#ProfildeManager: Fryderyk Schiller, COO Yellow Fresh Fruits
Ascensiunea lui Fryderyk Schiller către funcţia de director de operaţiuni al filialei din România a Yellow Fresh Fruits, parte a grupului polonez Citronex, a fost una firească, propulsată de interesul veritabil pentru fiecare etapă a lanţului de aprovizionare.
Cariera sa a început încă de dinainte să își finalizeze studiile universitare. Chiar dacă Polonia e recunoscută pentru programele solide de studiu în management, logistică și inginerie industrială – pe care Fryderyk le-a completat cu studii postuniversitare și certificări în lanţul de aprovizionare, când vine vorba de domeniul produselor perisabile, cele mai valoroase lecţii sunt predate “la doc, la 3 dimineaţa”.
Teoria e esenţială; judecata se formează prin experienţă directă
Primii pași în logistică au fost făcuţi în depozit, ca operator, avansând la planificarea transportului şi, ulterior, la distribuţia de produse proaspete. “La început, preluam toate turele pe care nu le voia nimeni – inventare de noapte, comenzi care trebuiau refăcute, reclamaţii.
Asta mi-a oferit o înţelegere completă a modului în care fiecare decizie dintr-o parte a lanţului are ecou în alta. În timp, am condus proiecte de planificare a cererii, reconfigurare a reţelei și standardizare a lanţului frigorific.
Tranziţia la poziţia de Chief Operations Officer Yellow Fresh Fruits a fost un pas natural – este un business cu viteză mare, marje de profitabilitate mici și toleranţă zero pentru greșeli”.
Dintre oamenii care au contribuit la succesul lui, Fryderyk aminteşte doi mentori-cheie: primul, un dispecer cu experienţă, care l-a învăţat să “planifice realitatea, nu tabelele Excel”, iar cel de-al doilea, un fost CFO, l-a ajutat să înţeleagă importanţa economiei unitare pentru fiecare rută şi unitate de stocare. „Controlează restricţiile.
Nu te plânge, reproiectează în jurul lor”, este cel mai bun sfat primit de Fryderyk în decursul carierei, ceea ce i-a influenţat mentalitatea și modul în care abordează problemele. La rândul lui, le recomandă noilor colegi să înveţe caracteristicile fizice ale produsului (temperatură, durată de viaţă etc.) şi să-l trateze ca şi cum ei ar plăti pentru acesta.
De asemenea, îi sfătuieşte să se familiarizeze cu limbajul finanţelor, întrucât “un bun operator citește cu aceeași ușurinţă un P&L și un grafic de telemetrie”, iar cel mai important, atunci când au dubii, să fie proactivi și să comunice cu clientul înainte ca acesta să semnaleze o problemă.
Sustenabilitatea reprezintă atât un avantaj competitiv, cât și o investiţie pentru viitor. Astăzi, ajută la câștigarea licitaţiilor cu retaileri care cer lanţuri de aprovizionare trasabile și cu emisii reduse, mâine, protejează marjele pe măsură ce costurile de carbon devin integrate în transport și energie. Companiile care tratează sustenabilitatea ca principiu operaţional, nu ca slogan de marketing, vor avea avantaje pe termen lung în termeni de eficienţă, fiabilitate și încredere. Fryderyk Schiller, COO Yellow Fresh Fruits
O zi de lucru din viaţa unui director de operaţiuni
Înainte ca ceasul să bată ora opt dimineaţa – moment în care unii oameni abia îşi încep programul de muncă, Fryderyk e deja gata cu analiza pieţei, adică tot ce înseamnă nave, porturi, programe de coacere şi cerere din retail.
În calitate de COO el se ocupă de controlul operaţiunilor (OTIF, utilizarea camerelor de coacere, planificarea forţei de muncă, întreţinere preventivă), aliniere strategiilor comerciale (ajustarea promoţiilor și a nivelului de servicii în funcţie de capacitatea reală), risc și conformitate (siguranţa alimentară, integritatea lanţului frigorific, vamă și angajamente ESG) şi, nu în ultimul rând, de oameni (recrutare, formare).
“Rolul meu este să menţin sistemul previzibil pentru clienţi și rezistent la volatilitatea din agricultură, transport maritim și reglementări.” Luarea deciziilor în condiţii de incertitudine, gândirea sistemică, disciplina financiară, leadership bazat pe calm și claritate, cunoștinţe de reglementări și siguranţă alimentară, cunoaşterea datelor și raţionamentul analitic constituie abilităţi și competenţe necesare pentru a îndeplini atribuţiile postului de director operaţional.
În ceea ce priveşte calităţile pe care le caută în membrii echipei sale, Fryderyk Schiller apreciază cel mai mult o atitudine orientată spre acţiune, responsabilitate, curiozitate faţă de produs și o comunicare eficientă.
Obiective pentru 2026
Pentru anul viitor, COO-ul Yellow Fresh Fruits are pe agendă o listă de obiective profesionale ambiţioase. Printre ele, se numără optimizarea reţelei prin mutarea capacităţilor de coacere mai aproape de hub-urile de cerere, ceea ce ar minimiza timpii de livrare și pierderile.
De asemenea, împreună cu echipa sa lucrează la un proiect de control tower pentru îmbunătăţirea vizibilităţii și aducerea datelor din camerele de coacere, containere frigorifice și transportul pe ultima milă sub umbrela aceluiași panou de control. Amprenta de carbon şi consumul de energie sunt de asemenea subiecte pe agenda de lucru. În prezent se analizează atât implementarea sistemelor de panouri solare şi de recuperare a căldurii în centrele de coacere, cât şi de electrificarea transportului intern şi pe distanţe scurte.
Un alt obiectiv profesional este o mai bună “igienă” a datelor, obţinută prin curăţarea şi standardizarea datelor pentru tarife, rute şi specificaţii de produs, iar în ceea ce priveşte echipa, Fryderyk propune dezvoltarea unei “Academii Cold Chain” interne pentru supervizori. “Obiectivul meu personal este reducerea pierderilor neplanificate de produse cu 20% anual, menţinând un nivel de servicii peste 98,5% OTIF”, explică acesta.
Provocări pe plan profesional şi personal
Cea mai mare provocare a industriei, în opinia lui Fryderyk, este reprezentată de acumularea de factori de volatilitate, mai exact, fenomene meteo, congestii portuare, schimbări legislative și lipsă de personal. “În sectorul produselor perisabile, rezervele sunt minime, iar volatilitatea crește atât costurile, cât și riscurile”.
Ca o provocare personală, acesta menţionează scalarea proceselor standardizate fără a pierde din viteză. „Organizaţia trebuie să fie robustă, dar niciodată birocratică.” Urmând principiul “cui pe cui se scoate”, COO-ul contracarează intensitatea de la muncă cu intensitatea sporturilor de anduranţă pe care le practică în timpul liber, precum ciclismul şi antrenamentele Ironman.
“Aceste discipline te învaţă răbdarea, ritmul și valoarea pregătirii – lecţii direct aplicabile leadership-ului în logistică. Consecvenţa bate eforturile sporadice”.
Monitorizarea în timp real, noul trend în logistică
„Monitorizare în timp real a produselor”, spune Fryderyk Schiller, „înseamnă urmărirea nu doar a locaţiei, ci și a temperaturii, stării fructelor și a duratei de viaţă estimate. Aceste informaţii vor duce la noi strategii de preţuri, alocarea dinamică, sau de coacere. Este trecerea de la logistica bazată pe program la cea bazată pe stare”. Al doilea factor care va influenţa industria, potrivit directorului operaţional Yellow Fresh Fruits, este transparenţa emisiilor provenite din Scope 3, ce „va deveni în curând o cerinţă standard în retail”. În acest context, „calitatea datelor va separa furnizorii credibili de restul”.
Sustenabilitatea, din principiu operaţional, în avantaj competitiv
Pentru Yellow Fresh Fruits, “sustenabilitatea este atât disciplină operaţională, cât și credibilitate de brand.” Printre direcţiile-cheie ale companiei se numără reducerea consumului energetic (curbe de coacere optimizate, recuperare de căldură, surse regenerabile), gestionarea deșeurilor, transportul mai sustenabil prin eliminarea curselor goale, maximizarea încărcăturii și extinderea opţiunilor intermodale, ambalajele mai ușoare și reciclabile fără compromiterea protecţiei și verificarea de către organisme terţe a emisiilor de carbon.
Ca bune practici, în cadrul companiei s-au introdus SOP-uri standardizate pentru lanţul frigorific, cu monitorizare continuă, reducerea consumului de energie, FIFO automatizat și planuri de acţiune pentru abateri de temperatură și întârzieri în port, programe de condus eco pentru șoferi, delimitarea zonelor de resortare a comenzilor și valorificare a produselor cu proceduri clare de donare.


