Home Logistics #ProfilDeManager: Adina Iagăru Procurement&Logistics Manager Dunapack Rambox

#ProfilDeManager: Adina Iagăru Procurement&Logistics Manager Dunapack Rambox

#ProfilDeManager: Adina Iagăru Procurement&Logistics Manager Dunapack Rambox

Identificarea traiectoriei profesionale, a carierei potrivite care să se plieze pe abilităţile, competenţele și personalitatea unui tânăr aflat la început de drum poate fi o reală provocare.

Iar provocarea devine cu atât mai dificilă, dacă acea carieră se întâmplă să fie în logistică sau supply management, un domeniu care, în România multă vreme nu s-a regăsit pe lista de potenţiale opţiuni pentru tinerii puși în faţa luării unei decizii legate de viitorul profesional. Astfel că, de cele mai multe ori, calea către o carieră în operaţiuni în logistică, transporturi, managementul lanţurilor de aprovizionare, seamănă cu un labirint, unde ieșirea este bine ascunsă.

Adina Iagăru, Procurement& Logistics Manager Dunapack Rambox este unul dintre profesioniștii în domeniu care au trecut prin acest labirint înainte de a-și găsi vocaţia într-un departament de logistică. Absolventă a Universităţii din Pitești, cu specializarea Administraţie Publică, Adina și-a început activitatea profesională în învăţământ, ca educatoare într-o grădiniţă privată. „Cu toate că lucrul cu copiii era foarte plăcut și plin de satisfacţii, am realizat că, în acest domeniu, din punct de vedere financiar, lucrurilor vor fi întotdeauna limitate. Am luat decizia de a mă reorienta profesional și după o nouă încercare, în domeniul vânzărilor, în care nu m-am regăsit însă, am avut oportunitatea de a lucra în marea echipă logistică a producătorului auto Dacia.”

Astfel, în 2009, Adina lua primul contact cu ceea ce înseamnă logistica, un domeniu unde spune că la început nu i s-au dat foarte multe șanse, având în vedere faptul că avea doar 27 de ani la acel moment, o vârstă destul de fragedă comparativ cu a colegilor din departament, iar mediul era plin de rigori și așteptările ridicate. “Dinamica activității,  provocările zilnice, multitudinea de probleme diferite ce apăreau au fost cele care m-au atras și m-au făcut să spun „îmi place ceea ce fac!” afirmă Adina. Pe parcursul celor aproximativ 10 ani petrecuţi în echipa logistică Dacia, Adina Iagăru a evoluat, pornind de la conducerea echipei  de recepţie adiministrativă, locul prin care intrau camioanele cu marfă în cadrul Dacia, aproximativ 300 de camioane zilnic și ajungând la conducerea echipei de aprovizionare pentru vehiculele de proiect.

Începând cu 2019, s-a alăturat echipei producătorului de carton ondulat Dunapack Rambox, mai exact fabricii de la Sfântu Gheorghe în calitate de Manager de Logistică, iar astăzi conduce departamentele de achiziţii și supervizează activitatea departamentelor de logistică din cele două fabrici Dunapack în România, de la Sfântu Gheorghe și București.

„Nu a existat un moment cheie în care să îmi dau seama că locul meu este în acest domeniu, în schimb, reacţia colegilor și a colaboratorilor, precum și rezultatele obţinute, mi-au demonstrat că fac bine ceea ce fac. În plus, specificul activităţii de logistică mi s-a potrivit foarte bine, eu fiind genul de persoană care are nevoie de agitaţie continuă, de mișcare, de un mediu dinamic cu situaţii provocatoare care nu îţi lasă timp de plictiseală și unde nu există rutină.”

 Ce face un manager de achiziţii și logistică?

Printre responsabilităţile Adinei Iagăru se numără negocierea ofertelor cu furnizorii, asigurarea materialelor și materiilor prime, optimizarea fluxurilor logistice, atât a celor interne, cât și a celor externe, pentru a  asigura expediţia mărfurilor în cele mai bune condiţii, pentru clienţi, dar și pentru companie.

Unul dintre cele mei importante proiecte pe agenda sa este legat de creșterea gradului de autonomie a echipelor pe care le coordonează în cadrul celor două fabrici, ce reunesc în total 60 de colegi.

„Dintotdeauna am considerat că rolul de „coach” este cel mai important rol pe care îl poate avea un manager în echipa pe care o conduce. Să descoperi potenţialul oamenilor și să îi ghidezi să și-l dezvolte până în punctul în care echipa se poate gestiona singură, consider că este cea mai mare realizare a unui manager.”

“Cred că rolul unui manager adevărat, al unui lider este să unească oamenii, să le dea direcţia, să le dea încredere și să le arate că împreună pot realiza orice”-  Adina Iagăru, Procurement& Logistics Manager Dunapack Rambox

În cariera sa, Adina a avut parte de o astfel de influenţă pozitivă și de un astfel de mentor, care i-a văzut potenţialul și a ajutat-o să și-l dezvolte. “Nu știu dacă a realizat vreodată admiraţia pe care i-am purtat-o. A fost cel mai exigent șef pe care l-am avut vreodată, dar vreau să cred că a fost așa pentru că a văzut de ce sunt capabilă și a vrut să scoată la iveală întregul potenţial pe care îl aveam. De la el am învăţat cât de importantă este atenţia la detalii și cum, dacă scapi din vedere, chiar și un detaliu minor, acesta poate avea un impact uriaș asupra rezultatului final.”

Acum, din postura de manager, apreciază la ceilalţi lucruri pe care le-a dezvoltat în timp și la sine: implicarea, polivalenţa, orientarea către soluţionarea problemelor și către îmbunătăţirea continuă a activităţii. „Îmi doresc să găsesc în oamenii cu care lucrez dorinţa de a fi autonomi, de a nu aștepta validarea sau îndrumarea managerului la fiecare pas.”

Provocări în carieră

Evenimentele neașteptate și situaţiile problematice care testează puterea de inovare, îmbunătațire și gândire analitică fac parte din viaţa unui om de logistică. Așa că nu este de mirare că dacă trebuie să vorbească de un singur proiect interesant, care a adus provocări, dar și satisfacţii pe măsură, alegerea este dificilă.

„Iniţial am fost tentată să menţionez poiectul Duster, deoarece am făcut parte din echipa care a produs în 2018 acest model. La vremea respectivă, abia preluasem echipa care se ocupa de aprovizionarea cu piese pentru vehiculele noi, de proiect. Duster a fost cel mai mare proiect la care am participat în Dacia și, nu numai că l-am dus la bun sfârșit, dar mașina a și avut un succes fantastic, cunoscut de toată lumea.

O provocare și mai mare a constat în preluarea echipei de logistică din cadrul Dunapack Rambox Sfântu Gheorghe. Când am ajuns acolo, totul era în curs de modernizare și reorganizare: depozitul, echipa. Am lucrat în containere cât timp lucrările au fost în curs de desfășurare, am lucrat cu toţii din greu, inclusiv seara până târziu sau în weekend și am reușit ceva extraordinar. Nu numai că am creat un departament de logistică performant, dar am creat o echipă și îmi place să cred și o familie.”

Privind către viitor

Adaptabilitatea, spune Adina Iagăru, va fi cuvântul cheie pentru viitorii profesioniști în logistică. “Era părinţilor noștri, care aveau un singur loc de muncă toată viaţa, s-a încheiat, iar oamenii trebuie să înveţe să ţină pasul cu schimbările rapide care se produc în orice domeniu.”

În ceea ce privește trendul cu cel mai mare impact în logistică în prezent, deși cuvântul cheie a fost mereu „optimizarea”, astăzi profesioniștii au la îndemână aceleași instrumente și tehnologii din alte domenii: automatizarea, digitalizarea, big data, inteligenţa artificială pentru a optimiza costurile sau timpii de livrare, în logistica externă sau pentru optimizarea stocurilor în logistica internă.