Home Logistics Comerț international e-TVA pune și mai multă presiune pe mediul de afaceri din România

e-TVA pune și mai multă presiune pe mediul de afaceri din România

e-TVA pune și mai multă presiune pe mediul de afaceri din România

După RO e-Factura, RO e-Sigiliu, RO e-Transport, RO e-SAF-T, RO e-Case de marcat electronice, guvernul a adoptat pe 21 iunie e-TVA, o nouă măsură controversată care stabilește o nouă procedură de declarare a taxei pe valoare adăugată. Măsura ar urma să intre în vigoare la 1 august 2024.

“Reglementarea e-TVA era pentru noi un obiectiv foarte important în procesul de combatere și de reducere a fenomenului de evaziune fiscală, în pentru creșterea eficienței colectării TVA și reducerii deficitului de TVA”, a declarat Marcel Boloș, Ministrul Finanțelor.

Potrivit acestuia, România se află la un nivel fără precedent în ceea ce privește neîncasarea TVA-ului, sumele ajungând la 35 miliarde de lei anual.

Ordonanța de guvern este puternic contestată de către mediul economic privat, care solicită amânarea implementării până în 2025.

Radu Burnete, Confederația Patronală Concordia: Digitalizăm, dar menținem birocrația

„Solicităm Guvernului să amâne implementarea sistemului e-TVA și Ministerului de Finanțe să organizeze în perioada următoare consultări cu organizațiile patronale și profesionale, așa cum prevede legea.

Consiliul Economic și Social a avizat negativ acest proiect săptămâna trecută, în absența unui timp rezonabil de analiză, însă acest aviz a fost ignorat.

Am aflat de acest proiect cu câteva ore înainte să fie avizat. Este anormal și cerem Guvernului să înceteze să mai adopte astfel de măsuri fără să ne consulte și fără să le pregătească corespunzător. Suntem cei mai mari susținători ai digitalizării ANAF, pe care o cerem de un deceniu, dar această digitalizare nu are voie să însemne o povară birocratică în plus pentru contribuabili.

Companiile au nevoie să beneficieze de aceste sisteme pentru a-și simplifica operațiunile.

Nu voi putea niciodată să înțeleg cum și de ce apar aceste proiecte, fără ca ele să fie discutate cu toate părțile implicate in dialogul social.

Încă nu au fost rezolvate toate problemele cu e-factura și e-transport, dar se adaugă deja e-TVA și e-factură companii catre persoane fizice, cu termene nerealiste de implementare. Nu contestăm necesitatea acestui sistem, ci felul în care el a fost pregătit, fără consultări și adoptat peste noapte, la care se adaugă și solicitarea absurdă a ANAF ca tot contribuabilii să facă verificări și să fie responsabili de ele.

Digitalizăm, dar menținem birocrația de care ne dorim să scăpăm, iar pentru noi nu este acceptabil” a declarat Radu Burnete, Directorul Executiv al Confederației Patronale Concordia.

Romanian Business Leaders: efectul e-TVA asupra companiilor este prea mare

Antreprenorii și managerii membri ai organizației Romanian Business Leaders (RBL) susțin că actuala formă a OUG 70/2024 care introduce RO e-TVA pune și mai multă presiune pe mediul economic privat.

„Solicităm Ministrului Marcel Boloș și reprezentanților Ministerului de Finanțe să realizeze urgent o analiză solidă a impactului implementării prevederilor OUG-ului 70, după consultarea mediului privat. Înțelegem nevoia scăderii decalajului de TVA, dar este esențial să “măsurăm de 3 ori, înainte să tăiem o dată”. Efectul asupra companiilor este prea mare, ca să ne mai permitem încă un heirupism!”, precizează membrii RBL.

RBL trage un semnal de alarmă cu privire la o serie de măsuri, discutate și analizate de grupul de lucru pe probleme de fiscalitate din cadrul RBL:

  1. Timp și costuri mărite pentru departamentele financiar-contabile care într-o scurtă perioadă de timp vor fi nevoite să creeze procese și proceduri noi în vederea conformării!

Termenele prevăzute de OUG pentru (i) reconcilierea datelor din decontul de TVA depus de contribuabil și decontul pre-completat pregătit și transmis de ANAF; și pentru (ii) transmiterea acestor reconcilieri, dar și sancțiunile pentru neconformare (amenzi, creșterea riscului fiscal, inspecții fiscale suplimentare, întârzierea rambursărilor de TVA) duc la o presiune imensă asupra personalului din firmele de contabilitate și din departamentele financiar-contabile. Aceste costuri se vor răsfrânge în final tot asupra consumatorilor.

  1. Incertitudini și posibilitate crescută de afectare a procesului de colectare a TVA

Întrucât utilizarea unui prag de materialitate pentru explicarea diferențelor dintre datele incluse în decontul pre-completat și ANAF și cele incluse în decontul de TVA pregătit de contribuabil pare a fi opțională pentru ANAF, și ținând seama de faptul că nu va exista o perioadă de testare a noului sistem de raportare, ne așteptăm, cel puțin în perioada de început, la un număr crescut de astfel de diferențe care vor trebui explicate și documentate de contribuabili.

În aceste condiții, ne exprimăm îngrijorarea cu privire la (i) efortul administrativ considerabil care va trebui depus de contribuabili pentru a explica aceste diferențe într-un termen foarte scurt și (ii) capacitatea operațională a ANAF de a întreține și gestiona comunicarea cu contribuabilii pe această temă, în termenele prevăzute de lege. Deficiențele în acest proces vor afecta semnificativ capacitatea de conformare a contribuabililor și implicit activitatea de colectare a TVA.

  1. Ne așteptăm ca termenul de depunere a declarațiilor de TVA 394 și 390 să fie devansat, având în vedere faptul că datele din aceste documente sunt necesare pentru popularea decontului pre-completat de TVA. Această aglomerare de termene de raportare va crea o povara administrativă uriașă pentru contribuabili și contabili.
  2. Sistemul RO e-TVA se dorește a fi implementat începând cu luna august 2024, exact în perioada vacanței de vară, pentru toate persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, ANAF preluând informații, printre altele, din RO e-factura, RO e-transport, RO e-SAF-T.

Ne exprimăm îngrijorarea pentru companiile mici și companiile nerezidente care sunt înregistrate în scopuri de TVA în Romania, și care, cel puțin până la începutul anului 2025, nu sunt obligate să depună e-SAF-T.

În ceea ce privește companiile nerezidente, deși acestea sunt obligate să raporteze în RO e-factura și RO e-transport, încă se confruntă cu reale probleme privind accesul în SPV în calitate de nerezidenți.

De asemenea, până la sfârșitul anului 2024, raportarea facturilor B2C în sistemul RO e-factura este opțională.

Considerând toate aceste aspecte, este clar că ANAF nu va avea o imagine fidelă a tranzacțiilor realizate de contribuabili, cel puțin până la sfârșitul anului 2024. Vor fi generate astfel diferențe semnificative între deconturile pre-completate pregătite de ANAF și deconturile de TVA întocmite de contribuabili, diferențe care vor trebui explicate de contribuabili, deși nu sunt reale.

Practic, contribuabilul este „sancționat” pentru că ANAF nu are, cel puțin la momentul iulie 2024, nici pârghiile necesare și nici capacitatea de a implementa RO e-TVA. Implementarea acestui sistem ar trebui testată în prealabil și implementată cel mai devreme la începutul anului 2025.

Cum va funcționa e-TVA?

Decontul precompletat de TVA va fi transmis contribuabililor, pentru fiecare perioadă fiscală, până la data de 20 a lunii de după terminarea perioadei fiscale.

Transmiterea se va face prin Spațiul Privat Virtual și asta înseamnă că firmele și persoanele fizice vor avea la dispoziție cinci zile pentru a verifica informațiile, să facă modificări și să transmită forma finală.

Verificarea informatiilor de catre contribuabili se va face pe baza rapoartelor puse la dispozitie prin SPV. Dupa verificarea acestor informatii contribuabilii vor depune decontul clasic de TVA pana la data de 25 a fiecarei luni.

Ulterior, ANAF va putea să identifice automat și rapid dacă există diferențe semnificative, iar acolo unde sunt va trimite notificări.

Nefurnizarea informațiilor cerute sau furnizarea de informații parțiale prin formular va reprezenta un indicator de risc fiscal în baza căruia se poate decide inițierea unui control.