Home Intermodal Porturi Transport maritim containerizat: Impactul congestionării porturilor din sudul Chinei îl depășește pe cel al blocării Canalului Suez

Transport maritim containerizat: Impactul congestionării porturilor din sudul Chinei îl depășește pe cel al blocării Canalului Suez

Transport maritim containerizat: Impactul congestionării porturilor din sudul Chinei îl depășește pe cel al blocării Canalului Suez

Transportul maritim de mărfuri este afectat de blocajele din porturile din sudul Chinei, specialiștii estimând că efectele sunt mai severe decât în cazul blocajului canalului Suez.

Blocajul din portul Yantian impactează peste 100 de voiaje ale principalelor linii maritime și alianțe, escalele acestora în Yantian și alte porturi din regiune fiind omise sau redirecționate.

Pe 8 iunie, Maersk a anunțat că situația continuă să se deterioreze, mai multe cazuri fiind confirmate în Shenzehen, unde sunt localizate porturile Yantian și Shekou, dar și în Guangzhou, unde este portul Nansha. “Ca urmare a măsurilor impuse și congestionării crescute, sunt așteptate întârzieri ale navelor de până la 15 zile în portul Yantian. Toate operațiunile în zona de vest a YICT au fost suspendate. Containerele cu origine de export și containerele de transbordare sunt reținute acolo” se arată într-o actualizare a Maersk. În prezent, 43 de nave ale liniei maritime și ale alianțelor partenere sunt afectate de această situație. Doar 3 nave ale Maersk vor avea escală în Yantian în cursul acestei săptămâni și începutul săptămânii viitoare.

Și Ocean Network Express (ONE) a transmis într-o comunicare de pe clienți din 9 iunie, că „situația logistică a containerelor continuă să se deterioreze în toate porturile din zonă”. Cea mai mare aglomerație se remarcă în cazul Yantian International Container Terminal (YICT), care a continuat să funcționeze la o productivitate scăzută din cauza condițiilor de muncă legate de Covid și unde întârzierile au continuat să se acumuleze de la finalul lunii mai.

Impactul mai mare comparativ cu blocarea Canalului Suez

“Expeditorii nu ar trebui să subestimeze magnitudinea efectului în lanț”, spune Lars Jensen, CEO Vespucci Maritime. Potrivit acestuia, până în prezent portul Yantian nu a avut capacitatea de a manipula aproximativ 357.000 TEU, fără a lua în calcul impactul în porturile Nansha și Shekou. În cazul incidentului blocării Canalului Suez, care a durat “doar 6 zile”, fluxul zilnic afectat a fost de 55.000 TEU.

“Cu fiecare zi de întârziere crește numărul de comenzi restante. Odată ce operațiunile portuare vor reveni la normal, ar trebui să ne așteptăm la o creștere bruscă a volumelor de marfă – cel puțin în măsura în care chiar există nave disponibile pentru a gestiona acest lucru. La rândul său, acest lucru va provoca valuri de congestie potențială la destinație, cu un timp de întârziere de aproximativ 2-5 săptămâni,” a spus Lars Jensen.

Potrivit ultimelor informații furnizate de către autoritățile din China, Yantian West Terminal își va relua operațiunile începând din 10 iunie, însă efectele se vor resimți o bună perioadă de acum încolo în transportul maritim containerizat, inclusiv în ratele navlului maritim.

Update 10 iunie: Potrivit unei noi informări din partea Maersk sunt estimate 16 zile de întârziere în portul Yantian. Operațiunile de import containere pline au fost reluate în zona de vest a YICT, însă toate celelalte operațiuni rămân suspendate momentan.

În portul Shekou, în perioada 6-13 iunie,  containerele pline de export sunt acceptate pentru înregistrare cu doar cu 3 zile înainte de timpul estimat de sosire al navelor, în timp ce în portul Nansha acestea sunt acceptate cu 7 zile înainte de tipul estimat de sosire al navelor.

Maersk a anunțat că numărul navelor care nu vor face escală în porturile Yantian și Shekou se ridică acum la 64, de la 40 acum 2 zile, lista acestora incluzând și nave din alianța 2M.

Și ONE a nunțat un număr mai mare al navelor afectate: în total, incluzând și nave ale partenerilor din THE Alliance, numărul acestora se ridică la 52 – 41 de nave își vor anula escala în Yantian, iar 11 vor face escală la Nansha. În plus, linia maritimă a introdus o taxă supliementară pentru containerele reefer de 1.000 $ pentru Portul Yantian.

În același timp, CMA CGM a publicat marți, 8 iunie o listă ce include 11 nave ce vor omite escala în Yantian, 4 dintre acestea listând Nansha ca port alternativ pentru încărcare.

COSCO SHIPPING Lines a anunțat astăzi că 16 din navele sale vor omite escala în portul Yantian.

Numărul total al navelor portcontainer afectate de situația din sudul Chinei se ridică la 153, dintre acestea 132 renunțând complet la escale în porturile din regiune. În cazul blocării canalului Suez au fost impactate direct 87 de nave.

Update 11 iunie: În cea mai nouă notă de informare pentru clienți, Maersk avertizează că aprovizionarea cu containere goale de 40 ’standard și high cube este afectată negativ și încurajează expeditorii să utilizeze containere de 20’ pentru Yantian și Shekou.

În plus, armatorul informează că în prezent sunt afectate de situație 79 de nave, de la 64 cu doar două zile în urmă. În ciuda faptului că operațiunile în zona de est a terminalului s-au îmbunătățit ușor, capacitatea de operare crescând de la 30% la 45%, productivitatea rămâne în continuare scăzută, evaluarea Maersk fiind că situația continuă să se înrăutățească, în zonă fiind confirmate noi cazuri pozitive.

Totodată, operațiunile pentru containerele goale rămân suspendate  la depoul D din Shekou Greeting Fortune. Importurile de mărfuri vrac uscate și returul de containere reefer goale au fost reluate la Yantian. „Serviciile de transport rutier către YICT trebuie rezervate în prealabil, iar exportul containerelor încărcate la export este supus confirmării emise de YICT. Deoarece mai multe mărfuri sunt redirecționate către Nansha și sunt impuse măsuri de prevenție și carantinare și în Guangzhou, vedem congestie de trafic și ar putea dura 5 ore pentru ridicarea containerelor goale sau pentru manipularea containerelor încărcate,” se mai arată în informarea Maersk.

Update 14 iunie: CMA CGM își informează clienții că în Portul Yantian prizele pentru containerele la temperatură controlată sunt ocupate aproape în totalitate. Astfel, linia maritimă îi sfătuiește să ia legătura cu aceștia pentru a schimba portul de destinație/descărcare.

De asemenea, CMA CGM a introdus o taxă suplimentară de 1.250 dolari per container reefer cu destinația Yantian, începând cu data de 11 iunie, dată de încărcare. Sunt exceptate de la această taxă până pe 21 iulie SUA, Brazilia, Argentina, Columbia, Ecuador, Panama, Venezuela, Uruguay și Paraguay.

Maersk a anunțat că există un flux constant de nave la intrarea în portul Yantian, iar numărul total al navelor ce așteaptă să acosteze crește în permanență.

Terminalul vestic din portul Yantian, iar operațiunile de import au fost reluat și a fost deschisă încă o dană, astfel că numărul total de nave ce pot fi manipulate în același timp a crescut la 7. Portul operează în prezent la o capacitate de 45% comparativ cu nivelurile normale. Se așteaptă ca în curâd activitatea să fie reluată la același nivel ca înainte de incident. Însă programul navelor va avea de suferit, timpul de întîrziere ridicându-se la 16 zile și crește. Potrivit Maersk 19 dintre serviciile sale principale sunt afectate de blocajul din portul Yantian.

Timpul mediu de așteptare în Shekou, Nansha și Hongkong este între 2-4 zile, dar pe măsură ce mai mulți transportatori omit Yantian, se așteaptă ca acest număr să crească.

“De asemenea, dorim să vă informăm că expedierile care nu sunt direct afectate de situația din Yantian, ar putea fi impactate pe măsură ce ne ajustăm rețeaua pentru a evita congestionarea porturilor și pentru a limita pierderea netă globală a capacității rețelei oceanice datorită omiterii portului Yantian”, transmite Maersk.