Home Intermodal RO e-Transport 2024: clarificări din partea ANAF

RO e-Transport 2024: clarificări din partea ANAF

RO e-Transport 2024: clarificări din partea ANAF

Cronometrul a pornit, 1 iulie se apropie cu pași repezi, iar numărul întrebărilor pe care companiile le au în ceea ce privește RO e-Transport pare că este tot mai mare.

De la 1 iulie 2024, companiile din România sunt pasibile de amenzi cuprinse între 20.000 de lei și 100.000 de lei, precum și cu confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate, dacă nu se conformează reglementărilor RO e-Transport.

Lansat ca parte a unui plan strategic extins, sistemul RO e-Transport este, în opinia ANAF, fundamental pentru modernizarea și eficientizarea proceselor fiscale în România.

Prin implementarea sistemului RO e-Transport, principalul obiectiv al ANAF este de a reduce decalajul fiscal de TVA, prin monitorizarea în timp real a mișcărilor de mărfuri pe drumurile naționale, identificând și investigând potențialele cazuri de nereguli sau de fraudă fiscală.

Prezent în calitate de invitat în cadrul unui panel de discuții cu tema RO-panel: RO e-Customs, RO e-Sigiliu, RO e-Factura și RO e-Transport, organizat cu ocazia conferinței naționale ARILOG, Nicolae Nițu, reprezentant ANAF a făcut o serie de precizări legate de RO e-Transport.

Redăm mai jos câteva dintre aspectele punctate de către reprezentantul ANAF.

  • Aplicarea amenzilor

Dacă nu s-a declarat la timp UIT-ul sau nu s-a făcut UIT din anumite motive, dacă marfa este înregistrată în sistemul ERP financiar al companiei, în acest caz compania va fi amendată, dar nu i se va inputa si contravaloarea mărfii.

  • Verificarea datelor încărcate automat în RO e-Transport din sistemul contabil

Întrebat de problemele întâmpinate până acum de ANAF referitor la declarațiile primite, Nicolae Nițu a punctat că este nevoie de atenție din partea companiilor atunci când folosesc aplicații realizate de diverse companii pentru a încărca datele direct din contabilitate în RO e-Transport.

“Vă rugăm să încercați să faceți verificarea datelor pe care le încărcați în RO e-Transport pentru simplul motiv că trebuie acordată o foarte mare atenție la unitatea de măsură pe care o introduceți în sistem. Am avut surpriza să constatăm că cineva declara că transportă cu un camion 25.000 tone. Mai mult decât atât, punctez acest lucru pentru că stă la baza unor mecanisme care se declanșează automat de către RO e-transport și care ne generează niște alerte și automat, conform procedurilor, ne generează și niște obligații. Trebuie să intervenim pe niște anomalii în funcție de niște grade de risc pe care ni le-am stabilit.

Noi ca instituție nu autentificăm și nu recomandăm nici o aplicație făcută de vreo companie private. Noi ne asumăm responsabilitatea doar pentru aplicațiile pe care ANAF recomandă să fie descărcate de pe site-ul ANAF.”

Un alt aspect important este cel de verificare a validității codului UIT, care trebuie făcut astfel încât să nu aveți surprize că vi s-a emis codul IT, dar de fapt el este invalid.

  • Care sunt cazurile exceptate de la obținerea codului UIT?

RO e-Transport privește doar componenta de transport auto pe teritoriul național, indiferent că discutăm de tranzacții interne sau de transport internațional. Pe noi ne interesează transporturile care se deplasează pe teritoriul național de la punctul vamal de interior sau de unde se face vama.

Dacă există transporturi care se realizează în regim suspensiv, ele sunt exceptate de la a se obține codul UIT.

De asemenea, o altă problemă importantă este legată de transportul multimodal sub diferite forme.

Dacă veniți cu marfa pe navă în port la Constanța, dar faceți vama la Sibiu, iar beneficiarul mărfii de află tot în Sibiu, aveți nevoie de cod UIT doar din locul în care faceți vama până la beneficiar. Pe noi ne interesează să aveți cod UIT din locul unde ați făcut vama și până la destinație.

Ceea ce circulă pe teritoriul național în regim vamal nu face obiectul RO e-transport.

Faptul că în RO e-Transport a fost declarată trecerea pe la un punct de frontieră și intrarea s-a făcut pe la un alt punct, din diferite motive – închiderea punctului de frontieră, aglomerație etc, nu este sancționabilă atâta vreme cât intrarea pe teritoriul României se face în perioada de valabilitate a codului UIT.

În cazul în care codul UIT începe astăzi și intrarea pe teritoriul țării se face mâine, nu este nici o problemă pentru că se face în perioada de valabilitate a codului UIT. La achiziții intracomunitare termenul de valabilitate al UIT este de 15 zile din momentul în care ați intrat în vamă. Pentru toate celelalte operațiuni este de 5 zile.

  • De ce este important de trecut transportatorul sau organizatorul de transport în declarația pentru codul UIT?

Sfatul meu este ca atunci când faceți acea declarație pentru obținerea codului UIT, să nu uitați să treceți și transportatorul sau organizatorul de transport, pentru ca el să poată să facă modificarea de număr al vehiculului de transport. În caz contrar, obligația de modificare de număr vă revine în exclusivitate și va crea probleme dacă transportatorul schimbă capul tractor de exemplu. Camionul poate trece prin zone unde avem filtre și ne va apărea în sistem o alertă că acel camion nu are cod UIT.