Home Logistics Ambalare Mariel Petric (CEO KangooPack): Anul 2021 a început în forță, cu proiecte noi în retail, FMCG și în producția de mobilă

Mariel Petric (CEO KangooPack): Anul 2021 a început în forță, cu proiecte noi în retail, FMCG și în producția de mobilă

Mariel Petric (CEO KangooPack): Anul 2021 a început în forță, cu proiecte noi în retail, FMCG și în producția de mobilă

Mariel Petric, CEO Kangoopack, discută despre tendințele anului 2021 din piața soluțiilor integrate de ambalare.

La început de 2021, se remarcă cum, odată cu apropierea companiilor de consumatorii finali precum și creșterea accesului companiilor la diferite soluții de ambalare, devine mai pregnantă nevoia clienților de a-și optimiza costurile cu ambalarea produselor comercializate.

Intermodal&Logistics: Firmele sunt tot mai atente la toate categoriile de costuri. 2021 este un an al optimizării costurilor pentru că firmele să rămână sustenabile în piață. Cât de importante sunt pentru companii costurile cu ambalarea și expedierea produselor?

Mariel Petric: Lanțul de distribuție a mărfurilor s-a diversificat substanțial ca urmare a cerințelor tot mai mari ale clienților finali. Dacă în anii 70-80 ai secolului trecut marfa era livrată pe filiera producător – revânzător en-gros – client final, acum acest lanț se prezintă sub forma producător – depozit regional al producătorului – firmă de logistică care pregătește comenzile transportator – revânzător – firma de livrare – client final. În tot acest lanț nou, fiecare adaugă valoare dar, în același timp, adaugă un cost suplimentar în prețul final al produsului către client. În acest sens, optimizarea costurilor de producție și a celor de distribuție sunt acțiunile obligatorii de luat, iar costul cu ambalarea produselor (atât la producător, cât și la firmele de logistică/transport) reprezintă o pondere importantă. Dacă luăm în considerare că de multe ori produsele trec prin mai multe procese de ambalare – ambalarea individuală, urmată de ambalarea grupată (baxuri, seturi, cutii), iar la final ambalarea la nivel de palet, înțelegem de ce optimizarea costurilor cu ambalarea și ambalajele utilizate are un efectiv semnificativ în prețul final al produselor.

În condițiile presiunilor economice tot mai mari, a concurenței acerbe între producătorii de bunuri și servicii și a accesului tot mai facil al clienților către o gamă largă de produse, pentru a rămâne competitive companiile vor urmări să-și eficientizeze costurile totale și implicit vor aloca o atenție sporită fiecărei categorii de costuri.

În funcție de bunurile comercializate, costurile cu ambalarea și logistică pot varia între 5-7% (pentru produsele scumpe, de lux) și chiar 50-60% pentru produse cu o valoare mică, dar cu volum și costuri de manipulare mare (apă plată, produse alimentare de bază ambalate în cantități mici), iar o reducere a acestor costuri va avea un impact semnificativ în profitabilitatea companiei și, evident, în prețul final al produsului.

Intermodal&Logistics: Cum poate o companie să își optimizeze costurile cu ambalarea?

 Mariel Petric: Optimizarea costurilor cu ambalare trebuie văzută ca un proces continuu, iar acest lucru este determinat de evoluția tehnologiei, a cerințelor pieței, a mediului economic și concurențial, în general. Dacă ne uităm la marile companii din orice domeniu, de multe ori identificăm persoane dedicate optimizării proceselor interne, persoane a căror sarcină principală este căutarea și identificarea de soluții, metode, procese și materiale prin care să eficientizeze procesele și să optimizeze costurile interne ale companiei.

Un aspect foarte important pe care îl vedem în piață în ultimii ani este că oamenii/companiile încep să înțeleagă faptul că prețul nu este egal cu costul și astfel focusul se mută dinspre compararea unor prețuri înspre o cunoaștere și analiză a costurilor totale cu ambalarea produselor.

Ca urmare a creșterii costurilor cu forța de muncă, a costului cu utilitățile și a costurilor cu serviciile conexe, tot mai multe companii au trecut de la ambalarea manuală a produselor către ambalarea automată.

În această perioadă post-COVID 19 este cu atât mai important că fiecare companie să poată funcționa cât mai automatizat, cu un număr redus de personal și cu o reducere la minimum a contactului dintre produs și operatori, astfel încât riscul de contaminare să fie eliminat complet. De asemenea, controlul și reducerea costurilor totale vor juca un rol vital în funcționarea și supraviețuirea companiilor în perioada următoare.

De aceea, pentru a fi competitivi în zilele noastre, se impune automatizarea proceselor repetitive, iar procesul de ambalare, în întregul proces sau precum și pe etape separate, este un domeniu relevant în acest sens.

Investițiile în echipamente performante de ambalare se amortizează într-o perioadă de 1-3 ani, în funcție de specificul fiecărei activități, iar durata de viață a unor asemenea echipamente poate depăși 10 ani, în condițiile unei exploatări responsabile și a unei mentenanțe corespunzătoare.

Fiind un domeniu foarte vast și complex, tot mai multe companii apelează la companii și soluții specializate care să le analizeze întregul flux logistic și ulterior să vină cu propuneri de optimizare a costurilor. Avantajele unei asemenea abordări pentru firme sunt multiple, pornind de la faptul că vor avea acces la expertiză deținută de specialiști care fac asta zilnic, vor avea o abordare / înțelegere de ansamblu a acestor costuri și în același timp se vor putea concentra pe îmbunătățirea activității lor de bază.

Considerăm că apelarea la firme specializate în domeniu, focus pe analiza costului și nu pe compararea unor prețuri, precum și automatizarea proceselor repetitive, pot aduce o reducere semnificativă a costurilor cu ambalarea și expedierea produselor.

Intermodal&Logistics: În acest context, care este cea mai importantă transformare a comportamentului de consum pe care estimați în 2021?

Mariel Petric: Anul 2020, cu toate provocările sale, a determinat accelerarea adoptării soluțiilor de e-commerce, oamenii au comandat intens online, iar producătorii și furnizorii de bunuri și servicii au înțeles că trebuie să investească în două mari direcții: prezența în mediul online și asigurarea logisticii prin care să livreze produsul cât mai rapid și în condiții de siguranță către client.

Estimăm că 2021 va confirma obiceiurile de consum ale ultimului an. Credem că 2021 este un an în care oamenii vor continua să se documenteze tot mai mult pe online, urmând că achiziția finală să fie făcută în proporție aproximativ egală din magazine fizice și din mediul online. Este tot mai clar că domeniul online crește accelerat, fiind un fenomen pe care îndrăznesc să îl numesc ireversibil, iar asta va aduce transformări în comportamentul clienților și al furnizorilor de produse și servicii.

Intermodal&Logistics: Cum se transformă domeniul în care activați – domeniul soluțiilor profesionale de ambalare?

Mariel Petric: De-a lungul ultimelor decenii, umanitatea a cunoscut o creștere a așteptărilor cu privire la calitatea și complexitatea serviciilor primite. Timpul pare că se comprimă, ritmul în care funcționăm este tot mai rapid de la generație la generație, devenim tot mai comozi și ne dorim că bunurile cumpărate și serviciile conexe să ne fie livrate direct la ușa, cât mai rapid și exact în cantitatea și la momentul dorit de noi. Achiziționăm mai des și în cantități mai mici, adică exact cât consumăm în momentul respectiv pentru că ne dorim să avem tot timpul produse proaspete.

Aceste noi obiceiuri de consum au impactat semnificativ și modul de ambalare a produselor. Dacă în urmă cu 30-40 ani se achiziționau alimentele la saci de 25-50 kg, acum avem posibilitatea să achiziționăm 1 kg de zahăr, o caserolă care conține 2 morcovi și 1 pătrunjel, 1 kg de cartofi, 200 gr. de salam și exemplele pot continua. Astfel, numărul de achiziții a crescut, iar cantitatea de ambalaje utilizate la fel. Pe măsură ce solicitările de livrare la sediu ori la domiciliu s-au diversificat, s-a dezvoltat și piața de curierat, piața de logistică și piața ambalajelor. Au apărut tot mai multe companii specializate în livrarea rapidă către clientul final. Acestea (firmele de livrări) preiau comenzile de la operatorii logistici sau direct de la vânzătorii de produse (uneori, direct de la producători) și le livrează clienților. Au apărut, așadar, jucători noi în cadrul lanțului de distribuție/livrare și fiecare dintre acești jucători aduce plus valoare, dar și un cost suplimentar produsului final care ajunge la client. Pentru a fi competitivi în piață, pentru a putea oferi produsul la un preț care să nu fie prohibitiv pentru clientul final apare nevoia tot mai pregnantă de a eficientiza activitatea fiecărei verigi din acest lanț de distribuție.

Ca urmare a creșterii costurilor cu forța de muncă, a costului cu utilitățile și a costurilor cu serviciile conexe, tot mai multe companii au trecut de la ambalarea manuală a produselor către ambalarea automată. Așadar, focusul în acest domeniu este pe eficientizarea și automatizarea procesului de ambalare.

Intermodal&Logistics: Care sunt industriile pe care le vizați în 2021?

Mariel Petric: Ce este foarte important de știut e faptul că putem acoperi orice industrie și aplicație, putând oferi soluții integrate în cele 4 mari domenii ale ambalării secundare: înfoliere cu folie stretch, legare cu benzi de legat, formare și sigilare cutii cu benzi adezive precum și ambalarea grupată utilizând folii termocontractibile. De asemenea, oferim soluții inovative pe partea de fixare și protejare produse în cutii utilizând atât hârtie specială cât și pernițe speciale umplute cu aer precum și soluții integrate în zona de logistică / depozitare.

De asemenea, suntem atenți la evoluția fiecărei industrii și în funcție de cerințele fiecărei companii vom avea o abordare specifică. Ne așteptăm să vedem în acest an o dezvoltare în zona de e-commerce, a pieței de retail FMCG, pharma și a zonei de logistică și depozitare, dar piețele de materiale de construcții și cea a producției de mobilă au și ele perspective bune de creștere.

Intermodal&Logistics: Cum ați început 2021, un an cu multe provocări pentru mediul de business românesc?

Mariel Petric: Anul 2021 a început în forță, cu proiecte noi și provocatoare atât în retail, FMCG, cât și în producția de mobilă. Am început discuții alături de numeroși clienți despre potențiale proiecte de optimizare costuri și asta ne face să credem că 2021 va fi un an foarte bun pentru noi.

De asemenea, am pregătit un plan ambițios de investiții în dezvoltarea capacităților logistice și de producție, în extinderea echipei și sperăm că împreună cu clienții noștri să contribuim cu toții la un mediu economic puternic și stabil.

În acest context optimist, rămânem fideli principiilor noastre de a aduce un plus de valoare partenerilor noștri la fiecare interacțiune prin soluțiile integrate și inovative oferite.