Home Logistics Depozitare Gabriel Ivan, Country General Manager CHEP Romania: Vedem o tot mai mare deschidere a companiilor pentru economia circulară

Gabriel Ivan, Country General Manager CHEP Romania: Vedem o tot mai mare deschidere a companiilor pentru economia circulară

Gabriel Ivan, Country General Manager CHEP Romania: Vedem o tot mai mare deschidere a companiilor pentru economia circulară

România este piaţa cu cea mai mare creștere pentru CHEP, furnizor de servicii de reutilizare prin închiriere a paleţilor și containerelor, parte a grupului Brambles, în contextul în care conceptul logisticii circulare devine din ce în ce mai bine înţeles pe plan local, spune Gabriel Ivan, Country General Manager al CHEP România. De altfel, numărul de utilizatori din retail și FMCG ai sistemului CHEP s-a dublat, iar grupul ia în calcul extinderea ofertei de produse și servicii pe termen mediu și lung.

Într-un interviu pentru revista Intermodal & Logistics, Gabriel Ivan a oferit mai multe detalii despre obiectivele și strategia de dezvoltare a companiei pe plan local, precum și despre avantajele conversiei la sistemul de închiriere de paleţi.

Intermodal & Logistics: Care sunt priorităţile dumneavoastră pentru perioada imediat următoare pentru dezvoltarea business-ului CHEP Romania?

Gabriel Ivan: Sistemul CHEP s-a extins foarte mult în România, cu dublarea numărului de utilizatori din retail și FMCG. Ca atare, preocuparea noastră pentru următoarele trimester este să luăm toate măsurile pentru a avea o structură comercială și logistică adaptată la ritmul de dezvoltare a activităţii. Ne concentrăm pe consolidarea echipei şi pe asigurarea resurselor necesare pentru a menţine creșterea.

Intermodal & Logistics: Cum au evoluat afacerile CHEP Romania în 2018 și care sunt prognozele privind evoluţia veniturilor companiei in 2019?

Gabriel Ivan, Country General Manager CHEP România

Gabriel Ivan: România e piaţa cu cea mai mare creştere pentru CHEP, cu un avans anual de peste 30% la 30 iunie 2018 şi de 35% a fluxurilor de paleţi emise în piaţa internă. Piaţa înţelege tot mai bine conceptul logisticii circulare, valoarea pe care o aduce şi are tot mai multă încredere. Datele 21 business martie/aprilie 2019 consolidate de la sfârşitului anului fiscal 2018, care în Grupul Brambles se încheie la 30 iunie, arată o creştere cu 60% a numărului de companii care au trecut la închirierea de paleţi, faţă de anul precedent. În acest moment, colaborăm cu peste 250 de companii româneşti şi multinaţionale pentru aprovizionare şi pentru prezentarea mărfurilor în spaţiul comercial. Suntem în creştere continuă. Pentru 2019, rezultatele preliminare ne arată că vom păstra creșterea cel puţin la același nivel din ultimii doi ani. Estimăm să livrăm anul acesta volumul de paleţi planificat pentru 2021.

Intermodal & Logistics: Câte depozite aveţi în România și câte puncte de livrare? Veţi continua investiţiile în extinderea spaţiilor de depozitare și a centrelor service?

Gabriel Ivan:  Livrăm în peste 400 de puncte de livrare la nivel naţional prin centrul de service din Ploieşti, care derulează operaţiuni în regiunea de est a ţării şi cel din Timişoara, care deserveşte companiile din regiunea de vest. Vom continua să investim în infrastructură, pentru a susţine activitatea în creştere. Mai multă vizibilitate în acest sens vom avea după încheierea exerciţiului actual de bugetare.

Intermodal & Logistics: Cum vedeţi evoluţia cererii de paleţi pe piaţa locală în 2019?

Gabriel Ivan: Cererea de paleţi ţine pasul cu creşterea economică înregistrată în ultimii ani. Putem spune că fluxurile din import au o pondere mai mare decat în anii precedenţi.

Intermodal & Logistics: Ce volum anual de fluxuri de paleţi are în acest moment piaţa românească?

Gabriel Ivan: În piaţa de FMCG, estimăm un volum de circa 25 de milioane de fluxuri de paleţi.

Intermodal & Logistics: Care sunt avantajele conversiei la sistemul de închiriere de paleţi pentru jucătorii din retail și FCMG?

Gabriel Ivan: Modelul de închiriere este un model logistic care aduce eficienţă, costuri mai mici şi nu poluează, consolidând sustenabilitatea afacerilor din retail şi FMCG. Achiziţia unui parc de paleţi este o investiţie importantă, chiar dacă aceştia sunt utilizaţi intens sau nu. În sistemul de închiriere, se plăteşte un cost unic doar pentru perioada de folosire a paleţilor comandaţi, de la livrarea lor în fabrică până la distribuţia mărfurilor paletizate în piaţă. Banii blocaţi în paleţii nefolosiţi și în menţinerea stocului pot fi redirecţionaţi mai eficient către dezvoltarea afacerii de bază.

În supply chain sunt costuri ascunse, pe care companiile care au făcut conversia la CHEP le-au eliminat. Pe lângă costurile variabile cu recuperarea, reparaţia și gestionarea paleţilor, costul de achiziţie al paleţilor se poate modifica frecvent, în funcţie de fluctuaţiile preţurilor carburanţilor şi al cherestelei. În sistemul CHEP, costurile sunt transparente şi predictibile, întrucât se plătesc doar paleţii închiriaţi, iar costul de închiriere al unui palet albastru este sub costul de achiziţie al unui palet alb. Mai mult decât atât, putem vorbi de costul riscului, unde încadrăm lipsa de disponibilitate a unui stoc suficient, accidentele operaţionale, deteriorarea produselor la transport, întârzierile în livrare şi refuzul la recepţie. Companiile care îşi asumă aceste riscuri îşi asumă şi faptul că mărfurile lor nu vor fi disponibile la raft, în vârf de cerere.

Intermodal & Logistics:  Modelul de business care ia în calcul sustenabilitatea și logistica circulară a început să ia avânt în ultima perioadă. Cum se dezvoltă acest concept în România și care este percepţia jucătorilor de pe piaţa locală de retail și FMCG privind acest model de business?

Gabriel Ivan: Vedem o tot mai mare deschidere a companiilor pentru economia circulară, iar sistemul CHEP se știe că facilitează trecerea către acest nou model economic. Ne așteptăm ca, după intrarea în vigoare a Ordonanţei 74 (privind managementul ambalajelor și deșeurilor de ambalaje – n. red.), companiile care încă se bazează pe achiziţia de paleţi să se uite mai atent la alternativa închirierii de echipamente de transport.

Intermodal & Logistics: Care sunt cele mai active sectoare românești în ceea ce privește adopţia modelului circular în distribuţia mărfurilor?

Gabriel Ivan: Valoarea maximizată adusă pe lanţul logistic apare atunci când se colaborează, ideal de la producţia de materie primă și packaging, până la retailer. Lucrurile au stat foarte diferit de la sector la sector, dar s-au finalizat pozitiv. Din punct de vedere al creşterii, am văzut cele mai mari progrese în sectorul de băuturi. De asemenea, producătorii de carne și de lactate au început să devină mai activi. Sistemul de închiriere este cel mai bine reprezentat în sectoarele de ambalaje din carton, ulei si zahăr, care au facut conversia într-o proporţie foarte ridicată încă de acum doi ani.

Intermodal & Logistics: Care sunt estimările dvs. privind evoluţia sectorului local de retail si FMCG in 2019, pornind de la modul în care evoluează cererea de paleţi pentru această industrie?

Gabriel Ivan: Din discuţiile cu partenerii noştri din retail, suntem optimişti cu privire la creşterea consumului şi, implicit, al fluxurilor de paleţi emişi în piaţă. Consumul în zona de produse de bază, de produse alimentare, e cel mai puţin sensibil într-o eventuală zonă de recesiune, deci vedem o evoluţie pozitivă în continuare.

Intermodal & Logistics: Care sunt obiectivele și strategia de dezvoltare ale CHEP Romania pentru România, pe termen mediu și lung?

Gabriel Ivan: Vrem să fim cu un pas înaintea a ceea ce urmează să se întâmple şi să le oferim producătorilor aceleaşi soluţii şi oportunităţi pe care le au companiile din Germania, Italia, Spania şi alte pieţe mari de consum. Ne propunem să menţinem ritmul de creştere din ultimii doi-trei ani, iar unul dintre lucrurile esenţiale pe care le avem în vedere este disponibilitatea permanentă a paleţilor, la un nivel înalt de calitate standard. Explorăm proiecte de category management cu mari producători şi retaileri, pentru că luăm în calcul extinderea ofertei de produse şi servicii.