Home Logistics Depozitare Cristian Orvas, SSI SCHAEFER România: ”Pe termen lung vrem să vindem pe piaţa locală mai multe soluţii de automatizare”

Cristian Orvas, SSI SCHAEFER România: ”Pe termen lung vrem să vindem pe piaţa locală mai multe soluţii de automatizare”

Cristian Orvas, SSI SCHAEFER România: ”Pe termen lung vrem să vindem pe piaţa locală mai multe soluţii de automatizare”

Optimizarea în supply chain și trecerea de la depozite manual la spaţii semiautomatizate sau complet automatizate menite să crească productivitatea și să ia din presiunea asupra factorului uman sunt puncta din ce în ce mai fierbinţi pe agenda logisticii mondiale și treptat, dar sigur, își fac loc și pe piaţa românească.

Cu peste 70 de subsidiare în întreaga lume și o istorie de peste 80 de ani, SSI SCHAEFER este unul dintre liderii mondiali ai pieţei de soluţii și produse pentru intralogistică, inovaţiile și abordarea integrată a clienţilor fiind unul dintre motivele pentru care companii din întreaga lume aleg soluţiile grupului german.

Cristian Orvas, director de vânzări pentru România, Bulgaria, Moldova al SSI SCHAEFER România.

Într-un interviu pentru revista Intermodal & Logistics, Cristian Orvas, director de vânzări pentru România, Bulgaria și Moldova al SSI SCHAEFER România, vorbește despre oportunităţile și provocările de pe piaţa locală intralogistică, dar și despre modul în care ar putea evolua automatizarea în depozitele românești.

Premisele anului 2019 pe piaţa românească de intralogistică sunt promiţătoare și cel mai probabil clienţii se vor orienta din ce în ce mai mult către lifturi vertical și rafturi mobile, în contextual în care eficientizarea spaţiului disponibil devine din ce în ce mai important și pentru companiile din România, consideră Cristian Orvas.

Dacă în 2017 clienţii au achiziţionat în mare parte soluţii clasice pentru depozit: rafturi pentru paleţi, sisteme de rafturi cu poliţe, etc., în 2018 clienţii s-au orientat într-un număr mai mare către soluţii de semiautomatizare, cum ar fi rafturi mobile sau lifturi verticale și nu numai. Una din surprizele plăcute ale anului trecut a fost interesul manifestat de companii mici care au înţeles beneficiile automatizării și au investit în astfel de proiecte.

”Rafturile mobile se pretează de exemplu, în depozitele cu temperaturi controlate – frozen area -, unde nu poţi opera toată ziua și este nevoie o suprafaţă mică pentru a minimiza costurile cu răcirea zonei. Capacitatea de stocare poate crește astfel cu 40% faţă de rafturile normale plasate pe aceeași suprafaţă. Rafturile cu poliţe pentru produse mici pot fi înlocuite cu lifturi verticale (…) Mulţi încep să studieze, își schimbă mentalitatea. Și nu sunt doar companiile foarte mari, ci și clienţi mici și mijlocii care contează foarte mult pentru noi și cred că aceasta va fi tendinţa în perioada următoare în România”, spune Cristian Orvas. Pe de altă parte, interesul din ce în ce mai mare al clienţilor pentru lifturile verticale LOGIMAT a fost demonstrate și de faptul că anul trecut, compania a vândut aproape 20 de astfel de unităţi în România, faţă de șase în anul precedent, 2017. ”

Companiile încep să se gândească la soluţii semiautomatizate. LOGIMAT este unul dintre cele mai cerute sisteme ale noastre, pe lângă rafturile clasice de paleţi”, explică directorul de vânzări pentru România, Bulgaria și Moldova al SSI SCHAEFER România.

LOGIMAT, o soluţie de succes

LOGIMAT este o soluţie ce asigură trasabilitatea produsului și eficientizează procesul de picking, iar clienţii au tot timpul acces la stoc în timp real, știu ce intrări/ieșiri au existat și pot inclusiv monitoriza vitezele de picking per angajat.

”Când am implementat primele soluţii de acest gen, oamenii au fost în primă fază reticenţi la schimbare, dar după o lună și jumătate – două în care au folosit acest sistem, nu mai voiau să utilizeze altceva. Avantajele sunt majore. Sistemul optimizează spaţiul de depozitare pe verticală. 70% din timpul de picking este timpul pierdut de angajaţi printer rafturi, căutând marfa, dar cu soluţia noastră marfa vine direct la angajat și îi arată de unde trebuie să o ridice.”

Compania oferă de asemenea customer service and support 24/7, cu o oră termen de intervenţie telefonică sau, dacă e cazul, și intervenţie fizică. În 90%, din cazuri, problemele se rezolvă însă telefonic.

”Când mergem și montăm un echipament, un lift vertical sau rafturi mobile, cerem să avem și un tehnician local, care să fie persoana noastră de contact. Cu ajutorul lor, reușești să intervii on-site fără să fii prezent și acest lucru îţi reduce costurile foarte mult. Putem intra și vedea remote mașinile și echipamentele, iar operatorii noștri află motivul pentru care există probleme și le remediază”.

Totodată, important de remarcat este că începutul anului 2019 a adus mai multe cereri pentru soluţii automatizate, precum sistemele de picking automatizate. Compania are în București o echipă de 50 de angajaţi – în vânzări și departamente suport, ingineri care lucrează alături de colegii din Germania, la calcule structurale, dar și la implementarea soluţiilor din România.

”Pe termen lung vrem să creștem, să ajungem să vindem mai multe soluţii de automatizare și să ajungem la un nivel de 3-5 proiecte de acest tip pe an”. Pentru 2019, compania își dorește să stabilizeze echipa locală, dar și să intre mai puternic pe piaţa din Bulgaria, având în vedere că activitatea de vânzări pentru această ţară este coordonată tot din cadrul biroului din București.

”Oportunităţi există. Am avut proiecte în Bulgaria în 2018, unele vândute de grup, altele de noi (echipa locală – n.r.). E greu să intri pe o piaţă care nu pune preţ pe calcul seismic, deși Bulgaria are o zonă puternic seismică, mai ales în zona Sofiei”.

Provocările pieţei

Cristian Orvas spune că industria automotive, care generează mare parte din solicitările pentru produsele și soluţiile companiei, a început anul cu o ușoară încetinire, cauzată de reconfigurarea activităţii producătorilor către vehiculele electrice, dar acest ritm mai lent ar trebui să dispară totuși de la finalul celui de-al doilea trimestru.

”Din fericire, nu am avut numai clienţi din automotive, lucru care ne-a ajutat să avem un început de an bun – peste 2018 dacă ne raportăm la primul trimestru”. Spre exemplu, există multe cerinţe pentru automatizare și în industria alimentară. Principala provocare pentru SSI SCHAEFER, precum și pentru alte companii care activează pe piaţa locală, rămâne infrastructura deficitară din România.

Cu o reţea de autostrăzi care nici la trei decenii de la Revoluţie nu a ajuns la 1.000 de kilometri, cu linii ferate care nu asigură viteze mari și cu un port la Marea Neagră încă insuficient exploatat, România mai are multe de realizat și de demonstrat în domeniul infrastructurii.

”Degeaba faci 50.000 de linii de picking când nu poţi scoate marfa din ţară. În ce privește forţa de muncă, aceasta încă este disponibilă în zone precum estul ţării, dar nu poate fi exploatată din cauza infrastructurii”.

O altă provocare este legată de modul în care sunt percepute sistemele cu calcul seismic. ”Noi punem mare accent pe calculul structural și pe respectarea normativelor de proiectare seismică. Din păcate, nu toţi clienţii înţeleg importanţa acestora.”