recrutare. Menținerea acestui nivel de preț nu este garantată și păstrarea marjelor de peofit va fi o adevărată provocare în următoarele luni”, a declarat Thomas Larrieu, Chief Executive Officer la Upply.

„În timpul sezonului de vârf și odată cu creșterea costurilor, în special de prețuri mai mari la combustibili, există toate ingredientele pentru o perioadă de inflație susținută”, este de părere Nick Bailey, Director de Cercetare Transport Intelligence.