Home Intermodal 2024, un an de creștere și provocări pentru porturile de containere din Europa

2024, un an de creștere și provocări pentru porturile de containere din Europa

2024, un an de creștere și provocări pentru porturile de containere din Europa

Clasamentul din 2024 al principalelor 15 porturi de containere din Uniunea Europeană evidenţiază o combinaţie între stabilitatea poziţiilor de vârf și schimbările semnificative în performanţa celorlalte porturi.

În total, aceste porturi au manipulat 76,8 milioane TEU în 2024, înregistrând o creștere de 5,9% faţă de anul anterior potrivit PortEconomics. Dacă 2023 a fost marcat de scăderi moderate sau accentuate ale traficului în majoritatea porturilor, anul 2024 a adus creșteri de două cifre pentru cinci porturi, în timp ce alte patru au înregistrat creșteri între 5% și 10%.

Rotterdam, AnversBruges și Hamburg în top

Porturile de pe primele trei poziţii ale clasamentului – Portul Rotterdam din Olanda, AnversBruges din Belgia și Hamburg din Germania și-au menţinut poziţiile, demonstrând stabilitate și rezilienţă. Rămânând cel mai mare port de containere din UE, Rotterdam a manipulat 13,82 milioane TEU, reflectând o creștere anuală de 2,2%. Investiţiile portului în automatizare și infrastructură digitală, inclusiv extinderea Maasvlakte 2 cu terminale automatizate, au contribuit la menţinerea poziţiei dominante.

Portul Anvers-Bruges și-a redus decalajul faţă de Rotterdam și a manipulat 13,53 milioane TEU, înregistrând o creștere impresionantă de 8,1%. Portul Hamburg, Germania și-a menţinut poziţia de al treilea cel mai mare port din UE, Hamburg a procesat 7,8 milioane TEU, cu o scădere marginală de doar 0,3%, demonstrând rezilienţă în faţa fluctuaţiilor din comerţul internaţional. Porturile HAROPA și Gdansk au avut rate de creștere de +18,7% și +9,3%, respectiv. HAROPA și-a compensat pierderile de trafic din 2023, în timp ce Gdansk și-a continuat traiectoria de creștere, în ciuda lucrărilor de extindere a terminalului Baltic Hub.

Portul Pireu, afectat de criza din Marea Roșie

Impactul crizei din Marea Roșie și ajustările pe care liniile maritime le-au făcut rutelor de transport maritim s-au făcut resimţite în cifrele de trafic ale Portului Pireu din Grecia, care a înregistrat pierderi semnificative de volume (scădere de 7,8% pe cheiurile II și III). Mai multe porturi au înregistrat câștiguri notabile în 2024, valorificând schimbările de rute comerciale și iniţiativele strategice: ­

  • Portul Valencia, Spania: Urcând pe locul patru, Valencia a înregistrat o creștere substanţială de 14,2%, manipulând 4,804 milioane TEU, depășind portul Pireu. ­
  • Portul Gioia Tauro, Italia: A înregistrat o creștere de 11,0%, manipulând 3,549 milioane TEU, beneficiind de activitatea crescută de transbordare și de îmbunătăţirile infrastructurale. ­
  • Portul Gdańsk, Polonia: Și-a consolidat poziţia de principal hub baltic cu o creștere de 9,3%, procesând 2,051 milioane TEU.

Investiţiile în facilităţi portuare și conectivitate au sprijinit această creștere. Traficul de containere în hub-ul din Algeciras, Spania, a stagnat, luptându-se cu o concurenţă puternică din partea Tanger Med, care a crescut rapid pe partea opusă a strâmtorii Gibraltar, manipulând 10,24 milioane TEU în 2024 (+18,8%). Deși Las Palmas nu se află în top 15, se apropie treptat de Marsilia, cu un total de 1,32 milioane TEU în 2024.