Home FMCG iTrack Logistics – drumul către optimizarea rutelor de livrare

iTrack Logistics – drumul către optimizarea rutelor de livrare

iTrack Logistics – drumul către optimizarea rutelor de livrare

Fie că vorbim de industria FMCG, retail, industria farmaceutică sau industria de curierat, și nu numai, distribuţia urbană reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru companii. Atunci când companiile se dezvoltă, gestionarea flotelor și organizarea cât mai eficientă a rutelor, urmărind totodată și reducerea costurilor de livrare, a numărului de kilometric parcurși sau reducerea timpului petrecut de către șoferi în trafic devine un proces extrem de complicat.

Utilizarea unui sistem software de optimizare și planificare a rutelor reprezintă un pas firesc care trebuie făcut. Tot mai multe companii în România au înţeles utilitatea unui astfel de sistem și implementează soluţii care să le permită o dezvoltare sustenabilă a afacerilor.

iTrack este unul dintre principalii furnizori de soluţii de monitorizare a flotelor de pe piaţa din România. Compania are peste 10 ani de prezenţă pe piaţă, iar de curând are în portofoliul său și o soluţie special dedicată optimizării rutelor, planificării distribuţiei și livrării- iTrack Logistics. Cosmin Băroiu, Business Unit Manager-Routing ne-a vorbit despre ce este iTrack Logistics, care sunt avantajele acestei soluţii, ce proiecte au fost implementate în România, dar și despre ce înseamnă să organizezi rute pentru mașinile de salubritate tocmai în…Australia.

Intermodal & Logistics: Cum a luat naștere iTrack Logistics și cum funcţionează aplicaţia?

Cosmin Băroiu: În urmă cu șase ani am decis să intrăm pe nișa soluţiilor software pentru planificarea distribuţiei, planificarea livrării pentru că primeam multe cereri din partea clienţilor și a pieţei pentru o astfel de soluţie. Am ales să facem un parteneriat cu o companie care avea experienţă pe acest segment, Transvision se numea pe atunci, AMCS actualmente, unii dintre cei mai buni furnizori din Danemarca, cu prezenţă globală cu soluţii mature, cu performanţe dovedite și experienţă în zona de consultanţă.

Am lucrat împreună și, practic, am unificat produsele și plusurile fiecăruia – sistemul nostru – iTrack era foarte bun la a observa ce se întâmplă în teren, iar produsul lor la a consulta și estima, la a face un plan practic. iTrack Logistics este de fapt un produs care integrează knowhow- ul unei soluţii mature pe piaţă cu avantajul flexibilităţii sistemelor dezvoltate local, cu suport, dezvoltare și consultanţă locală.

Intermodal & Logistics: Ce oferă în plus această soluţie comparativ cu celelalte soluţii de optimizare a rutelor de distribuţie și planificare?

Cosmin Băroiu: Principalul avantaj al aplicaţiei noastre este faptul că toată complexitatea algoritmică este dezvoltată de un partener din afară care face asta de mai mult de 20 de ani, algoritmii de calcul și rutare sunt testaţi, iar acest lucru se vede foarte bine în cazul clienţilor mari, unde vorbim de flote mari cu constrângeri multiple.

Diferenţa între sistemele software se vede în cazul clienţilor cu procese complexe care trebuie mapate corect. În cazul clienţilor mici și mijlocii, un avantaj important al iTrack Logistics este flexibilitatea, atât a produsului, pentru că este foarte ușor de integrat și conectat la un soft de gestiune, spre exemplu.

În final, o soluţie bună este un mix între sistemul software și o echipă de consultanţi și de implementare cu experienţă și atitudine orientată către client, prezentă la nivel local. Este ceea ce definește succesul unui proiect.

iTrack Logistics are două componente majore: o aplicaţie pentru mobil, pentru șoferi sau pentru agenţii din teren și o aplicaţie web, parte din aplicaţia iTrack. Aceasta ajută la planificarea și optimizarea rutelor și îi ajută pe cei care monitorizează activitatea din birou să vadă întotdeauna statusul unei anumite mașini de livrare, ce face șoferul, dacă a schimbat ruta și să acţioneze. Sistemul este gândit ca șoferul să aibă un suport decisional și să își desfășoare activitatea cât mai ușor și cât mai rapid, să știe ce are de făcut din prima zi.

În al doilea rând, sistemul este gândit pentru a-l ajuta pe șofer să comunice mai bine cu centrul și să transmită informaţii către dispecer în timp real. Această sinergie între șoferi în teren și cei care fac rutele și planurile la birou este foarte importantă și reprezintă viitorul.

Intermodal & Logistics: De curând aţi implementat iTrack Logistics pentru a optimiza rutele Pharma Farm. Ce ne poţi spune despre acest proiect? Câţi clienţi folosesc această soluţie în România?

Cosmin Băroiu: Am avut un proiect interesant și o implementare a acestei soluţii la Pharma Farm. Proiectul a fost rezultatul unui mix între partea de consultanţă și implementarea iTrack Logistics. Acesta este un business dinamic cu un anumit specific, în sensul în care mașinile de distribuţie lucrează pe rute geografice fixe și pleacă de mai multe ori pe zi în cursă. La aceasta s-a adăugat faptul că în același timp a avut loc o mutare a depozitului într-o altă locaţie din București.

Într-o primă etapă am optimizat rutele pentru vechiul depozit și am obţinut o reducere a costurilor alocate pe rute de 6%, apoi am realizat rutele pentru noul depozit direct cu sistemul nostru. Fiecare rută, fiecare traseu al fiecărui șofer este optimizat și trimis către Telefonul mobil prin iTrack Logistics. În acest proiect s-a văzut foarte mult experienţa noastră și flexibilitatea soluţiei, pentru că au fost multe provocări de ordin tehnic.

Soluţia noastră de monitorizare a flotelor – iTrack este folosită de 800-900 de clienţi în România. iTrack Logistics fiind un produs lansat mai recent este folosit de 15-20 de clienţi, din care aproximativ 10 sunt mari flote de peste 60 de mașini, până la 300 de mașini. Pharma Farm este unul din clienţii mari, alături de Ana și Cornel, grupul RER cu care am și realizat prima implementare a acestui system în 2017.

De asemenea, prin prisma partenerilor noștri cu compania daneză AMCS și a faptului că am dezvoltat foarte multe competenţe pe soluţiile furnizate de ei, colegii noștri din echipa de consultanţă au fost implicaţi în proiecte în Australia și Noua Zeelandă pentru doi importanţi operatori de salubritate.

Proiectele au presupus furnizarea unui plan și calculul tuturor indicatorilor de performanţă pentru a vedea exact costul operaţiunilor de colectare a deșeurilor, numărul de mașini necesare, zilele optime pentru colectare, investiţii necesare pentru ca firmele respective să poată câștiga licitaţiile pentru furnizarea serviciilor în zonele respective.

A doua parte a proiectelor a constat în optimizarea modului de colectare dintr-o zonă existentă, cu volume foarte mari de date și teste de rute cu peste 30.000 puncte de colectare.

„Clienţii apreciază că au acces mult mai rapid la niște informaţii pe care nu le conceptualizau înainte. De asemenea, suntem pe un trend de creștere economică de câţiva ani, iar pentru mulţi dintre producători și distribuitori provocarea este nu neapărat să-și reducă costurile, ci să gestioneze cât mai multe volume în niște costuri accesibile, iar soluţia noastră le permite să facă acest lucru“ Cosmin Băroiu, Business Unit Manager-Routing, iTrack