Home Logistics Comerț international Prima săptămână post-brexit: probleme pe toată linia, de la exportatorii englezi la consumatorii europeni

Prima săptămână post-brexit: probleme pe toată linia, de la exportatorii englezi la consumatorii europeni

Prima săptămână post-brexit: probleme pe toată linia, de la exportatorii englezi la consumatorii europeni

Regatul Unit al Marii Britanii a părăsit oficial pe 1 ianuarie 2021 piața unică și uniunea vamală cu UE, devenind oficial o țară terță, fiind tratată ca orice altă țară din afara UE.

Și, cu toate că cele două părți au ajuns la un acord comercial pe 24 decembrie 2020, prima săptămână post-Brexit s-a dovedit a fi extrem de dificilă atât pentru exportatorii englezi, cât și pentru consumatorii europeni care s-au văzut în situația de a plăti taxe vamale extrem de costisitoare pentru articole comandate online din Marea Britanie.

Acordul comercial prevede că mărfurile de origine beneficiază de zero taxe vamale, însă acestea se aplică pentru mărfurile comandate din Marea Britanie, dar care nu originează de aici. Bunurile comandate și produse în UK nu au taxe vamale, dar produsele comandate de aici, care au o valoare de peste 150 euro și expediate din afara Marii Britanii sunt supuse taxării vamale.

Odată cu încheierea perioadei de tranziție, clienții europeni trebuie să completeze atât o declarație vamală pentru bunurile importate din UK, o procedură efectuată în general de companiile de transport, dar pentru care consumatorii trebuie să plătească o taxă de până la 20 euro și să plătească TVA.

Astfel, după cu notează publicația britanică The Guardian, clienții europeni ajung să plătească taxe de 40 euro pentru 2 perechi de pantaloni comandate din Olanda pe un website din UK sau 30 de euro pentru un dulap de baie cu o valoare de 47 euro comandat din Franța de pe website-ul retailerului britanic Next.

Probleme pentru companiile englezești

Și companiile din Marea Britanie, retaileri sau exportatori, se află în impas ca urmare a provocărilor impuse de ieșirea UK din Uniunea Europeană.

Fortunum&Mason, magazin ce comercializează produse alimentare de lux, un brand englezesc iconic, a oprit, pentru moment, livrările către țările europene, ca urmare a restricțiilor impuse de Brexit, au declarat reprezentanții companiei citați de presa britanică.

Și alte mărci, precum John Lewis nu mai livrează către clienții europeni, iar Asos nu mai acceptă comenzi venite de la clienții europeni pe website-ul din UK, redirecționându-i către alte website-uri naționale.

Vineri, retailerul britanic Marks and Spencer, cu o prezență importantă pe piețele din Europa, inclusive în România, a anunțat că acordul comercial în UE și UK va avea un impact semnificativ asupra companiei, citând birocrația complex care generează întârzieri în sistem. Deși magazinele sale din UK nu vor fi afectate de către acordul comercial, pentru magazinele retailerului din străinătate, procesele administrative sunt foarte complexe. Reprezentanții companiei au dat ca exemplu afacerile din Irlanda, Cehia sau Franța ca fiind vulnerabile. De altfel M&S a suspendat temporar vânzarea a sute de produse în magazinele sale alimentare din Irlanda de Nord, temându-se că produsele alimentare vor rămâne blocate la frontieră, ca urmare a noilor reguli comerciale între Marea Britanie și Irlanda de Nord.

“Magazinele au primit marfă constant în această săptămână. Totuși, ca urmare a ieșirii recente a Regatului Unit din UE, facem tranziția către noi procese și lucrăm îndeaproape cu partenerii și furnizorii pentru a ne asigura că le vom putea oferi clienților o gamă variată de produse ăn magazine,” a declarat un purtător de cuvânt al Marks&Spencer, citat de BBC.

Noile reguli comerciale impuse de Brexit creează probleme pentru exportatori și companiile care transportă bunuri din și către UE, declară reprezentanții companiilor britanice. Dși tratatul comercial între Regatul Unit și UE prevede zero taxe vamale și zero taxe de acces la piața unică pentru mărfurile de origine, retailerii care utilizează Marea Britanie ca hub de distribuție pentru afacerile europene se pot confrunta cu potențiale taxe vamale dacă re-exportă bunurile către UE. Steve Rowe, CEO M&S a avertizat vineri asupra birocrației și creșterii costurile de export către anumite țări, citând exemplul jeleurilor Percy Pig.

“Percy Pig este un produs fabricat în Germania. Dacă vine în Marea Britanie și apoi îl trimitem către Irlanda, teoretic se aplică anumite taxe,” a declarat acesta.

M&S a declarat că “lucrează activ pentru atenua” efectele reglementărilor regulilor de origine, care prevăd că produsele sunt taxate diferit în funcție de țara din care provin.

Joi, exportatorul scoțian de pește și fructe de mare DFDS Logistics a anunțat că suspendă temportat exporturile de grupaj, după ce compania a întâmpinat diferite probleme de IT și documentație. Un reprezentant al DFDS a declarat că problemele au apărut la începutul săptămânii din cauza întârzierilor în obținerea certificatelor fito-sanitare pentru transportul produselor proaspete în Europa.

“Am adus resurse suplimentare pentru a rezolva probleme IT și am fost pregătiți să sprijinim clienții pentru a-și obține documentația înainte de intrarea în porturi sau Eurotunel. Momentan nu putem preciza când situația va reveni complet la normal.”

Noi reguli pentru serviciile de curierat

DPD, una dintre cele mai mari companii de curierat din Marea Britanie, a suspendat serviciile de livrare rutieră în Europa și Irlanda ca urmare a proceselor vamale complexe, post-brexit. DPD a declarat că 20% dintre colete au fost returnate la expeditor din cauza datelor incomplete sau incorecte atașate.

Serviciile de livrare rutiere sunt suspendate până pe 13 ianuarie, compania folosind această pauză pentru a valida datele din sistem și a reduce întârzierile, oferindu-le în același timp clienților oportunitatea de a introduce datele corecte pentru a reîncepe exporturile.

Livrările cross-border între UK și UE ac acum subiectul unor noi reguli vamale și TVA, atât companiile cât și clienții persoane fizice trebuind să completeze noi documente, incluzând o descriere detaliată a produselor, dovada originii și motivul trimiterii coletului. În plus, sellerii plătitori de TVA care vor să evite întârzierile trebuie să aibă un număr EORI și încadrarea tarifară a produselor pe care le expediază.

Un purtător de cuvânt al guvernului britanic, citat de BBC, a declarat că au existat “câteva probleme”, dar că guvernul a avertizat că vor existat anumite obstacole la finalul perioadei de tranziție. Traficul între UK și UE este în această perioadă mai redus comparativ cu anul trecut, însă se așteaptă ca volumele să crească treptat către normal. Momentan, din cele aproape 1.500 de camioane pe zi care încearcă să ajungă din Marea Britanie în UE, aproximativ 700 au fost întoarse de la graniță, în principal din cauza lipsei testului negative pentru Covid, a declarat același reprezentant al guvernului britanic. Acesta a adăugat că odată cu revenirea traficului la normal, pot avea loc întreruperi semnificative pe lanțurile de aprovizionare dacă transportatorii și comercianții nu au luat măsurile necesare pentru a îndeplini noile reguli.