Home Logistics “Proiectul secolului” din Croaţia – noul traseu feroviar Rijeka-Zagreb

“Proiectul secolului” din Croaţia – noul traseu feroviar Rijeka-Zagreb

“Proiectul secolului” din Croaţia – noul traseu feroviar Rijeka-Zagreb

Noul traseu feroviar dintre Rijeka și Zagreb a primit recent acordul de mediu pentru întreaga linie. Proiectul, denumit “proiectul secolului” în Croaţia, va scurta cu 56 de kilometri legătura dintre portul adriatic şi capitală.

Viitoarea cale ferată va avea o lungime totală de 111 kilometri, cu o cale dublă pentru trafic mixt, gândită pentru viteze de până la 160 km/h. Planurile includ cinci gări și un depou, 17 viaducte cu o lungime totală de aproximativ 10 kilometri și 14 tuneluri cu o lungime totală de 57 kilometri. Cele mai complexe lucrări vor fi cele două tuneluri Kapela, cu lungimi de 10 și 15 kilometri, care traversează lanțurile muntoase Velika și Mala Kapela.

Costul proiectului preliminar depășește 4,5 milioane de euro, împărțit între cele două secțiuni deja atribuite consorțiilor administrative. Documentația tehnică este programată pentru februarie-noiembrie 2026. În ceea ce privește începerea lucrărilor, HŽ Infrastruktura (administratorul rețelei din Croația) estimează un scenariu optimist de finalizare până în 2032, în timp ce previziunile mai realiste stabilesc finalizarea în 2036.

Proiectul are o importanță crucială pentru portul Rijeka. Potrivit unui studiu realizat de Facultatea de Economie din Osijek și Facultatea de Studii Maritime din Rijeka, linia este o condiție necesară pentru dezvoltarea portului. Dacă va fi finalizată până în 2035, infrastructura ar putea genera un impact economic de 2,5 miliarde de euro pentru Croația până în 2040. Finalizarea încă din 2032 ar crește efectul estimat la 3,3 miliarde de euro și ar crea aproximativ 8.600 de noi locuri de muncă.

Reducerea distanței cu 56 de kilometri și timpul de călătorie mai rapid ar consolida rolul orașului Rijeka – care tocmai a inaugurat un nou terminal de containere – ca poartă de acces la Marea Adriatică pentru comerțul internațional, consolidând în același timp conexiunile logistice ale Croației cu Europa Centrală.