Home Logistics 3 PL KPI în logistică: performanţa conectată la viitor

KPI în logistică: performanţa conectată la viitor

KPI în logistică: performanţa conectată la viitor

Atunci când ne referim la producţie şi logistică, importanţa strategiei unui lanţ de aprovizionare performant este, fără doar şi poate, corelată cu dezvoltarea indicatorilor cheie de performanţă (KPI). Fie că vorbim despre achiziţii, stocuri, depozitare, transport şi distribuţie, toate acestea se traduc prin proceduri bine stabilite, îmbunătăţite constant pentru o mai bună productivitate. Indicatorii sunt fundamentali pentru a măsura productivitatea, costurile şi, mai ales, calitatea proceselor îndeplinite.

Aşa cum am aflat de la specialiștii consultaţi cu ocazia realizării acestui articol, datele obţinute prin intermediul KPI-ilor reflectă nu doar eficienţa managementului logistic , ci chiar a întregului lanţ de aprovizionare. Aşadar, am dorit să vedem care sunt câţiva dintre cei mai importanţi indicatori de performanţă prin prisma mai multor sectoare de activitate: retail, farma, 3PL şi transport de mărfuri de mare valoare.

Importanţa stocului în retail

Din perspectiva unui retailer, în amalgamul de indicatori monitorizaţi se evidenţiază, cu precădere, trei metrici: Out of Stock, Days of Stock şi Logistics Cost. Aşa cum este destul de uşor de intuit, acesta din urmă surprinde costul operaţiunilor din depozit, alături de costul de distribuţie efectivă a mărfii. Despre celelalte două, ne-a oferit explicaţii Cristina Popa, Supply Chain Director Carrefour România.

Indicatorul Days of Stock indică numărul mediu de zile necesare pentru epuizarea stocurilor. Este de preferat o valoare cât mai mică a zilelor de stoc. Acest indicator este corelat cu Viteza de rotaţie a stocurilor, care indică rapiditatea cu care stocurile trec prin toate stadiile activităţii, de la achiziţie până la vânzarea efectivă către clientul final.

Pe de altă parte, Out of Stock este un indicator extrem de important în retail şi face referire la aşa numitele <rupturi la raft>. Un produs este activ în gamă, listat pe raftul din magazin, dar nu are stoc nici în magazin, nici în depozit. La raft clientul găsește o etichetă fără produse. Şi acest indicator trebuie să fie cât mai aproape de zero, pentru a nu afecta vânzările”, explică Cristina Popa.

În cazul comerţului cu amănuntul, gestionarea stocurilor este o activitate complexă ce depinde inclusiv de nivelul de servicii al furnizorilor, fie ei producători, logisticieni sau transportatori. Dacă pe unul dintre aceste paliere apar întârzieri, atunci undeva pe lanţul de aprovizionare va exista o ruptură. De aceea, Supply Chain Director-ul Carrefour menţionează un alt indicator de performanţă foarte important, respectiv On Time Delivery.

În relaţia cu furnizorii de marfă, urmărim livrarea completă și la timp a comenzilor. Este esenţial ca partenerii noștri să respecte cu stricteţe cantităţile comandate și datele de livrare, pentru a evita rupturile la raft. În definitiv, vânzarea produselor este un obiectiv comun.

Colaborare strânsă cu furnizorul 3PL

Din punct de vedere al performanţei, colaborarea cu furnizorii 3PL este una extrem de strânsă, afirmă Cristina Popa. Este esențial ca aceștia să poată acţiona în timp real, cu agilitate, pentru a îndrepta la timp orice derapaj din cadrul activității. Pentru a se asigura că obține cea mai bună performanţă în depozitele sale, Carrefour monitorizează îndeaproape indicatorii stabiliţi de comun acord. „Cel puțin o dată pe lună ne întâlnim să analizăm performanța lunilor trecute și să stabilim planul de acțiuni pentru atingerea unui nivel cât mai ridicat de performanţă”.

Pentru a putea determina performanța proceselor şi a fluxurilor operaționale, indicatorii de performanță pentru depozit sunt esențiali, explică Paul Niţă, directorul general al ID Logistics în România. Așa cum ne-a precizat specialistul în logistică, pentru a măsura nivelul de calitate şi productivitate în operațiunile derulate în depozit, compania lucrează cu trei categorii importante: timp, productivitate şi acuratețe. Pentru fiecare dintre aceste categorii există mai mulți indicatori, de la descărcarea la timp a mărfii sau măsurarea productivității pentru fiecare angajat din depozit, ori măsurarea acurateței proceselor executate.

Continutul acestui articol este restrictionat. In cazul in care sunteti abonat al Intermodal&Logistic va rugam introduceti numele de abonat si parola in zonele de mai jos. In cazul in care doriti sa va abonati va rugam sa completati cererea din pagina CUM MA ABONEZ

Existing Users Log In