Home Logistics Comerț international #ProfilDeManager: Nicolae Mogoș, Chief Operations Officer SMYK

#ProfilDeManager: Nicolae Mogoș, Chief Operations Officer SMYK

#ProfilDeManager: Nicolae Mogoș, Chief Operations Officer SMYK

În liceu juca volei, redacta articole pentru revista unei fundaţii și a fost implicat în programe de schimburi internaţionale de elevi. A absolvit Academia de Studii economice din București și are o diplomă de master obţinută de la Université d’Orléans – Institut d’Administration des Entreprises, Franţa și are o experienţă profesională vastă în retail, în special în zona operaţională.

Este pasionat de oameni și pune accent pe crearea unei culture organizaţionale nu doar customer centric, ci mai ales “employee centric”, axată pe angajaţi și nevoile acestora.

Chief Operations Smyk Romania
Nicolae Mogoș,Chief Operations Officer SMYK

Nicolae Mogoș îmbină astăzi cu succes rolul de Chief Operations Officer al SMYK, retailer internaţional specializat în comercializarea de îmbrăcăminte, încălţăminte, jucării, articole de puericultură și accesorii pentru copii, cu cel de antreprenor, deţinător al unui magazin online ce comercializează accesorii de petrecere.

“Ca director operaţional, am învăţat să fiu organizat, să îmi asum deadline-uri și obiective ambiţioase, să înţeleg complexitatea unui business și, foarte important, să negociez. Rolul de antreprenor a venit, în primul rând, din dorinţa de a învăţa ce înseamnă să începi o afacere de la zero, ce înseamnă să administrezi o firmă din fondurile proprii. Și recunosc că a fost o lecţie foarte bine venită. Apoi, mi-am dorit să rămân în contact cu mediul online, unde lucrurile se desfășoară într-un ritm mult mai alert. Am învăţat să nu aștept oportunităţile și să încerc mai degrabă să le creez singur. Acest lucru mi-a dat încredere să încerc mereu lucruri noi și m-a ajutat să îmi creez o mai bună viziune și proiectare a business-ului în viitor.”

De la pasiunea pentru sport la o carieră în retail

Nicolae și-a petrecut ultimii 12 ani lucrând în retail, mai întâi pentru retailerul francez de articole sportive Decathlon, iar de la începutul anului 2018 a acceptat provocarea “de a pune umărul” la creșterea brandului SMYK în România.

Primul loc de muncă a fost, în mod întâmplător, și prima legătură cu logistica, domeniu cu care s-a intersectat constant de-a lungul carierei. Se întâmpla în timpul studiilor din Franţa, când a realizat un stagiu ca șef de produs al unui soft de logistică numit Transware la firma IPS Europe.

Imediat după aceea, în 2008, s-a alăturat echipei Decathlon în rolul de Departament Manager, retailerul francez urmând să deschidă primul magazin în România.

“Decathlon a reprezentat timp de 10 ani o experienţă incredibilă pentru mine. Acolo am înţeles că greșelile sunt bune, dacă înveţi din ele. Am avut și foarte multe interacţiuni cu partea de logistică, în mod special în cei 2 ani în care am fost Director Operaţional și în anii următori, ând am revenit în echipa comercială ca Director de Magazin și Director Comercial pentru câteva din brandurile propria ale companiei.”

Postul de Director Operaţional în cadrul Decathlon a fost una dintre cele mai importante experienţe de învăţare, și totodată cea mai mare provocare.

“A trebuit să pun bazele procedurilor interne de lucru în companie de la zero și a trebuit să fac acest lucru într-o formă simplificată pentru a putea fi rapid puse în practică. Obiectivul a fost să reducem la minim nivelul de risc al mai multor domenii din perspectiva business-ului. Vorbim aici atât de domenii precum siguranţa persoanelor și a bunurilor, cât și operarea magazinelor, gestionarea relaţiei cu clientii și logistica. Dificultatea a venit, în special, din faptul că multe din domeniile pe care le-am acoperit erau total noi pentru mine, însă tocmai acest lucru mi-a furnizat și elanul necesar să reușesc.”

interior magazin smykLa începutul anului 2018, Nicolae a făcut o schimbare în carieră, tot în retail, și s-a alăturat echipei SMYK – All for Kids, unul dintre cei mai mari retailer europeni pentru articole de copii. Argumentele care l-au determinat să facă acest pas au fost conceptul unic (totul pentru copii și bebeluși sub același acoperiș), anvergura brand-ului în Polonia, unde a împlinit 40 de ani și provocarea de a contribui activ la creșterea SMYK în România, o companie în plină expansiune.

Dacă în 2018 existau 10 magazine în reţea, dintre care 2 abia deschise, la finalul anului 2019 vor fi 17 magazine, astfel că poziţia de director operațional este una dinamică.

“Directorul Operaţional în SMYK se ocupă de tot ce înseamnă daily activity. Cele mai importante componente ale job-ului sunt cele legate de P&L, comercial, de marketing și de resurse umane. La acestea se adaugă anumite responsabilităţi pe partea de logistică, extindere a reţelei de magazine, training, merchandising, legal.”

Cultură orientată către angajaţi

Primii ani din carieră au fost un mediu propice de învăţare și prin prisma culturii orientate către angajaţi a Decathlon, cultură pe și-a însușit-o foarte bine, în care crede și pe care o aplică și în rolul actual de director operaţional al SMYK în România. “Prima lecţie de retail și operaţiuni pe care am învăţat-o și pe care am aplicat-o în ultimii 12 ani a fost: employee first, customer second. Această cultură m-a ajutat să mă dezvolt ca și coach și mi-a dezvoltat empatia, astfel că am reușit să creez echipe în care oamenii au încredere unii în alţii, au curaj să încerce lucruri noi, și capătă autonomie, devenind performanţi.

Mulţi dintre colegii mei au evoluat în timp în companie sau în exteriorul companiei, iar la rândul meu, am evoluat de-a lungul timpului împreună cu ei. Pot spune că în prezent, plecând de la această premisă, principala mea preocupare este să creez programe de formare adaptate nevoilor colegilor mei pentru a-I ajuta să se dezvolte professional și personal. Rolul meu principal este de coach, mai exact să le dau celorlalţi șansa, informaţiile și libertatea, necesare ca să reușească în proiectele în care sunt implicaţi și să îi încurajez să ia decizii, cu riscul de a greși.

Acest mod de lucru ne ajută să avem în echipa operatională o comunicare foarte deschisă și transparentă. Personal, mă consider un membru egal al echipei și încerc să contribui cât mai mult cu idei la proiectele în curs.

Sloganul care ni se potrivește cel mai bine ca și echipă este: “Dream big. Start small. But most of all start” explică Nicolae, care în prezent are în subordine, în mod direct, 5 persoane, iar în mod indirect toate echipele din magazine, aproximativ 150 de persoane. Pentru echipa SMYK, el caută persoane sincere și generoase, care să își dorească să lucreze în echipă și să contribuie la succesul acesteia. De asemenea, apreciază persoanele creative, dinamice, capabile să ia decizii.

“Consider că partea de hard skills se poate învăţa, prefer o persoană cu care să fiu compatibil din punct de vedere soft skills. De altfel, acest principiu m-a ghidat în majoritatea proceselor de recrutare. Cred că o recrutare bazată pe soft skills generează rezultate mult mai bune pe termen lung: persoanele vor fi mai implicate, mai implinite profesional și vor reacţiona mult mai bine în momentele dificile pentru companie.”

Ce face un Chief Operating Officer?

Rolul unui director operational este unul dintre cele mai complexe în cadrul unei organizaţii și dificil de încadrat într-o structură predefinită, întrucât diferă de la o companie la alta.

„Deși între Decathlon și SMYK există similitudini în ceea ce privește acest rol, el diferă în multe alte zone. COO-ul este persoana din companie care oferă suport și este garant, în același timp, de o operare eficientă a business-ului de zi cu zi. În retail, de exemplu, înseamnă că magazinele sunt pregătite pentru clienţi, eficiente, sigure și generează profit.foto interior magazin smyk

Ca și profil, COO-ul trebuie să fie o persoană care are o bună înţelegere a businessului, o persoană deschisă la nou, proactivă, un bun manager, care știe să asculte și nu în ultimul rând, o persoană multicompetentă, dată fiind complexitatea domeniilor pe care le gestionează.”

“Logistica pentru SMYK este un element strategic. Știm foarte bine că o logistică localizată, bine pusă la punct, ne va ajuta să creștem satisfacţia clienţilor și a angajaţilor, disponibilitatea produselor noastre și implicit vânzările.”

Sfaturi pentru tineri, la început de carieră

■ Ascultă înainte de a lua decizii și încearcă să creezi un mediu în care deciziile pot fi luate de către echipă. Întotdeauna, mai multe persoane pot lua o decizie mai bună decât ar face-o una singură!

■ Încearcă, testează, fii proactiv! În orice proiect, cel mai important este să începi! Multe companii testează ani de zile înainte de a implementa noutăţi. Convingerea mea, care mi-a fost dovedită în timp, este că proiectele trebuie începute și reglate pe parcurs, așa apare evoluţia!

■ Zona operaţională este o școală foarte bună pentru a învăţa cum să gestionezi un business, iar multitudinea de domenii acoperite oferă experienţe diverse și foarte interesante. Cu siguranţă nu îţi dă oportunitatea să te plictisești.


Proiecte SMYK în logistică

Principalele proiecte pe care echipa operaţională SMYK le are în vizor în ceea ce privește zona de logistică se referă la eficientizarea proceselor de recepţie și pregătire pentru comercializarea produselor, precum deschidere unui depozit local și a magazinului online. “Toate au rolul de a ne ajuta să creștem disponibilitatea produselor în magazine și să scădem timpul de reaprovizionare. De asemenea, ne dorim ca într-un timp cât mai scurt să putem avea o acoperire naţională. Ne bucurăm să primim zilnic cereri în social media de a deschide magazine în diverse orașe din România.”