Home Intermodal Managerii din transporturi vor face investiţii și în 2020. Un an sub semnul întrebării

Managerii din transporturi vor face investiţii și în 2020. Un an sub semnul întrebării

Managerii din transporturi vor face investiţii și în 2020. Un an sub semnul întrebării

Anul 2020 este greu de previzionat de către companiile de transporturi, atât de cele românești, cât și de cele străine. Cu toate acestea, companiile din România vor continuă să facă investiţii în modernizarea flotelor, nu și în mărirea lor.

Bineînţeles, investiţiile nu vor fi de ordinul milioanelor de euro întrucât marja de profit este destul de mică în transporturi, iar vremurile nu sunt tocmai bune. Așadar, investiţiile planificate sunt atent calculate pentru a fi amortizate ușor.

Investiţii planificate pentru 2020

Dumagas, companie de transport înfiinţată în urmă cu 20 de ani, are în plan anul viitor investiţii într-un nou depozit în București, dar și în reînnoirea semiremorcilor cu prelată și cu temperatură controlată.

Pentru anul viitor, planificăm investiţii în semiremorci cu prelată și cu temperature controlată. (…) De asemenea, avem în plan extinderea serviciilor de logistică a produselor alimentare congelate prin deschiderea unui depozit central în București. În următorii trei ani vom crește volumul prin creșterea activităţii de expediţii și mai puţin a flotei proprii. Riscurile sunt mult mai mari când ajungi să deţii o float proprie mare, iar raportul cost beneficiu este net în favoarea caselor de expediţie”, a declarat Mircea Vlah, CEO al Dumagas.

Investiţii în flota decamioane va face anul viitor și Ahead Logistics, companie înfiinţată la finalul anului 2006. Avem în plan înlocuirea unor camioane mai vechi, spune Mircea Mănescu, managing director al companiei.

 

Pentru anul 2020, SEBA Transport, companie prezentă pe piaţa de transport rutier de peste 15 ani, și-a propus să reînnoiască camioanele vechi dacă lucrurile vor merge bine. Însă, dacă piaţa va scădea, atunci transportatorul se va rezuma la a reînnoi doar semiremorcile.

În ultimii 10 ani, bugetul nostru de investiţii a fost constant de 500.000 euro anual. Schimbăm anual câte cinci camioane pentru a păstra constant o flotă mai tânără de 4 ani. Din păcate, anul viitor schimbăm camioane doar dacă nu se adeveresc scenariile negative. În caz contrar, o să încercăm să devenim un transportator de nișă și vom schimba doar semiremorcile. Nu vom mări flota și nici numărul de angajaţi. Nu am făcut-o din 2010 până în 2019, nu o vom face nici acum, spune Sebastian Pall, directorul general al companiei.

englmayerEnglmayer România, înfiinţată în urmă cu 16 ani, are planuri mari de investiţii în 2020. Compania vrea să modernizeze depozite și sedii.

Pornim de la perspective optimiste pentru anul viitor. Considerăm că sunt în continuare premise bune, atât pentru Englmayer România cât și pentru piaţa românească. Potenţialul este încă foarte mare în România. Automat în urma dezvoltării volumelor urmează și creșterea numărului de angajaţi și a camioanelor din flotă. Pașii vor fi analizaţi cu atenţie. În funcţie de contractele noi pe care le vom încheia, respectiv în funcţie de clienţii și partenerii noi, vom face angajări și vom prelua camioane în flotă. Investiţii importante au fost și vor mai urma în amenajarea de sedii și depozite ca urmare a dezvoltării locaţiilor. În sedii vom schimba tot. De la sistemul de supraveghere video din depozite la sistemele de acces control, spune Cristian Grama, director general operaţiuni.

La ce profituri se așteaptă transportatorii anul acesta?

Anul 2019 a fost cât de cât bun pentru companiile din transporturi dacă ne uităm la volumele în creștere și la cifra de afaceri. Nu același lucru putem spune și despre profit.

Pentru noi afacerile din transportul rutier naţional și international au crescut cu 18% în acest an faţă de anul trecut. Creșterea s-a datorat consumului intern și transportului intern de mărfuri la temperatură controlată. Profitul rămâne la un nivel foarte scăzut în această industrie, în jur de 2-3%. Ne așteptăm doar la creșteri marginale pe contracte de transport specializat. Ne bazăm pe o creștere de volum a afacerii pentru a putea acoperi creșterea costurilor fixe”, spune managerul Dumagas.

Totodată, Ahead Logistics se așteaptă anul acesta la un profit similar cu cel din 2018, de 350.000 euro. Cifra de afaceri a depășit anul trecut 8 milioane euro.

La un profit în scădere se așteaptă anul acesta și Seba Transport. “Anul acesta ne așteptăm la un profit în scădere faţă de 2018 cu cel puţin cu 2 procente, deși cifra de afaceri a crescut cu 2-3% dar creșterea nu a provenit din productivitate ci din contră, anul acesta productivitatea / unitate a scăzut faţă de anii precedenţi. Lipsa forţei de muncă și-a spus cuvântul chiar și la noi în companie, camioanele nu au fost exploatate optim”, a precizat Sebastian Pall.

Managerul Englmayer România este ceva mai optimist. El spune că în primele 10 luni a depășit volumele de pe întreg anul 2018, iar 2019 va fi un an profitabil.

Anul 2019 va fi un an mai profitabil ca 2018 cu siguranţă. Volumele în 2019 sunt în creștere cu 20% faţă de 2018. În 2018 am realizat o cifră de afaceri de 14,2 mil. euro cu un profit de 0,34 mil euro, livrănd 183.000 de partide de marfă pentru clienţii noștrii. Acum, în octombrie, deja am depășit numărul de partide livrate ce l-am realizat în tot anul trecut”, spune Cristian Grama.

Ce semne dă piaţa de transport rutier?

Văzută de transportatorii români, piaţa s-a oprit din creștere și a rămas constantă. “Piaţa a rămas relative constantă în 2019. Perspectivele nu sunt pozitive întrucât există o anumită stagnare economică în Europa de Vest”, spune managerul companiei Ahead Logistics.

SEBA transport

Seba Transport spune că volumele au început să scadă constant în urmă cu un an. De aceea se așteaptă să urmeze o nouă recesiune. “Am observant o scădere constantă a volumelor de marfă încă din august 2018. De aceea, în 2019, ne-am axat pe traficul de marfă dintre Germania și Italia și tur-retururile dintre Germania și România. Niciodată nu am simţit această scădere constantă la intervale de câte un trimestru precum în 2019. Factorul principal pare să fie apropierea de o nouă recesiune, respectiv numărul foarte mare de camioane licenţiate în 2019 în întreaga Europă. Avem generate trei scenarii pentru anul viitor. Două sumbre și unul prăpăstios. Dacă aceste scenarii nu ne vor crea probleme avem în gând modificarea structurii flotei. Dorim să schimbăm profilul serviciilor pe care le oferim pentru a ne orienta mai mult către o piaţă de nișă”, a declarant Sebastian Pall.

Provocările din transporturi

Ca în orice industrie, companiile de transport au o problem cu forţa de muncă. Din ce în ce mai mulţi români preferă să lucreze în străinătate pe salarii de câteva mii de euro.

Provocările sunt multiple și în creștere: lipsa acută de forţă de muncă, cu și fără experienţă, reglementări tot mai variate și mai complexe fără un studiu real de impact, creșterea preţului la motorină, negocierea serviciului doar în jurul tarifului de transport și lipsa unui cadru legislative unitar și corect aplicat în toate ţările”, explică Mircea Vlah.

De aceeași părere este și managing directorul Ahead Logistic: “Pe cursele interne este greu de ţinut șoferii pentru că există mirajul transportului intracomunitar. O altă problem este costul cu piesele și întreţinerea, care au crescut semnificativ”.

Cristian Grama spune însă că, “cea mai importantă provocare în transport intern este accelerarea dezvoltării și sporirea gradului de professionalism al întregii pieţe. De la companii de expediţii la transportatori și la personalul din departamentele logistice ale clienţilor, cu toţii trebuie să ne concentrăm asupra acestui lucru. Factorul uman va rămâne în continuare o provocare, atât din prisma trainingului cât și a leadership-ului”.

Pe lângă forţa de muncă, transporatorii spun că infrastructura din România este o altă problemă. Lipsa autostrăzilor. Iar dacă ne uităm și la alte inconveniente legislative, anul 2020 poate fi un an dificil. “Infrastructura îi obligă pe transportatorii interni să circule ilegal altfel nu ajung la termenele stabilite de client ori nu parcurg suficienţi km ca să supravieţuiască. Din păcate, transportatorii interni nu prea știu să-și evalueze costul/km real, se lucrează după ureche și rezultatele se văd de la distanţă.

Până nu depolitizăm instituţiile de tip ISCTR / RAR și nu investim masiv în infrastructură, transportul intern este un subiect dat uitării de noi. Anul viitor vom avea de depășit multe provocări: posibila intrare EU în recesiune care aduce volume scăzute de marfă, pachetul de Mobilitate, creșterea costurilor (taxa de drum și carburanţi). Volume scăzute de marfă și costuri mai mari atrag automat diminuarea marjei de profit la cei care mai au așaceva. Restricţiile de trafic din zona Tirolului care probabil o să ne scadă mult din productivitate. 2020 va fi un an greu pentru transportatori”, consider Sebastian Pall.


Rezultatele primei ediţii a raportului expeditorilor, realizat de Transporeon

Primul raport al pieţei de transport din România realizat de furnizorul de tehnologie în domeniul transporturilor, Transporeon, a fost lansat în luna octombrie.

Chestionarul, care include răspunsurile unui eșantion semnificativ dintre utilizatorii serviciilor de transport rutier din România, relevă câteva trenduri importante ale pieţei:

  • 72% dintre expeditori au serviciile de transport externalizate în proporţie de 100%
  • 38% dintre expeditori lucrează cu furnizori de transport doar pe bază de contract, restul lucrează cu un mix de contract și transporturi spot, în proporţii variate
  • 47% dintre expeditori au crescut bugetele destinate transportului cu peste 5% în 2018
  • 40% dintre expeditorii declară că planificarea corectă a capacităţii de transport este aria care va avea cel mai mare impact asupra cheltuielilor logistice
  • 58% dintre clienţii de transport declară că în 2020 bugetul de transport va crește cu 1-5%, în timp ce 28% au spus că acesta va crește cu mai mult de 5 procente
  • 32% dintre clienţi au declarat că își vor optimiza costurile de transport prin negocierea contractelor cu furnizorii, iar 23% vor optimiza aceste costuri prin identificarea de noi transportatori