Home Industrii De ce nu reușesc marii retaileri să reducă impactul asupra climei?

De ce nu reușesc marii retaileri să reducă impactul asupra climei?

De ce nu reușesc marii retaileri să reducă impactul asupra climei?

Cele mai mari zece supermarketuri din lume fac progrese semnificative în reducerea impactului operaţiunilor lor asupra climei. Cu toate acestea, pentru a aborda problema emisiilor de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare – unde se produc 90% din emisii – sunt necesare schimbări la scară largă și este imperativă colaborarea la nivel de sector.

Raportul „Big changes in store: Cum pot supermarketurile să accelereze către zero net?” realizat de către compania de consultanţă în domeniul climei Carbon Trust, prezintă progresul către net zero carbon al celor mai mari zece lanţuri de supermarketuri din lume – Walmart (SUA), Schwarz Group (proprietarii Lidl și Kaufland, Germania), Kroger (SUA), Aldi Süd (Germania), Tesco (Marea Britanie), Carrefour (Franţa), Edeka (Germania), Albertsons (SUA), Aeon (Japonia) și Ahold Delhaize (Ţările de Jos).

Instrumentul de evaluare Net Zero Sector Assessment Tool al Carbon Trust a fost utilizat pentru a analiza șapte componente-cheie ale unui plan net zero detaliat.

Patru lanţuri de retail cu obiective net zero

Rezultatele arată că doar patru dintre cele mai mari zece lanţuri de supermarketuri din lume au obiective net zero. Toate cele zece au planuri pe termen scurt de reducere a emisiilor din magazine, depozite și flota de vehicule, ambalaje sau risipa alimentară, dar numai patru au și obiective pe termen lung pentru a aborda emisiile provenite din produse. De fapt, acestea reprezintă aproape 85 % din amprenta de carbon a retailerilor. Neutralitatea climatică a producţiei de alimente – cea mai mare sursă de emisii a sectorului – se află într-un stadiu incipient, doar 6 din cele 10 lanţuri de supermarketuri au o strategie pentru emisiile din producţia de alimente.

Lipsa de înţelegere a lanţurilor de aprovizionare, un obstacol pentru retailer

Lipsa de înţelegere a lanţurilor de aprovizionare și a modului de funcţionare a acestora împiedică lanţurile de retail să stabilească obiective, să creeze planuri de acţiune, să raporteze și să pună în aplicare, în special în ceea ce privește stoparea defrișărilor. Doar jumătate din primele top 10 lanţuri de retail alimentar dezvăluie date privind produsele pe care le obţin – o sursă majoră de emisii în lanţul de aprovizionare, care reprezintă 60% din emisiile lor totale. Opt din zece lanţuri de supermarketuri au, de asemenea, obiective ambiţioase în ceea ce privește stoparea despăduririlor, însă provocările în materie de transparenţă și trasabilitate limitează progresele.

Recomandări pentru retaileri

Raportul face recomandări pe care supermarketurile le pot pune în aplicare atât individual, cât și colectiv. O sugestie cheie include sprijinirea producătorilor de alimente pentru a adopta practici agricole ecologice. Optimizarea hranei pentru animale este un exemplu, aceasta putând reduce emisiile de metan din producţia animală. Supermarketurile pot, de asemenea, să permită și să încurajeze fermierii să treacă de la sistemul actual de producţie la unul cu un impact mai redus asupra mediului prin intermediul bonificaţiilor, al împrumuturilor cu dobândă redusă și prin reducerea termenelor de achitare a facturilor pentru bunurile produse în mod sustenabil.

Economia net zero oferă, de asemenea, oportunităţi

Potrivit raportului, supermarketurile ar putea obţine mai multe rezultate și prin colaborare. De exemplu, prin schimbul de date privind emisiile în lanţul de aprovizionare, prin acorduri de plată a unei prime agricultorilor pentru bunurile produse în mod durabil și prin punerea în comun a resurselor pentru a aborda problema produselor poluante precum carnea și produsele lactate. Tranziţia către o economie cu zero emisii nete oferă, de asemenea, oportunităţi comerciale, potrivit Carbon Trust; de la modele de afaceri adaptate la viitor la explorarea de noi oportunităţi pe pieţele cu emisii scăzute de carbon, cum ar fi cele pentru proteine alternative.

Colaborarea este esenţială

„Supermarketurile, cu poziţia lor importantă în centrul sistemului alimentar global, au o ocazie imensă de a-și folosi influenţa pentru a implica furnizorii, clienţii și factorii de decizie politică în această călătorie către un viitor net zero. În prezent, acestea se află sub presiune pentru a oferi produse sănătoase, accesibile și durabile. Vestea bună este că există soluţii pentru a realiza acest lucru. Însă o colaborare strânsă între supermarketuri și furnizori este esenţială în acest sens”, raportează Simon Retallack, director al Carbon Trust.

O astfel de colaborare, spune el, este necesară, de exemplu, pentru a crea și gestiona platforme de date comune pentru a colecta date privind emisiile și a detecta acţiuni precum defrișările, investiţii comune pentru a adopta practici agricole regenerative la scară largă și adoptarea unei voci colective pentru a exercita o mai mare influenţă asupra comportamentului și politicii de cumpărare. „Prin colaborare, inclusiv în cadrul lanţului de aprovizionare, supermarketurile pot accelera progresul, crea oportunităţi și dezvolta un sistem alimentar mai rezilient.”

Retailul alimentar este o industrie prognozată să crească la valoarea de 5 trilioane de dolari până în 2028.