Home Stiri Transportul aerian de marfă Europa- America de Nord. Cât costă și care sunt tendințele pieței?

Transportul aerian de marfă Europa- America de Nord. Cât costă și care sunt tendințele pieței?

Transportul aerian de marfă Europa- America de Nord. Cât costă și care sunt tendințele pieței?

Tarifele de transport aerian pentru contractele pe termen lung pe ruta transatlantică din Europa către America de Nord au scăzut cu 32% de la începutul anului, ajungând la 3,2 USD pe kg în săptămâna care s-a încheiat pe 21 august.

Aceasta este cea mai scăzută rată medie de transport pe care companiile aeriene au raportat-o ​​din aprilie 2020. Cu toate acestea, potrivit datelor furnizate de platforma digitală Xeneta, nivelul actual al tarifelor de transport aerian este încă dublu în comparație cu rata medie de transport din 2019.

Analizând  diferența dintre pieța spot și contractele pe termen lung, Xeneta remarcă faptul că scăderea ratelor spot a fost principalul factor care a stat la baza reducerii tarifelor de transport – ratele spot scăzând cu 42% de la începutul anului. În comparație, ratele pentru contractele pe termen lung au scăzut cu doar 16%.

La mijlocul lunii august, ratele de transport aerian pe termen lung erau cu 0,1 USD/ kg mai mari decât pe piața spot, în timp ce la începutul anului, ratele spot erau cu 1,7 USD/kg mai mari. Este pentru prima dată când ratele pentru contractele pe termen lung au scăzut sub cele spot pe această rută de la debutul pandemiei. Ultima dată când companiile aeriene au câștigat mai mult pe fiecare kilogram livrat în cadrul unui contract pe termen lung comparativ cu piața spot a fost în octombrie 2019.

Piața spot vs. contracte pe termen lung

Scăderea diferenței dintre contractele spot și contractele pe termen lung nu a afectat încă ponderea volumelor vândute atât pe pieța spot, cât și prin contracte pe termen lung. La mijlocul lunii august, 45% din volumele de transport aerian de marfă între Europa și America de Nord au fost vândute pe piața spot. Acest lucru este în concordanță cu nivelul mediu de 47% de la începutul pandemiei.

Cu toate acestea, ponderea medie a pieței spot a fost considerabil mai mare pe tot parcursul pandemiei față de perioada pre-pandemică. Ultima dată când ratele spot s-au aflat sub nivelul celor înregistrate de contractele pe termen lung a fost în octombrie 2019, iar cota de piață pentru contractele spot era de 32%.

“Comparativ cu perioada de dinainte de pandemie, cota mai mare a pieței spot poate fi explicată prin gradul mai mare de incertitudine pe piață generat de constrângerile de capacitate de transport și tensiunile geopolitice crescute. Aceasta face ca flexibilitatea contractelor spot să fie mai atractivă pentru companiile aeriene,” declară specialiștii Xeneta.

Având în vedere gradul ridicat de incertitudine al pieței, Xeneta nu se așteaptă la modificări majore ale cotei de piață pentru contractele spot pentru restul anului.

Vârf de sezon cu creșteri ale ratelor de transport

Scăderea recentă a tarifelor de marfă se datorează parțial scăderii factorului de încărcare dinamică, care măsoară utilizarea capacității de zbor luând în considerare atât volumul de marfă, cât și greutatea. Companiile aeriene, spun specialiștii Xeneta, au adăugat în piață în mod mai multă capacitate (ca parte a programului lor de vară) decât era necesar.

Factorul de încărcare dinamică în ultimele săptămâni a scăzut la 61% de la vârful de 86% în februarie 2022, determinat de creșterea bruscă a ofertei și de stagnarea cererii. În această perioadă, capacitatea a crescut cu 67%, iar cererea doar cu 1%.

Privind în perspectivă, sezonalitatea pieței de transport aerian sugerează că factorul de încărcare dinamică pe ruta Europa-America de Nord va crește în sezonul de vârf tradițional către sfârșitul anului, pe măsură ce capacitatea și cererea se vor afla în direcții opuse. Scăderea de capacitate pentru transportul aerian de marfă este generată de reducerea numărului de zboruri de pasageri în timpul iernii.

De cealaltă parte, este de așteptat ca cererea să crească, deși la un nivel mai redus în comparație cu anul trecut, pe fondul inflației ridicate și contextului economic global.

Creșterea preconizată a factorului de încărcare dinamică va duce, cel mai probabil, la o creștere a ratele de transport aerian în sezoul de vârf, între sfârșitul lunii septembrie și mijlocul lunii decembrie, dar este puțin probabil ca acestea să se situeze la nivelurile anului trecut, deoarece economiile globale se confruntă cu o serie de provocări.

Vrei să afli mai multe despre tendințele pieței de transport cargo aerian la nivel regional? Înscrie-te la #EECONNECTED 2022, unde în cadrul unui ăanel dedicat acestui subiect discutăm despre transportul aerian de marfă – perspectivele pieței & capitalizarea oportunităților de către țările din CEE. Vezi ca sunt speakerii și condițiile de participare pe https://eeconnected.com/ro/